4402
Sök

Läcker olja i framvagn(höger sida)

200 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
Hejsan! har en bil som jag köpte för mindre än ett år sedan. nu har första problemet kommit:(

Bilen är en Mazda 3 Excklusive 1,6 liter
- bilen är från 2005 och har kört cirka 13 000mil.

felet som jag upptäckte var att det droppade olja från någon bussning i framvagnen. vet inte riktigt vad det är. se på bilden som hjälper er på traven. finns likadan på andra sidan fast där syns inget läckage.

det började med att jag kollade fläckar utanför garaget. när jag sedan kollade under bilen ser jag att det är blött och när jag kände efter var det olja.
det började från igår.

mängden olja är inte så mycket men det finns pölar som är från 1dm i diameter och mindre.

är detta något allvarligt:(? hoppas på svar. mvh Ludwig

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155386/155386-a49617f439b795b612035796a7cdc7e1.jpg
Droppar svart olja. bilden är inte den bästa men man ser att det är fuktigt.
Senast redigerat av Ludwigk (11 december 2011)

50 Inlägg
11 december 2011
Om växellådan sitter på höger sida är det med största sannolikhet att det är från drivaxeln annars är det motoroljan. Den klasiska är ju packboxen vid drivaxeln eller om det är motorn så är det oljepumps packboxen.....

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 december 2011
Har du servo osv på högersidan så kan det vara den som pissar olja med.

Upptäckte precis som du en oljefläck där jag brukar ställa bilen och tänkte att motorn var på väg åt h-vete men när jag sen kollade runt i motorrummet så var hela högersidan av motorrummet täckt av olja, och det var precis under behållaren till servooljan....
Senast redigerat av TBOC_Razor (11 december 2011)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

200 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
okej. men växellådan är på vänstra sidan. problemet är att det inte finns något som droppar på den. vad heter det som visas på bilden? så kan jag fråga någon bekant. är den en packbox som det heter?

Det konstiga är att vart oljan kommer ifrån. är det från den cylinderaktiga bussningen... har kollat lite från motorrummet efter läckage men syns inget, förutm runt där som är på bilden. måste nog lyfta på bilen och se efter.

Tack så länge...big_smile

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 december 2011
Det som du har fotat är en gummibussning och sådana innehåller visserligen petroleumprodukter men ingen olja wink

Kolla riktigt nogrannt underifrån om du kan se några oljerester längs balkar, slangar osv. Oftast så droppar ju oljan ner på något, tex en slang, och sen rinner det längs den till lägsta punkten och droppar ner på marken därifrån. Så det är lätt att bli lurad att oljan kommer ifrån ett ställe fast den kommer från ett annat...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

200 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
okej! tack för tipset:D. ska kolla upp det, det tänkte jag inte på. ska kolla upp det under veckan så återkommer jag vad som kan ha gått snett.tongue

200 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
Hejsan! har nu varit hos en bilmekaniker och han har inte hittat något känt fel. Fanns ingen fukt i närheten som hade med oljan att göra.

Det som han påpekade är att oljetråget under bilen läckte. Ett känt fel sen tidigare. Men efter att jag har försökt laga läckan genom att skruva skruvarna lite hårdare så slutade det att droppa olja. men eftersom det inte är ordentligt tät så följer oljan med i vinden som har funktat ner det område som visas på bilden. Alltså var felet inte så farligt som jag trodde.

Tack för allt hjälp annars! big_smile Ludde

Sök