3665
Sök

Val av dämpmatta.

299 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
Funderar på att slänga i lite dämpmatta i bilen. Kollat på blekingebilradio framför allt men har lite frågor, är inte beredd att tömma plånboken på dynamat eller liknande helst, finns ju lite billigare alternativ men priserna på en dämpmatta med butyl och en i bara skumgummi skiljer sig vääldigt mycket i pris. vad är det för större skillnad( antar att butylen är mycket bättre för den är dyrare) men hur pass mycket? har även hört man kan ha asfaltsmatta men tänkte köpa någon annan dämpmatta med klister bara. För prismässigt, om man gemnför autoleads butylmatta så skulle de hamna på ca 5000 till det jag hade tänkt täcka till min bil och köper jag silent coat isolator 4 som är bara skumgummi (finns på blekingebilradio) så skulle de hamna på typ 4-500. Och är inte ute efter det grymmaste så tänkte, duger det med vanlig sån skumgummi?

Tack för svar!

1 581 Inlägg
20 december 2011
Silent coat isolator är inte vibrationsdämpande, den är ljuddämpande. Är du ute efter bättre basåtergivning och mindre plåtskaller så är det deras butylmatta du ska ha och det är den mest prisvärda lösningen. Asfaltsmattor är inte att rekommendera.

Den här sätts alltså då på plåten för att minska vibrationer som dels försämrar ljudet från högtalarna och dels skapar oljud i plåt och plastdetaljer.
http://blekingebilradio.se/product.html … ry_id=1877

Den här sätter du sen på ovan nämnd matta för att isolera från ljud.

Den här mattan kan du sätta i inredningen för att vid vibrationer ska det inte låta illa.
Senast redigerat av Fellow (20 december 2011)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 december 2011
Isolatorn använder man ovanpå en annan dämpmatta, tex. en butylmatta och på div. plastdetaljer som kan ligga och skramla. Att ha det på insidan av dörrpanelen är en fördel även det.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
20 december 2011
Biltema har bitumen. Billigt dämpar bra (för minna öron lika bra som dyr och fin matta).

Nackdelen är att den är svårjobbad och tung jämfört med dynamat och andra dyra mattor.

Ska du arbeta i ett kallgarage så kräver den nästan varmluftpistol för kunna formas.

Vill du komma undan billigt. Kör bitummen på stora plana ytor (insidan av dörrar golv etc.).

Sen köper du ett par ark dynamat och sen knackar du på plåten överallt och sätter mindre bitar (säg 5x10cm) där det låter mycket.

mjuk fluffmatta har jag köpt bilemas dämpmatta till och satt på insidan av dörrsidorna med spraylim på ett par bilar med mycket bra reslutat (Tar bort oönskade ljud).

Min erfarenhet säger också att det är nogrannare med rengörningen av plåten innan om du kör biltemas bitumen mattor då limmet inte sätter sig annars och bitarna riskerar att ramla loss efter en stund.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

299 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
jaha okej! men om man köper bitumen från biltema så får man sedan då köpa någon vanlig dämpmatta över det då, eller behöver man det? Som sagt så vill jag inte lägga för mycket pengar på dämpningen nu då jag har andra projekt och saker igång, men tänkte i alla fall testa med en lite billigare variant. biltema har 2 typer av bitumen, en dämppapp och en smältfolie, dämppappen är 1,2mm tjock och är självhäftande medans smältfoliet är på 3mm men måste värmas(och det vill jag helst inte). går det köpa bitumenen på 1,2mm, sen lägga en vanligt dämpmatta(skumgummi) över, funkar det? som sagt då så får man ju vad man betalar för och det jag vill i nuläget är bara att det ska göra någon skillnad, inte att det ska vara proffsgrejer( om ni förstår). För det jag vill testa med det hela är ju bättre basåtergivning( få ut bättre bas)

6 851 Inlägg
20 december 2011
Vad har du tänkt dämpa? dörrar,baklucka,golv,tak?

3 187 Inlägg
20 december 2011
thobbeee skrev:
jaha okej! men om man köper bitumen från biltema så får man sedan då köpa någon vanlig dämpmatta över det då, eller behöver man det? Som sagt så vill jag inte lägga för mycket pengar på dämpningen nu då jag har andra projekt och saker igång, men tänkte i alla fall testa med en lite billigare variant. biltema har 2 typer av bitumen, en dämppapp och en smältfolie, dämppappen är 1,2mm tjock och är självhäftande medans smältfoliet är på 3mm men måste värmas(och det vill jag helst inte). går det köpa bitumenen på 1,2mm, sen lägga en vanligt dämpmatta(skumgummi) över, funkar det? som sagt då så får man ju vad man betalar för och det jag vill i nuläget är bara att det ska göra någon skillnad, inte att det ska vara proffsgrejer( om ni förstår). För det jag vill testa med det hela är ju bättre basåtergivning( få ut bättre bas)

silent coat bulk pack alla dagar i veckan framför biltema bitumen matta.
800 kr är enligt mig extremt billigt, och ett sådant paket klarar du dig rätt långt på..

