2976
Sök

Skötsel av turbo

117 Inlägg
1 september 2006
Trådstartare
Hej!

Har lite funderingar på hur man ska sköta en turbo, har nämligen köpt mig en 855 T5 big_smile
Har hört att man tex. inte ska stänga av bilen direkt efter färd osv...
Om nån har nått tips så skulle det vara prefiekt! wink

MVH Rasmus

747 Inlägg
1 september 2006
Du ska ju inte direkt köra utav helvete när den är kall och sen efter hård körning inte stänga av direkt... Stå en halv min/ en min på tomgång sen stäng av...

Älgahäng Räjsing Club

Trucker
168 Inlägg
1 september 2006
Me tanke på den hastighet en turbo kommer upp i så är ju rätt o BRA olja ett måste, spara ju dessutom resten av motorn.

Sen att du inte ska stänga av motorn direkt efter körning e rätt. De om du då inte redan kommer på tomgången på en parkering så är det ju inget att vänta på, då turbon inte jobbar/jobbat.

Gör lite hörsel koll på den då och då så att den låter frisk.

Lycka till me stressfläkten wink

Rörpulare
1 453 Inlägg
1 september 2006
Mm om man har kört lite hårt eller långt så snurran e varm e de lite dumt att bara stänga av turbon för då ger ju motorn inge oljetillförsel men snurran fortsätter att snurra men om man inte har tid för de kan man ju alltid köpa en turbo timer som gör de jobbet åt den sen ska man aldrig köra hårt på en ggn utan att fått upp lite värme i turbon:) rätta mej om ja ahr fel!

Mvh

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

117 Inlägg
1 september 2006
Trådstartare
Tackar för tipsen! Bilder på bilen kommer inom kort wink

130 Inlägg
1 september 2006
Kör med "riktig" olja med, ingen skit lönar sig i längden

-=//[b-6]\\=-

Sök