3012
Sök

Mercedes C180 -97 ingen/dålig kylning

1 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
Köpte en Mercedes c180 -97 förra månaden och det har inte varit några konstigheter tills nu då varningslampan för kylarvätskan började lysa lite då och då. Nu lyser lampan permanent och tempen stiger när jag kör i stan, jag har inte låtit den nå kokpunkten samt kollat oljan så topplocket är det nog inget fel på. även slangar och vätskenivå är ok.
Igår när jag hade den på tomgång i ca 15 min såg jag att fläkten inte gick igång trots att tempen jobbade sig upp mot 90 grader. Det troligaste är väl något relä eller givare.

Finnes någon vänlig själ som kan ge råd om hur jag hittar felet och hur jag löser det?

112 Inlägg
18 december 2011
hej! att tempen stiger behöver du inte vara orolig för då rödmarkeringen börjar först vid 120grader då mercedes kylsystem jobbar med övertryck så därför blir kokpunkten högre.
stannar den på 90 grader om du låter den stå på tomgång eller går den upp ytterligare?
kylfläkten går igång först vid runt 100 grader tror jag. sitter en temp givare för fläkten på vänster sida av motorn, vid insuget fast mot framsidan av motorn. har två kablar in på den. när tempen stiger tillräckligt så sluter termokontakten och fläkten snurrar.

Sök