3162
Sök

Volvo 850 turbo laddtrycks fråga

551 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#1
Hej, Har hittat en 850 turbo som är chippad som jag ska köpa. Ägaren till bilen är helt okunnig och har låtit någon ännu mer okunnig skruva på wgn, så nu får har han fått felkoden 4-1-4 som står för för högt laddtryck. Bilen har varit chippad och chippades hos ett företag för 5 år sen, har funkar problemfritt i alla år. Nu så hugger bilen i de högre växlarna när laddtrycksmätaren (original) går typ 1mm över skalan. Bilen går perfekt i ettan och tvåan.

Nu till min fråga. Jag vet att man ska skruva på wg stången så att den går utåt men hur mycket ska jag skruva? Enligt ägaren har det bara skruvats ett kvarts varv. Jag funderade om man skulle koppla en extra laddtrycksmätare i bilen och sen ställa efter den eller borde jag köra till någon bilverkstad som kan mäta och ställa den rätt igen? Han har ett papper från chippet som säger att man ska ställa laddet på ca 1 bar, superchips tror jag det heter.

Om någon vet om chippet superchips, ställer laddtrycket elektroniskt? Då borde wgn stå på grundinställning.

You can't B serious, oh K

Fri fart för ett fritt folk!
14 363 Inlägg
15 december 2011
#2
börja med att kolla att magnetventilen är inkopplad och att slangarna är hela

grundtrycket med urkopplad magnetventil borde vara 0.3bar om jag inte minns fel

Kör fort så hinner inget hända...

1 353 Inlägg
15 december 2011
#3
marven skrev:
Hej, Har hittat en 850 turbo som är chippad som jag ska köpa. Ägaren till bilen är helt okunnig och har låtit någon ännu mer okunnig skruva på wgn, så nu får har han fått felkoden 4-1-4 som står för för högt laddtryck. Bilen har varit chippad och chippades hos ett företag för 5 år sen, har funkar problemfritt i alla år. Nu så hugger bilen i de högre växlarna när laddtrycksmätaren (original) går typ 1mm över skalan. Bilen går perfekt i ettan och tvåan.

Nu till min fråga. Jag vet att man ska skruva på wg stången så att den går utåt men hur mycket ska jag skruva? Enligt ägaren har det bara skruvats ett kvarts varv. Jag funderade om man skulle koppla en extra laddtrycksmätare i bilen och sen ställa efter den eller borde jag köra till någon bilverkstad som kan mäta och ställa den rätt igen? Han har ett papper från chippet som säger att man ska ställa laddet på ca 1 bar, superchips tror jag det heter.

Om någon vet om chippet superchips, ställer laddtrycket elektroniskt? Då borde wgn stå på grundinställning.

stången ska va inställd så att man bara hakar på den, utan att behöva dra i den, skulle GLT vara för lågt så kan man spänna, men det efter man kontrollerat..
att ha en riktig laddtrycksmätare är ett måste då det betyder inte ett smack med orgmätaren, den visar olika..
allt ska styras med MV och inget annat, så är GLT rätt inställt så märker man om bilen är chippad eller inte. 0,6 är org laddet..
att den hugger kan likaväl va tändstift/tändkablar/rotot/fördelare.. och felkoden kan va en gammal, så man ska väl inte haka upp sig för mycket på de.. men börjar man med o kolla laddet så finner man väldigt snart felet, kolla även slangarna till och från wg/turbo>MV
lycka till!


Fri fart för ett fritt folk!
14 363 Inlägg
15 december 2011
#4
Crille88 skrev:
marven skrev:
Hej, Har hittat en 850 turbo som är chippad som jag ska köpa. Ägaren till bilen är helt okunnig och har låtit någon ännu mer okunnig skruva på wgn, så nu får har han fått felkoden 4-1-4 som står för för högt laddtryck. Bilen har varit chippad och chippades hos ett företag för 5 år sen, har funkar problemfritt i alla år. Nu så hugger bilen i de högre växlarna när laddtrycksmätaren (original) går typ 1mm över skalan. Bilen går perfekt i ettan och tvåan.

Nu till min fråga. Jag vet att man ska skruva på wg stången så att den går utåt men hur mycket ska jag skruva? Enligt ägaren har det bara skruvats ett kvarts varv. Jag funderade om man skulle koppla en extra laddtrycksmätare i bilen och sen ställa efter den eller borde jag köra till någon bilverkstad som kan mäta och ställa den rätt igen? Han har ett papper från chippet som säger att man ska ställa laddet på ca 1 bar, superchips tror jag det heter.

