4382
Sök

Vad är straffet för "Road Rage"?

1 353 Inlägg
13 december 2011
M_Broberg skrev:
Kan nog tom komma upp i mordförsök om du planerar så nog att du monterar frontbåge för att köra folk av vägen.

vem har sagt att han planerar att köra någon av vägen? tongue finns väl rätt många bilar på vägarna i sverige som har frontbåge, ska alla dessa kastas i fängelse för planering av mord?
tror du fattar vad jag menar, man kan inte sätta dit han för nåt sånt, att montera en båge är fullt lagligt, att han sen "råkar" ut för en trafikolycka där han kör rakt in i sidan på en bil... ska alla sitta i fängelse för sånt då? big_smile
(typ "råkar" flera ggr om dagen wink hehehe )

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
13 december 2011
Våldtäkt av normalgraden ger max sex år och räknar du på maxstraffet på tidelag så får du nog göra det på människor också!

1 § Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.
   Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i ett hjälplöst tillstånd.
   Är ett brott som avses i första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre grovt, döms för våldtäkt till fängelse i högst fyra år.
   Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grov våldtäkt till fängelse i lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas, om våldet eller hotet varit av särskilt allvarlig art eller om fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (2005:90).
Senast redigerat av discokapten (13 december 2011)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Seg bôvel
322 Inlägg
13 december 2011
schnauz skrev:
DuelBall skrev:
Har själv funderat på samma sak, slänga upp en fet jävla Peterbilt-bullbar i fronten på Polon och läxa upp alla jävla SUV-huliganer med en rejäl knuff så de flyger åt Pajjala.

Låter inte som en helt genomtänkt idé att tackla en SUV med "en rejäl knuff" om man sitter en Polo.

Ironi, min vän.

Malheus skrev:
Glöm inte att ha sprit i bilen..du får lägre straff om du är full eftersom det är "ok" att skylla på
Räkna med böter eller 1-3mån psykhjälp; om du tar en klunk

I fall att!

;>

http://i35.tinypic.com/zsn693.jpg

Fungerade uppenbarligen förr i tiden, idag är jag ytterst tveksam...

Hamster
817 Inlägg
13 december 2011
Larschan skrev:
En liten utsvävning, men jag har funderat på detta många gånger. Inte att jag ska köra på någon med mening. Men om man som jag ibland känner att jag skulle vilja ha en ny bil. OM en bil inte blinkar i tid utan bara tvärnitar för att svänga och jag inte "hinner" bromsa trots laglig hastighet och därför kör på den, då är väl föraren framför vållande!? Så...

Tror tyvärr du åker på det ändå pga att du itne håller tillräckligt med avstånd. Du ska hålla så pass långt avstånd att du kan klara om framförvarande panikbromsar.

DuelBall: Fy fan va jag garvade om din bestyckning av Polon! Klockrent! big_smile

27 Inlägg
13 december 2011
Jonnsard skrev:
discokapten skrev:
Jonnsard skrev:
I sverige kan man väll säkert dra det till försök till dråp...
Allt kan hända i vårt avlånga land smile Men då det i detta nu förhandlas om en lag som ger 4 år för tidelag så kan man ju börja undra... 4 år som straff för sex med ett djur är längre än våldtäkt mot människa... Kan undra vad dom har i ramlösa flaskan i tingsrätten egentligen... tongue

Nej, sluta gissa

Sluta gissa...? Vad sägs om lite allmänbildning från din sida kanske? Blir så trött på folk som inte hänger med om vad fan som sker i världen, vi bor i den! Klart som fan att man ska veta vad som händer då eller?

Tidelag förbjuds

I det nya lagförslaget ska det också bli förbjudet att ha sex med djur. En överträdelse ska kunna ge upp till fyra års fängelse.

– Det handlar om sexuella handlingar man gör som människa för att få njutning, säger utredaren Eva Eriksson.

I den mycket omfattande djurskyddsutredningen föreslår man också skärpningar rörande avel av bland annat katter och hundar. Man vill införa en hårdare reglering i situationer där djurens hälsa kan vara i fara vid avel.

Förslaget ska behandlas och en proposition ska skrivas innan riksdagen kan ta ställning. Eva Eriksson hoppas att lagen ska kunna träda i kraft 1 januari 2014.

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/artic … c97312dcda

Står längst ner där...

// GISSARN..?

Bra att du linkar till ett lagförslag..

Förslaget ska behandlas och en proposition ska skrivas innan riksdagen kan ta ställning. Eva Eriksson hoppas att lagen ska kunna träda i kraft 1 januari 2014.[/b]

Men visst, 2014 kanske vår värld blir lite mer snevriden.

KHRacing
13 december 2011
zoopåse skrev:
Förutom eventuell lagföring så är straffet att du får stå för skadorna via din försäkring eftersom det är ditt fel. Högre premie och även förhöjd självrisk. Försäkringsbolaget kanske inte accepterar att de ska stå för skadan heller pga vårdslöshet utan du får ersätta skadorna själv. I värsta fall kan du ju få någons invaliditet eller liv på samvetet.

Så, lugna ner dig och sakta ner istället. Du måste ju ändå förutsätta att de som inte blinkar höger ska vidare i rondellen så du måste ha en tillräckligt låg hastighet för att kunna stanna.

Trafikförsäkrningen gäller alltid - dock så kan f-bolaget avkräva dig pengarna i efterhand.

