3263
Sök

Vet ej vart jag ska koppla RCA-kabeln från huvudenhet till förstärkaren

43 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
Tjena,

Som rubriken lyder så har jag lite problem med hur jag ska koppla min RCA-kabel från min stereo (avant cd/dvd 100) till min förstärkare (Gas pro 200). Steget skall endast driva en baslåsa bestående av 1 st bas 8".

Om du/ni är bekant med någon utav enheterna så uppskattas hjälp!

16 197 Inlägg
15 december 2011
SkodaDanne skrev:
Tjena,

Som rubriken lyder så har jag lite problem med hur jag ska koppla min RCA-kabel från min stereo (avant cd/dvd 100) till min förstärkare (Gas pro 200). Steget skall endast driva en baslåsa bestående av 1 st bas 8".

Om du/ni är bekant med någon utav enheterna så uppskattas hjälp!

ifrån rca utgången på stereon till rca in på steget-

"Testar man inte så får man aldrig veta"

43 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
det är där problemet ligger, jag vet inte vart min rca ut på stereon är eller in på slutsteget

16 197 Inlägg
15 december 2011
SkodaDanne skrev:
det är där problemet ligger, jag vet inte vart min rca ut på stereon är eller in på slutsteget

runda kontakter... brukar vara en röd å en vit-

43 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
på stereon finns det line out left och line out right (rear) också finns det left och right (front). och en blå sub-w. på steget finns det fyra ingångar där det står output och input - left och right.

16 197 Inlägg
15 december 2011
SkodaDanne skrev:
på stereon finns det line out left och line out right (rear) också finns det left och right (front). och en blå sub-w. på steget finns det fyra ingångar där det står output och input - left och right.

ska du driva en baslåda så ska du använda sub-w från stereon sen ska den till input på steget-

43 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
ok men sub-w har bara en utgång, hur funkar det?

43 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
och min bas har bara vanliga högtalaringångar, "klämmor"..kopplar jag den med en vanlig högtalarkabel?

16 197 Inlägg
16 december 2011
då får man köpa en RCA splitt

16 197 Inlägg
16 december 2011
SkodaDanne skrev:
och min bas har bara vanliga högtalaringångar, "klämmor"..kopplar jag den med en vanlig högtalarkabel?

ja

43 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
så jag behöver en rca splitt från stereon till steget? vart kan jag köpa det?

16 197 Inlägg
16 december 2011
SkodaDanne skrev:
så jag behöver en rca splitt från stereon till steget? vart kan jag köpa det?

förslagsvis där du köper bilstereo prylar.. jo du sätter den bakom stereo så att du får 2 honor.

43 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
okej...är helt ny på billjud och allt vad det innebär. tror du jag kan få tag i en rca-splitter i en hi-fi butik? vi har inga butiker som säljer billjud här i Alingsås

16 197 Inlägg
16 december 2011
SkodaDanne skrev:
okej...är helt ny på billjud och allt vad det innebär. tror du jag kan få tag i en rca-splitter i en hi-fi butik? vi har inga butiker som säljer billjud här i Alingsås

jo de borde inte va nå problem.

43 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
får ta och leta efter en Rca Y-splitt då..fan va meck tongue men stort tack för hjälpen!

43 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
förresten eftersom min bas kopplas med vanlig högtalarkabel från steget, blir det samma sak som om den vore kopplad med lågnivå? ljudmässigt menar jag

Trucker
1 220 Inlägg
16 december 2011
lågnivån ska kopplas mellan stereo och slutsteg. Sen kopplar du din baslåda med högtalarkabel mellan slutsteg och baslåda. Du ha drage stöm och remote kabel till slutsteget va?

Vissa är bara bättre än andra!

Jägermeister
910 Inlägg
16 december 2011
Det är nog bäst att du ber någon kompis eller någon annan komma och hjälpa dig koppla in allt, för som det låter på dig när det gäller din kunskapsnivå om bilstereo grejer så är nog risken mkt stor att du kommer att ha sönder grejerna.

Be någon om hjälp som kan koppla in allt och titta på nu första gången och lär dig så är det ganska lätt nästa gång du ska göra det sen, detta är nu inte nått illa menat men tänkte mest på att du ska slippa stå där sen med trasiga grejer.

Lycka till! smile

En gång är ingen gång...

1 624 Inlägg
16 december 2011
RCA/LÅGNIVÅ från stereo till steg, remote kabel från stereo till steg, strömkabel från batteri till steg och högtalarkablar från steg till högtalarna, har jag rätt eller fel?

685 Inlägg
16 december 2011
careau skrev:
RCA/LÅGNIVÅ från stereo till steg, remote kabel från stereo till steg, strömkabel från batteri till steg och högtalarkablar från steg till högtalarna, har jag rätt eller fel?

Du glömde den viktigaste kabeln av dom alla, JORD!

Sök