3450
Sök

Volvo 940 byte från b230fd till fb

Mr
24 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#1
Tjena!
Har fått äran att äga två 940..
Den ena är 92:a med Fb motorn
den andra en 94 med Fd motorn (pulsair, egr)

FB bilen skall det byggas rallybil av så motorn kommer bli ståendes vid sidan om.
Hur är elsystemen mellan dessa två motorer?
skulle det fungera att lyfta ur FD å ersätta med FB?
(är INTE intresserad av att byta elsystem å skit)

Har i morse varit ute och prövat båda bilarna i den här fantastiska snön som äntligen kommit!
FD är ju trög som en kamel å släpper ju knappt(knappt det går att hålla ett ställ i liv)
medans de 15hk extra som FB beter sig betydligt mycket bättre!

Kan det skilja på utväxlingen i bakaxeln mellan de 2 bilarna?
Båda är rustade med M47..

1:a Sthlms DM Rally VOC 2009
2:a Sthlms DM Rally VOC 2010
1:a Sthlms DM Rally B-förare 2011
www.STHLMRALLY.se

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
19 december 2011
#2
inga problem flyttar du över allt från fd motorn till fb så kommer det fungera kalas

alternativet är att du kör med elen från din fd motor men styrboxarna från fb maskinen
så kommer det fungera utan problem

men med orginal b230fb med fd boxarna kommer motorlampan vara tänd
pga egr och sånt smäck

på bes kommer dom inte förstå någon skillnad

Kör fort så hinner inget hända...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 december 2011
#3
eller så flyttar du bara över toppen med kam ......

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Pim_Pim
19 december 2011
#4
Det måste verkligen vara något fel på din fd maskin om den inte klarar av att hålla ett ställ..

Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
19 december 2011
#5
Jag hade en 245:a med FD i och det var då den segaste vovlo jag haft.
Okej bränsle mässigt men seeeg.

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
19 december 2011
#6
Pim_Pim skrev:
Det måste verkligen vara något fel på din fd maskin om den inte klarar av att hålla ett ställ..

allt är nog relativt..
men skulle nog tro att man får plåga på duktigt för att den ska orka

jag personligen tycker att även med 131hk är det för klent gränsen går nog vid 16v maskinen

min turbo kan man ligga på 3:an i väldigt låg fart och endå orka ut på fina sladdar
på en motorsvagare bil får man plåga på så inåt för att det ska orka

skönaste ställen kräver att den orkar på 4:an iallfall

Kör fort så hinner inget hända...

Pim_Pim
19 december 2011
#7
Growe skrev:
Pim_Pim skrev:
Det måste verkligen vara något fel på din fd maskin om den inte klarar av att hålla ett ställ..

allt är nog relativt..
men skulle nog tro att man får plåga på duktigt för att den ska orka

jag personligen tycker att även med 131hk är det för klent gränsen går nog vid 16v maskinen

min turbo kan man ligga på 3:an i väldigt låg fart och endå orka ut på fina sladdar
på en motorsvagare bil får man plåga på så inåt för att det ska orka

skönaste ställen kräver att den orkar på 4:an iallfall

Jo det är ju sant..
Jag själv har en fd maskin i min vinterbil och det är inga problem att ha fina ställ på 3an, värre om man ska kasta i 4an dock..

Men men, jag ska ska inte skriva sönder din tråd nu.

Mr
24 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#8
Turboforssen å Growe: tack för era svar!

En annan är ju van å åka 940 VOC med en dryga 180hk å kul utväxling.. smile
Standard är ju mer än trist...

1:a Sthlms DM Rally VOC 2009
2:a Sthlms DM Rally VOC 2010
1:a Sthlms DM Rally B-förare 2011
www.STHLMRALLY.se

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
19 december 2011
#9
TooDiee skrev:
Turboforssen å Growe: tack för era svar!

En annan är ju van å åka 940 VOC med en dryga 180hk å kul utväxling.. smile
Standard är ju mer än trist...

runt 180hk låter ganska vättigt för att våga lita på att effekten finns

skulle tro att det är däromkring jag ligger med min 740turbo dock har man turbo lagget som gör det betydligt mer svårkört men gött med vrid som gör att man kan kasta i 3:an ganska tidigt

Kör fort så hinner inget hända...


Sök