2303
Sök

Cheva-38 på duettram (Update!, s.4 11/2)

Jävel
2 018 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Tänkte kasta upp ett utav mina projekt så får vi se om ni tycker att det är intressant.

Tänkte börja med lite historia:

För ungefär 15 år sedan köpte min farsa en 1938 Chevrolet pickup, han har hållt på o byggt på den till o från under dessa år. Just nu byggs hans kaross om.
Detta har ju naturligtvis inspirerat mig och när jag hittade en 38 på blocket för några år sedan så tog de inte lång tid innan jag o farsan åkte iväg o köpte den.

https://www1.garaget.org/archive/76/75258/135711/135711-1642215.jpg

Bilen är inte i så bra skick, och det saknas en del delar.. Ramen är inte rätt till bilen, men fick med en extra.
Finns inget golv ,ingen motor osv..
Bilen fick stå i några månader tills ja köpte en duett fruktansvärt billigt av en kompis.
Tänkte så att det kommer bli bra mycket billigare och enklare att sätta den på duettchassie än att försöka få ihop ett orginalchassie.

Tanken är alltså som följer:

Renovera Duettchassiet.
Stoppa i en Cheva-38 orginal raksexa.
Sätta på karossen, och karossänka lite.
Regga som duett med utbytt motor och utbytt kaross, alltså duett-ombyggt fordon.
Det ska bli en Ratrod, men den ska vara besiktigad och gå att köra utan att vara rädd för polisen.

När bilen väl är färdig kanske jag tar itu med orginalramen. Det återstår att se.
Allt text för nu, dags för bilder!

När duetten hämtades, fick hjälp av en kompis med lastbilskort smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-73cd70243c189ae286307ac2243b0597.jpg

Kompisen som körde och bakändan på liket.. Pärlan menar jag förståss!

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-21e3fe3c052b675b8f7987babceedb1e.jpg

Lite isärplockning och bort med alla onödiga delar. Även en skymt av farsans 38

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-705cc3f3356d778c45b0c00c930b2631.jpg

Har inga bilder på rostlagningen.. Men det är ju ändå inge kul att se, här är bild innan lack.

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-73247fb89e51165a1151688a16891535.jpg

Efter lack.

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-24a81451215740f26a4eb29eec931963.jpg

Lackade lösa detaljer silver o svart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-acd57e5aa415f4fcf88f65ccbb6f2071.jpg

Beställde bussningar,packningar,lager,bromsslangar,bromscylindrar o massa tjaffs.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-57a174fd5e7c4b846072435a08a2f019.jpg

Börjar få ihop chassiet. Nu är de mesta slitdelarna bytta eller renoverade.
Som ni ser så byggs inte bilen för finnish, utan mer funktion. Trött på att putsa på allting.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-ba437cc06b705e2b5302d830ad67f752.jpg

På denna bilden har ja dragit bromsrör (idag) och lagt på bakre motorfästet för cheva-sexan, ser ut att stämma någorlunda i bredd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-e7018f25318dd2e009e055b2016dd0fc.jpg

Här tänkte jag försöka få dit sexan i veckan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-48436e75a453eba54faca4fea2f744d4.jpg

Det var nog allting för denna gången, hoppas att det är intressant för någon, eller kanske ger lite inspiration för egna projekt.

Mvh: Isac
Senast redigerat av Plankpojk (11 februari 2012)

You got to risk it, to get the biscuit :)

Volvotrimmare
323 Inlägg
19 december 2011
#2
blir nog fint!, men varför regga som volvo och inte cheva?, eller finns de ej papper på cheva karossen?smile

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

Jävel
2 018 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#3
Streeetkadett skrev:
blir nog fint!, men varför regga som volvo och inte cheva?, eller finns de ej papper på cheva karossen?smile

Tackar smile

Mjo.. alltså, fick med två ramar, o papper på en av dom. Men då måste jag bygga bilen helt original med orginalaxlar o bromsar och sånt o sen regga. För att den varit i delar när den kom till Sverige.
Just nu saknas det lite för mycket delar.
Men snart har jag nog så att det ska gå och få ihop en cheva-ram också, men nu när denna är påbörjad kan man ju lika gärna åka så. Istället för att lägga ner en förmögenhet på den andra ramen när bilen ändå ser likadan ut på utsidan.

