3896
Sök

Vad är bäst att ta bort ganska grov rost med?

270 Inlägg
23 december 2011
#21
En roterande sliptrissa (lamellskiva) blir helt värdelös om den kommer åt underredsmassa

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
23 december 2011
#22
Blästerskåp eller elektrolysbad.


Köpte själv ett blästerskåp nydligen för runt 1500kr som sväljer rätt stora saker..  Blästrat länkarmar med mera.

Sjukt bra investering.   och 80-90% av rost-dammet stannar i bläserskåpet.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

537 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#23
DanneGTV6 skrev:
En roterande sliptrissa (lamellskiva) blir helt värdelös om den kommer åt underredsmassa

lamellskiva kör man med i 2 sekunder så är den slut, dom räcker inte länge hmm


537 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#24
myran skrev:
Blästerskåp eller elektrolysbad.


Köpte själv ett blästerskåp nydligen för runt 1500kr som sväljer rätt stora saker..  Blästrat länkarmar med mera.

Sjukt bra investering.   och 80-90% av rost-dammet stannar i bläserskåpet.

ja ett elektrolysbad har jag tänkt testa till mindre saker, men till dom större grejerna så blir det nog en stålborste till vinkelslipen smile


55 Inlägg
23 december 2011
#25
SAAB-Karlsson skrev:
jag va på jula idag och kände på en peragobläster, och j*vlar va mjuk den va yikes känns ju helt livsfarligt att sätta den i en borrmaskin tongue

Haha den ska vara mjuk.. Min tog slut efter rostlagning på 2 bilar hårdmetalspetsarna gick av.. men då har jag verkligen torterat den genom att trycka in den i hörn o använda den till att göra stora hål i dålig plåten osv....

Annars tycker jag elektrolyt är slappt, bara avfetta o sen koppla in o vänta några dagar:D
Electrolyt

//Andreas


537 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
#26
Idag vart jag iväg till biltema och köpte mig ett set med roterande stålborstar. jag testade att slipad bakaxeln litte och det blev riktigt bra big_smile


124 Inlägg
28 december 2011
#27
Nålhammaren är ju inte fel, den slår bort all rost och ytan blir "typ" plåtren, använd dock inte på material som skall behålla sin ursprungliga form^^ Funkar nog finfint på bakaxeln..... MVH WEBER


537 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
#28
Audifreak122 skrev:
Nålhammaren är ju inte fel, den slår bort all rost och ytan blir "typ" plåtren, använd dock inte på material som skall behålla sin ursprungliga form^^ Funkar nog finfint på bakaxeln..... MVH WEBER

jodå jag gick lös med hammare på det värsta innan stålboste till vinkelslipen smile


.......
2 655 Inlägg
28 december 2011
#29
KaptenHaddock skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
Tänkte kolla vad ni anser är bäst att ta bort ganska grov rost med från tex bakaxlar, länkarmar och sånt. Jag har tidigare använt lamellskiva men jag tycker dom tappar effekt ganska fort, har även testat sk. ne*erkrull vilket jag tycker fungerar väldigt bra men dom tar slut rätt fort.

Jag har funderat på en Peragobläster, altså en roterande bläster att sätta på borrmaskin, hur fungerar en sån? håller den länge? den kostar ju ca 300kr så man tycker ju att den borde hålla ett tag.

Eller om det är nån som har förslag på nåt som fungerar riktigt bra.

Tack på förhand och God Jul på er smile

Hohoho!

Ett bra tipps är att använda syra, mkt underskattat i Sverige.

Kör av det värsta med valfri sliplösning, alltså negerkrull, vanlig slipskiva etc.

Kan du ta lös delarna behöver du inte slipa, blanda ett bad med syra, citronsyra som är svag kommer man långt med, men saltsyra, fosforsyra, oxalsyra etc är bättre.
Man behöver inte blanda speciellt starkt för att all rost inom et dygn eller 2 är 100% borta utan att det tär ett dugg på friskt material.

Samma sak gäller karossdelar etc, slipa så mkt du kan, när det bara är porer kvar, kladda på lite syra med en pensel, jobba in ordentligt och lägg på gladpack över ytan o låt verka, påverkar inte omkringliggande friskt material eller lack nämnvärt, men du får till slut en helt plåtren yta.

Helt utan att riskera bucklor från blästringen på tunnare ytor, eller för den delen damma skita ner i garaget:)

Viktigt är dock att du eftertvättar noga med något basiskt som en alkalisk avfetnting etc och gärna eftervärmer så det blir 100% torrt med värmepickadoll etc.

MVH/

vet man va man håller på med så slår sej inte plåten när man blästrar! jag har blästrat en hel del, tex mitt förra bygge, den röda e30n, inte en bula någonstans. samma sak me nuvarande bygget som blev helblästrat, inte en bula. blästring enl mej är de ända rätta om man vill ha de riktigt rostfritt, inte spec dyrt heller.

är det en sak jag märkt när de gäller rost så är de att de finns ALLTID mycke mer än va man tror, som tex 1602an jag håller på med nu, den är helt blästrad under, över, inni fram o bak ja överallt och fortfarande hittar jag rost på den medans jag byter ut den dåliga plåten.

357 Inlägg
29 december 2011
#30
Vet man vad mas pysslar med absolut, men med tanke på hur extremt många rul renoveringar man ser där det även kryper fram ny rost så är det nog många som inte gör det.

Ska man ha helt porfritt är det ju en hel del jobb med blästern om man inte vill avverka onödigt mkt material.

Blästring utesluts såklart inte av syran men den är ett mkt trevligt alt om man ska göra mindre bättringar, eller speciellt om man kan doppa delarna i bad.

Man slipper massa smuts vilket passar bättre i villagaraget:)

MVH/

beemern skrev:
vet man va man håller på med så slår sej inte plåten när man blästrar! jag har blästrat en hel del, tex mitt förra bygge, den röda e30n, inte en bula någonstans. samma sak me nuvarande bygget som blev helblästrat, inte en bula. blästring enl mej är de ända rätta om man vill ha de riktigt rostfritt, inte spec dyrt heller.

är det en sak jag märkt när de gäller rost så är de att de finns ALLTID mycke mer än va man tror, som tex 1602an jag håller på med nu, den är helt blästrad under, över, inni fram o bak ja överallt och fortfarande hittar jag rost på den medans jag byter ut den dåliga plåten.

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook


Sök