299 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
bakluckan "skorrar" o vibrerar väldigt mycket (plåten har flygit av ett par gånger me) så det jag hade tänkt är hela bagageutrymmet o dörrarna (4 dörrars). Och att köpa dynamat till det är ju inte jätte billigt och i nuläget  vill jag inte lägga dom pengarna på det utan ett lite mer budget förslag, men som ändå ska göra det hela lite bättre än det är i nuläget

3 187 Inlägg
20 december 2011
thobbeee skrev:
bakluckan "skorrar" o vibrerar väldigt mycket (plåten har flygit av ett par gånger me) så det jag hade tänkt är hela bagageutrymmet o dörrarna (4 dörrars). Och att köpa dynamat till det är ju inte jätte billigt och i nuläget  vill jag inte lägga dom pengarna på det utan ett lite mer budget förslag, men som ändå ska göra det hela lite bättre än det är i nuläget

vi rekomenderade ju silent coat? inte dynamat? silent coaten är ju bra mycket! billigare..

6 851 Inlägg
20 december 2011
STP Silver funkar kalas till sånt.Nr plåten får du väl helt enkelt sätta fast bättre.

299 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
okej, nae då är det alltså silent coat som gäller då. Då vet jag det, tack för svaren! hur mycket kan de gå åt i en dörr ungefär? och i bagageutrymmet på en bmw sedan?

299 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
STP verkar intressant! det är hela skylthållaren som slår och kan inte få fast den bättre, om jag inte borrar extra hål i karossen men det är jag inte så sugen på

6 851 Inlägg
20 december 2011
Kan inte svara för S.C. Men det jag föreslog, STP Silver, skulle gå åt ca 4ark, 1st ark 53 X 75 cm och kostar TOTALT ca: 650:-

Nej klart du inte ska behöva borra. Men man kan flytta ut den en bit. Jag har gjort det på min, och det funkar ganska ok. (utflyttad ca 1cm från plåten, men skramlar lite ändå, trotts helt dämpad bil med ett par lager dämpmatta)

*råka skriva fel innan på priset wink
Senast redigerat av TT-Avant (20 december 2011)

299 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
skulle 4 ark räcka till dörrarna och bagaget? trodde det skulle gå åt mer, men det kanske de inte gör wink aha, det var en smart ide, har jag inte ens tänkt på. Det kommer jag testa så fort jag hinner, tack för det tipset!

6 851 Inlägg
20 december 2011
ja då du itne är så jätte kräsen som du säger, så skulle ½ ark räcka/dörr, Det får det mesta delen av plåten att inte svänga så mycke och dämpar bättre en asfaltsmatta. Men skulle man lägga ett helt ark/dörr så blir det klart bättre. just bagaget behöver du kanske 1-1½ i själva luckan, det är där det gör mest nytta i din bil.arken kostar runt 165:/st. så där får du ju bestämma själv hur många du tänker ha wink

299 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
okej okej wink men behövs det läggas nån ytterliggare dämpning över det sen? om jag nu skulle köpa 4 ark och inte va så jätte kräsen, och inte ha någon annan dämpning över det, sen lite senare i så fall tänkte jag att man kan köpa en omgång till och fylla på riktigt och sen lägga dämpning över. går det att göra så? Men det jag är ute efter i själva verket är ju bättre basåtergivning, att man ska känna basen mer. man kanske ska satsa fullt istället på att göra det riktigt i bara hela bagageutrymmet och vänta med dörrarna? eller är det bättre att göra så som du skrev? wink

6 851 Inlägg
21 december 2011
Att lägga lager på lager funka kalas. Så är det i min bil och den är stum i plåten (knacka på den och det gör ont i fingret). Det du gör med dynamat och stp är att du gör om vibrationer till värme. vilket då gör att plåten vibrerar mindre och blir stummare (enkelt förklarat).
Om det just är mestadels basen du är ute efter, börja med bagaget och framdörrarna. Dessa anser jag gör mest direkt skillnad om man inte börja med HELA bilen direkt.
Framdörrarna tycker iaf. jag för att man ska märka av framsystemet, vad det kan klara av att presstera och ibland blir det inte mycke bättre, då får man börja kolla efter nya högtalare dit. Allt är en "ond" cirkel, man blir aldrig nöjd wink

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
21 december 2011
har själv provat silent coat, tycker den funkar väldigt bra !  är väl 41 ark för 800kr

Vi hade ca 4 ark i varje dörr och då var det ganska heltäckande, var en SAAB 9-5

452 Inlägg
21 december 2011
thobbeee skrev:
STP verkar intressant! det är hela skylthållaren som slår och kan inte få fast den bättre, om jag inte borrar extra hål i karossen men det är jag inte så sugen på

Jag skall ge dig ett riktigt budget tips mot skallrande nr plåt, kostar ca 5kr och 10 secunders arbete.
Köp en tvättsvamp, alternativt ta en gammal dra loss några bitar och pressa in den mellan plåten och nr skylts hållaren. Detta löser dina bekymmer smile

Mvh Mackan

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

1 581 Inlägg
21 december 2011
Team_Bilradiohuset skrev:
thobbeee skrev:

Jag skall ge dig ett riktigt budget tips mot skallrande nr plåt, kostar ca 5kr och 10 secunders arbete.
Köp en tvättsvamp, alternativt ta en gammal dra loss några bitar och pressa in den mellan plåten och nr skylts hållaren. Detta löser dina bekymmer smile

Mvh Mackan

Faast jag är lite tveksam till en tvättsvamp pga vattenuppsugningsförmågan. Den kommer samla vatten där och det kanske inte är så smart vid skruvhål etc?

Köper du silent coat isolator så är den vattenavvisande och dels får du ut plåten från luckan och sen dämpar det. Bara att klippa ut så den täcker hela plåten och skaffa längre skruvar om det behövs men då kan jag lova att de blir tyst:) Värre har jag haft med tanklock som skallrar:/

Sök