Men självklart ska det bli en Cheva i slutändan, då blir det ju en riktigt 38, och då är den därmed besiktningsbefriad, vilket ger mycket mer frihet i byggandet.

mvh: Isac

You got to risk it, to get the biscuit :)

3 292 Inlägg
19 december 2011
#4
Ser ju fantastiskt bra ut det där.. big_smile  roligt kommer det bli, ska du ta i tu med chava karossen sen nu då när ramen är färdig.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Jävel
2 018 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#5
Tackar Danne!, nja nästa mål är att få i cheva-motorn, sen anpassar jag karossen efter det.
Ska eventuellt åka o köpa en motorlyft ikväll, får se om han har den kvar. smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

1 412 Inlägg
19 december 2011
#6
Härligt att du petar i raksexan, dom går så jädra gött.  Nice projekt!  smile

175 Inlägg
19 december 2011
#7
Detta ser riktigt intressant ut, kommer att följas med stort intresse

Chevroler c1500 454ss "489cui"
Volvo 164e -72
Chevrolet 210 2d stolpe blower -55
Alltid Retar Det Någon....

Jävel
2 018 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#8
Opelp1: Jag minns faktiskt inte hur motorn går, då jag var ganska ung när farsan hade den i sin bil, men det ska bli kul med lite oldschool. Kul att du gillar projektet smile

Andreas: Kul att du gillart!, ska försöka uppdatera ofta så att intresset hänger kvar.

Motorlyften var såld, så jag får antingen köpa en annan, eller låna en så länge.

You got to risk it, to get the biscuit :)

Bilmek
70 Inlägg
Bilmek
70 Inlägg
19 december 2011
#10
showit skrev:
köp en ny?

2000kr bara;P

Toyota MR2 Turbo
Rösta gärna!
Projekttråden: http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p … mp;t=10432

Jävel
2 018 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#11
showit skrev:
showit skrev:
köp en ny?

2000kr bara;P

Blir nog en Jula-lyft i julklapp smile, kommer behöva den till turbosnurran i 142an också tongue

You got to risk it, to get the biscuit :)

56 Inlägg
19 december 2011
#12
Det ser ju riktigt trevligt ut smile

Att ge makt och pengar till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar :P

Jävel
2 018 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#13
Paulzzon94 skrev:
Det ser ju riktigt trevligt ut smile

Kul att det gillas smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

-Iceen Garage-
772 Inlägg
19 december 2011
#14
blir nog grymt!
Prenumeration lagd!

Sponsorer: Spacer.se
ICEEN GARAGE
Följ gärna min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 15&p=1

Jävel
2 018 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#15
Iceen skrev:
blir nog grymt!
Prenumeration lagd!

tackar!

Kul att du gillart!

You got to risk it, to get the biscuit :)

644 Inlägg
19 december 2011
#16
Plankpojk skrev:
Streeetkadett skrev:
blir nog fint!, men varför regga som volvo och inte cheva?, eller finns de ej papper på cheva karossen?smile

Tackar smile

Mjo.. alltså, fick med två ramar, o papper på en av dom. Men då måste jag bygga bilen helt original med orginalaxlar o bromsar och sånt o sen regga. För att den varit i delar när den kom till Sverige.
Just nu saknas det lite för mycket delar.
Men snart har jag nog så att det ska gå och få ihop en cheva-ram också, men nu när denna är påbörjad kan man ju lika gärna åka så. Istället för att lägga ner en förmögenhet på den andra ramen när bilen ändå ser likadan ut på utsidan.

Men självklart ska det bli en Cheva i slutändan, då blir det ju en riktigt 38, och då är den därmed besiktningsbefriad, vilket ger mycket mer frihet i byggandet.

mvh: Isac

Varför skulle det bli mer frihet i byggandet bara för den är besiktningsbefriad? bygger du om den efter reg.besiktningen upphör besiktningen att gälla och du måste reg.besiktiga igen..