Om någon vet om chippet superchips, ställer laddtrycket elektroniskt? Då borde wgn stå på grundinställning.

stången ska va inställd så att man bara hakar på den, utan att behöva dra i den, skulle GLT vara för lågt så kan man spänna, men det efter man kontrollerat..
att ha en riktig laddtrycksmätare är ett måste då det betyder inte ett smack med orgmätaren, den visar olika..
allt ska styras med MV och inget annat, så är GLT rätt inställt så märker man om bilen är chippad eller inte. 0,6 är org laddet..
att den hugger kan likaväl va tändstift/tändkablar/rotot/fördelare.. och felkoden kan va en gammal, så man ska väl inte haka upp sig för mycket på de.. men börjar man med o kolla laddet så finner man väldigt snart felet, kolla även slangarna till och från wg/turbo>MV
lycka till!

hade hackande problem på min första turbo och då hade tändstiftsbrunnarna blivit vattenfyllda och sen hade stift och kablar börjat rosta ..med orginal box gick bilen perfek men med chipboxen så hackade den bara
efter stift och kabelbyte var mitt problem borta

Kör fort så hinner inget hända...

551 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#5
Crille88 skrev:
marven skrev:
Hej, Har hittat en 850 turbo som är chippad som jag ska köpa. Ägaren till bilen är helt okunnig och har låtit någon ännu mer okunnig skruva på wgn, så nu får har han fått felkoden 4-1-4 som står för för högt laddtryck. Bilen har varit chippad och chippades hos ett företag för 5 år sen, har funkar problemfritt i alla år. Nu så hugger bilen i de högre växlarna när laddtrycksmätaren (original) går typ 1mm över skalan. Bilen går perfekt i ettan och tvåan.

Nu till min fråga. Jag vet att man ska skruva på wg stången så att den går utåt men hur mycket ska jag skruva? Enligt ägaren har det bara skruvats ett kvarts varv. Jag funderade om man skulle koppla en extra laddtrycksmätare i bilen och sen ställa efter den eller borde jag köra till någon bilverkstad som kan mäta och ställa den rätt igen? Han har ett papper från chippet som säger att man ska ställa laddet på ca 1 bar, superchips tror jag det heter.

Om någon vet om chippet superchips, ställer laddtrycket elektroniskt? Då borde wgn stå på grundinställning.

stången ska va inställd så att man bara hakar på den, utan att behöva dra i den, skulle GLT vara för lågt så kan man spänna, men det efter man kontrollerat..
att ha en riktig laddtrycksmätare är ett måste då det betyder inte ett smack med orgmätaren, den visar olika..
allt ska styras med MV och inget annat, så är GLT rätt inställt så märker man om bilen är chippad eller inte. 0,6 är org laddet..
att den hugger kan likaväl va tändstift/tändkablar/rotot/fördelare.. och felkoden kan va en gammal, så man ska väl inte haka upp sig för mycket på de.. men börjar man med o kolla laddet så finner man väldigt snart felet, kolla även slangarna till och från wg/turbo>MV
lycka till!

tack så jätte mycket för ett bra svar! ska hämta bilen idag eller imorgon. Ska kolla wgn först. Lambda lampan lyser också och tomgången är lite högre än vanligt ca 1100varv, kan det bero på att där e en felkod ? eller är det lmm som har gett sig? Bränsle filtret ska också bytas då det inte är gjort på länge.

You can't B serious, oh K

1 353 Inlägg
15 december 2011
#6
motorelektronik lampan lyser för att de finns en felkod JA..  gällande tomgången kan de va många saker, tomgångsmotorn, luftläckage osv. NOLLA allting och kolla sedan felkoderna igen när lampan tänds, hade lmm varit paj så hade bilen gått betydligt taskigare, bara o dra ut den o testa så märker du, om inget förändras KAN den va kass, om den direkt går sämre så funkar LMM som den ska..


551 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#7
Bilen går jämt o fint, går helt rent när man drar på och går som en chippad 850 ska göra förutom när den klipper i högre växlarna.. Kommer felkoden försvinna av sig själv när jag har skruvat tillbaka wg stången eller måste man nollställa datorn genom att dra ut minus kabeln ?
Rengöra tomgångsmotorn kan jag göra när jag ändå e där o rotar och kolla slangarna.

