3226
Sök

Problem med styrningen på saab 9-3

1 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
Har problem med styrningen på min saab 9-3 vector 2,0 årsmodell -09. Har nu hänt vid ett flertal tillfällen att styrningen slutar att fungera och tändningen lägger av. Än så länge har det bara hänt vid låga hastigheter typ 10-20 km/h. Min sambo och jag är lite osäkra på om det är vid urkoppling eller om det även hänt annars också. När man startar om bilen så fungerar den som vanligt igen. Har fyllt på servoolja, men blev inte bättre.

Någon som kan ha en aning om vad som kan vara fel? Eller har varit med om något liknande. Snälla behöver hjälp....
Senast redigerat av Petter70 (11 december 2011)

446 Inlägg
22 december 2011
åk till närmaste verkstad och läs av felminnet i bilen, stannar motorn under körning så finns garanterad en felkod lagrad. ofta får man då en ledtråd till var man ska börja felsöka..

missförstår jag dig, eller stannar motorn? (stannar motorn så lägger styrservot av, eftersom det drivs av motorns multirem)
om detta sker när du trycker ner kopplingen är det ofta gasspjället som krånglar. ibland kan det räcka med en rengöring av spjället, har du otur kärvar det för mkt o behöver bytas.
kolla även att din bil har den nyaste uppdateringen på motorsyrningen, vissa har för känslig mjukvara för spjället.

OBS jag säger inte att det måste vara fel på ditt gasspjäll, tipsar bara om att det är ett vanligt fel på saabar.
läs av felminnet och se felkoder som en ledtråd i felsökningen..

Sök