1 412 Inlägg
19 december 2011
#17
Men bara om någon upptäcker ändringarna i t.ex en poliskontroll, annars kan man ju göra vad man känner för typ.  smile

Jävel
2 018 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#18
Pellefax skrev:
Plankpojk skrev:
Streeetkadett skrev:
blir nog fint!, men varför regga som volvo och inte cheva?, eller finns de ej papper på cheva karossen?smile

Tackar smile

Mjo.. alltså, fick med två ramar, o papper på en av dom. Men då måste jag bygga bilen helt original med orginalaxlar o bromsar och sånt o sen regga. För att den varit i delar när den kom till Sverige.
Just nu saknas det lite för mycket delar.
Men snart har jag nog så att det ska gå och få ihop en cheva-ram också, men nu när denna är påbörjad kan man ju lika gärna åka så. Istället för att lägga ner en förmögenhet på den andra ramen när bilen ändå ser likadan ut på utsidan.

Men självklart ska det bli en Cheva i slutändan, då blir det ju en riktigt 38, och då är den därmed besiktningsbefriad, vilket ger mycket mer frihet i byggandet.

mvh: Isac

Varför skulle det bli mer frihet i byggandet bara för den är besiktningsbefriad? bygger du om den efter reg.besiktningen upphör besiktningen att gälla och du måste reg.besiktiga igen..

Jo jag vet de..

Men, ja.. Farsan åker v8, luftfjädring, commondore-framvagn, fyrlink i bak osv.. Aldrig vart nå problem.
Men naturligtvis blir de trubbel om man får länstrafikgruppen på sig.

You got to risk it, to get the biscuit :)

3 292 Inlägg
19 december 2011
#19
Plankpojk skrev:
Pellefax skrev:
Plankpojk skrev:

Tackar smile

Mjo.. alltså, fick med två ramar, o papper på en av dom. Men då måste jag bygga bilen helt original med orginalaxlar o bromsar och sånt o sen regga. För att den varit i delar när den kom till Sverige.
Just nu saknas det lite för mycket delar.
Men snart har jag nog så att det ska gå och få ihop en cheva-ram också, men nu när denna är påbörjad kan man ju lika gärna åka så. Istället för att lägga ner en förmögenhet på den andra ramen när bilen ändå ser likadan ut på utsidan.

Men självklart ska det bli en Cheva i slutändan, då blir det ju en riktigt 38, och då är den därmed besiktningsbefriad, vilket ger mycket mer frihet i byggandet.

mvh: Isac

Varför skulle det bli mer frihet i byggandet bara för den är besiktningsbefriad? bygger du om den efter reg.besiktningen upphör besiktningen att gälla och du måste reg.besiktiga igen..

Jo jag vet de..

Men, ja.. Farsan åker v8, luftfjädring, commondore-framvagn, fyrlink i bak osv.. Aldrig vart nå problem.
Men naturligtvis blir de trubbel om man får länstrafikgruppen på sig.

Precis.. rätt surt att måsta återställa till så som det ska vara om man lagt massa massa tid och pengar på sånt som igentligen inte får sitta där.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Jävel
2 018 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#20
Danne_1977 skrev:
Plankpojk skrev:
Pellefax skrev:

Varför skulle det bli mer frihet i byggandet bara för den är besiktningsbefriad? bygger du om den efter reg.besiktningen upphör besiktningen att gälla och du måste reg.besiktiga igen..

Jo jag vet de..

Men, ja.. Farsan åker v8, luftfjädring, commondore-framvagn, fyrlink i bak osv.. Aldrig vart nå problem.
Men naturligtvis blir de trubbel om man får länstrafikgruppen på sig.

Precis.. rätt surt att måsta återställa till så som det ska vara om man lagt massa massa tid och pengar på sånt som igentligen inte får sitta där.. :S

Naturigtvis, men det är nog en smäll man får ta.
Många som bygger rod gör på dehär sättet. Farsan brukade sin bil i 8 år innan den nu är inne på ombyggnation igen. Vi har varit i både Norge o Danmark med den samt runt i hela Sverige.
Det är roligare att kunna bruka bilen och få den som man vill än att ha den helt orginal o knappt komma till stan.
Men alla tycker naturligtvis olika. Får man ombesiktining så får man antingen bygga om till orginal eller regga som amatörbyggt fordon.

You got to risk it, to get the biscuit :)


Sök