You can't B serious, oh K

1 353 Inlägg
15 december 2011
#8
vilken årsmodell är de? om det är blinkbox så finns de instruktioner hur du gör för att nolla de..
är de 96-97 med OBDII så måste dessa nollas via dator..

att kika över tomgångsmotorn kan va bra, men det behöver inte va den som är boven i dramat, kan va mängder med andra saker..
jag hade tex problem med att evapventilen var kass, o fick då högre tomgång..


551 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#9
det är en 95 så det är nog en blinkbox isåfall, tänkte göra en ordentlig service på den när jag får den, olja, stift och kablar ska jag se över. vad är evap ventilen och var sitter den?

You can't B serious, oh K

1 353 Inlägg
16 december 2011
#10
då har du lätt o smidigt att kolla och nolla felkoder..
evap har med kolkanister och tankventileringen o göra, sitter en liten MV som styr detta fäst på kylaren jämte vänster strålkastare (bilens rikting.. alltså till höger om du står framför bilen med öppen huv)
den sätter felkod om du har problem med den, och den sätter felkod om det beror på andra luftläckage också. så bara o felsöka smile


551 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
#11
Crille88 skrev:
då har du lätt o smidigt att kolla och nolla felkoder..
evap har med kolkanister och tankventileringen o göra, sitter en liten MV som styr detta fäst på kylaren jämte vänster strålkastare (bilens rikting.. alltså till höger om du står framför bilen med öppen huv)
den sätter felkod om du har problem med den, och den sätter felkod om det beror på andra luftläckage också. så bara o felsöka smile

jätte bra info! tack så jätte mycket, väntar på att att ägarpapprena ska ankomma så kan jag hämta bilen, hoppas idag.. jag skriver när jag har hunnit titta på det. smile

mvh

You can't B serious, oh K

551 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
#12
Har nu fått bilen och tittat på den lite. Där sitter en pysventil till slangen som går från wastegate, då är det den dom har skruvat på. jag vet inte vilket håll jag ska skruva den. ska jag spänna in skruven eller ska jag lossa på den? Jag har även läst av felkoderna och nollat boxen så motorlampan har släckts och jag har kört utan att de tänds igen, jag provade gasa i tvåans växel och såg att laddtrycksmätaren va på väg alldeles för högt så jag lät bli.

1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig

2-3-2 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övregräns (för mager)

4-1-4 Laddtrycksreglering, för högt tryck

när jag nollade boxen så har tomgången gått ner till normal och bilen går jämt o fint. Så vilket håll ska jag skruva på ventilen för att få rätt ladd? Eftersom förra ägaren skruvade på den utan o veta hur mycket så är det lite svårt..

You can't B serious, oh K

Fri fart för ett fritt folk!
14 363 Inlägg
17 december 2011
#13
232 låter som någon vakumslang
är det en 95-97 så kolla slangen mot servon den brukar ofta vara trasig

annars är det standard fel med vevhuslangar eller vid vakum trädet
tog en bra stund innan jag hittade slangen på sidan av insuget på min 855:a men efter det tändes den aldrig mer


montera bort allt pys smäck och sen monterar du dit nya slangar som går från kompressorhuset-magnetventilen
och magetventil-trycklocka
och sen magnetventilen-luftslangen in i turbon

är den chippad har du lagom tryck vad chippet är gjort för
laddar den orginal är det inget chip
och det skulle inte förvåna mig ett enda dugg

med a-tech steg3 med racekisse 3" från turbon så har man 1.2bars som mest i ladd
brukar botta orginalmätaren så man är lagom utanför markerade området

Kör fort så hinner inget hända...

551 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
#14
Growe skrev:
232 låter som någon vakumslang
är det en 95-97 så kolla slangen mot servon den brukar ofta vara trasig

annars är det standard fel med vevhuslangar eller vid vakum trädet
tog en bra stund innan jag hittade slangen på sidan av insuget på min 855:a men efter det tändes den aldrig mer


montera bort allt pys smäck och sen monterar du dit nya slangar som går från kompressorhuset-magnetventilen
och magetventil-trycklocka
och sen magnetventilen-luftslangen in i turbon

är den chippad har du lagom tryck vad chippet är gjort för
laddar den orginal är det inget chip
och det skulle inte förvåna mig ett enda dugg

med a-tech steg3 med racekisse 3" från turbon så har man 1.2bars som mest i ladd
brukar botta orginalmätaren så man är lagom utanför markerade området

