3521
Sök

Orimligt hög Bränsleförbrukning Saab 900i 8v -88

Land-Rover Allergiker
65 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har lite problem med min Saab.... 900i med 8 ventilers motor, 110 hk.

Bränsleförbrukningen ligger mellan 2,3 till 2,5 liter milen. Jag blir inte klok på vad som är felet.

Det började med att bilen endast gick på tre cylindrar, så efter att ha blåst rent tändstiften från soppa så går bilen i ungefär en vecka innan samma sak händer. Det felet avhjälptes med att sätta i varmare stift (NGK BP5ES).

Men nu går bilen som en påse nötter innan han blir varm. Vid fullt gaspådrag så hackar bilen och ryker svart/vit rök.  Jag har hållit på och bytt det jag har misstänkt och det jag har bytt hittills är:

- Fördelare
- Tändstift
- Rotor
- Fördelarlock
- Tändmodul
- Insprutningen ( Taget från en -87:a som fungerade felfritt när den togs ur) LMM + ledningar till spridarna.
- Tändkablar
- Tempgivare på insug (Osäker på funktionen på den dock)
- Tändspole
- Tempgivare på Främre delen av motorn (Vet ej vad den styr)
- Bränsletrycksregulator

I och med bytet av insprutningen så plockades lambdastyrningen bort från insprutningen i tron om att den hade med saken att göra men ingen skillnad.


Alla tips och ideér mottages tacksamt, jag är trött på att behöva tanka allt för ofta och då detta är min brukis så vill jag få det löst. Att fråga efter hjälp här på Garaget är sista utvägen innan det blir verkstad roll
Senast redigerat av Pvpjtgb1111 (10 mars 2012)

LÄTTA - För oss som inte har råd att trimma

186 Inlägg
13 december 2011
#2
Kollat luftfiltret? Sitter det inte manuell choke på den? Den kanske har fastnat?


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
2 403 Inlägg
13 december 2011
#4
Tycker det låter som choke/kallstart


Land-Rover Allergiker
65 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
#5
Då ska vi se:

Luftfilter är bytt, glömde skriva det på listan. Det är automatchoke, kallstartsventil.

Kompet har jag ej kollat. Hur kan det påverka bränsleförbrukningen? Ifrågasätter inte, utan är bara nyfiken på hur det hänger ihop smile

Har provat att köra utan kallstartsventilen inkopplad, och det gör ingen skillnad.

Tacksam för tipsen såhär långt smile

LÄTTA - För oss som inte har råd att trimma

1 020 Inlägg
13 december 2011
#6
hmm givaren i framkant av motorn är till tempmätaren..
har för mig att givaren till kallstarten sitter på insuget mellan cyl 2 o 3
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=140923
detta kanske är till lite hjälp om vad som kan spöka i ditt fall?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
13 december 2011
#7
Pvpjtgb1111 skrev:
Då ska vi se:

Luftfilter är bytt, glömde skriva det på listan. Det är automatchoke, kallstartsventil.

Kompet har jag ej kollat. Hur kan det påverka bränsleförbrukningen? Ifrågasätter inte, utan är bara nyfiken på hur det hänger ihop smile

Har provat att köra utan kallstartsventilen inkopplad, och det gör ingen skillnad.

Tacksam för tipsen såhär långt smile

Är kompet bra och jämt är motorn tät och fin. Är det inte det kan det vara en ventil som inte stänger riktigt vilket bidrar till dålig gång och dra in för mycket bränsle/luft. Men jag tänkte inte på att det sitter sprut på din bil så det kan du nog glömma ändå.

Rock'n Roll

Land-Rover Allergiker
65 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#8
andreas1 skrev:
hmm givaren i framkant av motorn är till tempmätaren..
har för mig att givaren till kallstarten sitter på insuget mellan cyl 2 o 3
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=140923
detta kanske är till lite hjälp om vad som kan spöka i ditt fall?

Tack för den länken! Där stod det mycket nyttigt! Den ska lusläsas.


TenZer skrev:
Är kompet bra och jämt är motorn tät och fin. Är det inte det kan det vara en ventil som inte stänger riktigt vilket bidrar till dålig gång och dra in för mycket bränsle/luft. Men jag tänkte inte på att det sitter sprut på din bil så det kan du nog glömma ändå.

Aha! Tack för infon! smile

LÄTTA - För oss som inte har råd att trimma


Sök