6 632 Inlägg
13 december 2011
DuelBall skrev:
Malheus skrev:
Glöm inte att ha sprit i bilen..du får lägre straff om du är full eftersom det är "ok" att skylla på
Räkna med böter eller 1-3mån psykhjälp; om du tar en klunk

I fall att!

;>

http://i35.tinypic.com/zsn693.jpg

Fungerade uppenbarligen förr i tiden, idag är jag ytterst tveksam...

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rattf … 629860.svd

De/Dem

155 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
Crille88 skrev:
M_Broberg skrev:
Kan nog tom komma upp i mordförsök om du planerar så nog att du monterar frontbåge för att köra folk av vägen.

vem har sagt att han planerar att köra någon av vägen? tongue finns väl rätt många bilar på vägarna i sverige som har frontbåge, ska alla dessa kastas i fängelse för planering av mord?
tror du fattar vad jag menar, man kan inte sätta dit han för nåt sånt, att montera en båge är fullt lagligt, att han sen "råkar" ut för en trafikolycka där han kör rakt in i sidan på en bil... ska alla sitta i fängelse för sånt då? big_smile
(typ "råkar" flera ggr om dagen wink hehehe )

Jag tackar er som håller er till ämnet och besvarar min fråga både bra och roligt. ;P

Jag planerar ju inte direkt att köra någon av vägen. hihi
Min plan och idé e att dom som inte blinkar när dom ska svänga i korsningar samt rondeller, förtjänar en knuff så dom inte glömmer vad som KAN hända om man inte signalerar.

Ja menar man kan ju alltid skylla på att framförvarande helt plötsligt stod på bromsen och svängde.
Visst man ska hålla avstånd och det gör jag. Men när någon gör så vilket är vanligt här så e man ju inte beredd ändå.

Mein Auto ist nicht wie Ihr Auto, Ihr Auto ist ein Leichenwagen!

155 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
zoopåse skrev:
Förutom eventuell lagföring så är straffet att du får stå för skadorna via din försäkring eftersom det är ditt fel. Högre premie och även förhöjd självrisk. Försäkringsbolaget kanske inte accepterar att de ska stå för skadan heller pga vårdslöshet utan du får ersätta skadorna själv. I värsta fall kan du ju få någons invaliditet eller liv på samvetet.

Så, lugna ner dig och sakta ner istället. Du måste ju ändå förutsätta att de som inte blinkar höger ska vidare i rondellen så du måste ha en tillräckligt låg hastighet för att kunna stanna.

Hur kan det vara mitt fel?
Framförvarande signalerade inte.

Visar man inte vart man ska svänga får man skylla sig själv. Skador inräknat!

Jag kör lugnt och sansat när jag har bilar och med trafikanter runt om mig.
Min fråga gäller inte enbart rondeller.

Designer.
1 260 Inlägg
13 december 2011
TIC88b skrev:
zoopåse skrev:

Hur det kan va ditt fel att du kör in i nån med flit? Bra fråga...

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Självlärd
3 083 Inlägg
13 december 2011
MIKK0 skrev:
TIC88b skrev:
zoopåse skrev:

Det berättar man ju för harry haffa... not

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

155 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
MIKK0 skrev:
TIC88b skrev:
zoopåse skrev:

Designer.
1 260 Inlägg
13 december 2011
TIC88b skrev:
MIKK0 skrev:
TIC88b skrev:

Spelar ingen roll.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

155 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
MIKK0 skrev:
TIC88b skrev:
MIKK0 skrev:

Spelar ingen roll.

Varför inte?

961 Inlägg
13 december 2011
https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74949/74949-3a43439ebfdb838db82662ff53f78eb0.jpg

Bygger en liknande till Touaregen så passa er!!

Pure DieselPower

155 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
Felplacerad skrev:
Jag tycker att du ska börja gå i terapi istället smile

Tror inte det hjälper tongue

155 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
Jockefors skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … f78eb0.jpg

Nu börjar vi snacka!
Dags att börja skissa. big_smile

Muttley
13 december 2011
Tycker de låter billigare och hälsosammare för dig om du går till psyk istället. Vi betalar med skattepengarna. Så du får lite tålamod. Stanna helst hemma. Folk med sådan skadeglädje skall ej finnas på vägen. 
Prova köra fel person typ.

961 Inlägg
13 december 2011
TIC88b skrev:
Jockefors skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … f78eb0.jpg

Nu börjar vi snacka!
Dags att börja skissa. big_smile

brutalt!!

Pure DieselPower

155 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Tycker de låter billigare och hälsosammare för dig om du går till psyk istället. Vi betalar med skattepengarna. Så du får lite tålamod. Stanna helst hemma. Folk med sådan skadeglädje skall ej finnas på vägen. 
Prova köra fel person typ.

Felplacerad skrev:
TIC88b skrev:
Felplacerad skrev:
Jag tycker att du ska börja gå i terapi istället smile

Tror inte det hjälper tongue

Börja med någon aktiv sport då, typ boxning eller något... Du verkar ha lite aggressionsproblem tongue
Själv haft, det hjälper om man får göra sig av med dom lite wink haha
Sex kan även hjälpa^^

Haha fan så här roligt har ja inte haft på länge. lol

Ja kan säga dig att ja har inte mycket aggressioner när jag kör bil.
Den tar ja ut på så mycket annat. tongue
Varje dag gör jag följande;
Boxar
Tränar springer/styrke
Bär ved
Busar/jävlas med katten
+ att jag är en väldigt lugn och trevlig person.
Senast redigerat av TIC88b (13 december 2011)

Sök