Ja jag ska kolla den slangen. Jag har fått med original chippet till bilen den heter superschips och där e en monteringsanvisning, det står att ställ laddet på ca 1bar när man ger fullt i fyrans växel, då borde det betyda att dom har ställt laddet med en pysventil. Jag överväger att köra in till bsr och be dom koppla veck allt jävla skit med pysventil o montera steg 1 i den istället. känns som jag sparar mycket huvudvärk om jag gör så..
vi ska ut o köra en 10-12 mil med bilen nu, ska se hur den beter sig.
Senast redigerat av marven (17 december 2011)

You can't B serious, oh K

Fri fart för ett fritt folk!
14 363 Inlägg
17 december 2011
#15
skulle isånt fall köra på autotech dom är RIKTIGT duktiga när vi pratar volvos vitblockare

men att koppla bort allt och koppla det rätt är inte svårt det klarar alla av

nummer 16 är magnetventilen

https://www1.garaget.org/gallery/archive/28952/641485_x8m0dd.jpg

Kör fort så hinner inget hända...

1 353 Inlägg
17 december 2011
#16
instruktion om att ställa laddet på 1? där e nåt som e fel, det är elektroniskt styrd ladd, MAN PILLAR INTE ALLS..

gällande felkoderna så kan LMM va paj,
ta bort pysventilen och byt dom tre slangarna som "Growe" visar här ovan,
när MV är inkopplad så ska du automatiskt få fram rätt laddtryck,
(OBS! när MV är korrekt ikopplad ska du dra ut el-kontakten och kontrollera GLT med en graderad mätare, 0,3bar)
kunde du inte bott närmre växjö så hade jag gärna hjälpt dig.. big_smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 363 Inlägg
17 december 2011
#17
slang nummer 19 ska förövrigt sitta på undersidan av slangen som går mellan lmm och turbon på undersidan

Kör fort så hinner inget hända...

1 353 Inlägg
17 december 2011
#18
Growe skrev:
slang nummer 19 ska förövrigt sitta på undersidan av slangen som går mellan lmm och turbon på undersidan

what? sitta på undersidan av undersidan av min undersida?! :S tongue
slang nr 19, går från MV till wg-klockan, sen om du drar den på undersidan av snorklen eller inte spelar ingen roll,
nr 17 därmot ska sitta kopplad in i snorkeln.. tro de var de du menade, om den nu inte sitter där i nuläget så mäter lmm fel eftersom där är läckage.. finns en anslutning både på ovansidan och undersidan, den kan anslutas i vilket som men den ena eller den andre måste va pluggad smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 363 Inlägg
17 december 2011
#19
Crille88 skrev:
Growe skrev:
slang nummer 19 ska förövrigt sitta på undersidan av slangen som går mellan lmm och turbon på undersidan

what? sitta på undersidan av undersidan av min undersida?! :S tongue
slang nr 19, går från MV till wg-klockan, sen om du drar den på undersidan av snorklen eller inte spelar ingen roll,
nr 17 därmot ska sitta kopplad in i snorkeln.. tro de var de du menade, om den nu inte sitter där i nuläget så mäter lmm fel eftersom där är läckage.. finns en anslutning både på ovansidan och undersidan, den kan anslutas i vilket som men den ena eller den andre måste va pluggad smile

haha jag såg faktist fel dom gick omlott hehe smile
ja nummer 17 ska det vara

får skylla på att jag är trött efter 2hektiska veckor på jobbet och med en del mekande idag smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 353 Inlägg
17 december 2011
#20
inga probs, JAG fattade iaf va du menade, men tänkte att de är likabra ja säger nåt så inte "marven" blir helt förvirrad, på tal om de.. hur gick provkörningen? den kommer inte bete sig bättre om man inte gör nåt åt saken, pysen kommer inte trilla av o ersättas av rätt slangar till MV tongue

tips:
* bort med pysen
* köp nya vakum slangar, dra ny från MV->WG-klocka + MV->Turbon, och en liten slangbit från MV->snorkeln
* när dom är ikopplad rätt (se bilden) så testa  GLT och justera ev WG-klockan (provkör INTE bilen utan att ha dragit ur kontakten till MV och justerat GLT)
* sätt i kontakten och se vilket ladd du hamnar på.. 0,6 org, ca 1-1,2 chipp..
självklart måste du testa med laddtrycksmätare!



Sök