zoopåse skrev:
Jag visste inte att körcykeln är anpassad efter typen av bil, det har jag aldrig hört förrut, den är väl samma hela tiden om det ska vara någon poäng med den i jämförande syfte. Tänker du att körcykeln ger mindre bilar en fördel på något sätt då?
Liten bil = mindre energibehov pga lägre vikt. Liten motor = utnyttjas effektivare då man får gasa mer vilket ger mindre sugförluster och det är mindre rörlig massa.
Enda undantagen är som sagt om du kör väldigt fort så att dels motorvarvet ökar och luftmotståndet börjar dominera. Då kan en liten högbyggd bil börja dra lika mycket eller kanske tom mer än en större mer strömlinjeformad, men den brytpunkten går väldigt högt upp i hastighet normalt. Vid landsvägskörning, stadskörning och vanligt motorvägslunk kommer den mindre bilen dra mindre.
Jag har tänkt fel, EU-körcykeln (NEDC som den heter) använder sig utav fasta hastigheter man accelererar upp till och håller. Vill någon veta mer kan ni söka på beteckningen inom parantes, det finns däremot någon annan körcykel som använder sig utav % av bilens effekt och toppfart. Här missgynnas ofta större och starkare bilar, eftersom dem skall upp i högre farter genom kraftigare accelerationer än en mindre och svagare bil.
NEDC har dock en alternativ metod anpassad för mindre och effektsvagare bilar den med, vilka bilar den används till och om småbilar som Swift hör dit hittar jag dock inget om.
Jag rekommenderar ändå en provkörning för att vara helt säker, jag gjorde just så när jag köpte en BMW 3-serie för några år sedan nämligen. Jag var trots allt lite tveksam till en större motor, men när en 328i drack mindre vid allt utom ren stadskörning kändes en 316i eller 318i med 4cyl. helt inaktuell när en BMW dessutom "skall ha" en sexa i mina ögon.
Jag förstår fysiken bakom det du skriver Zoopåse, men håller inte med helt. Jag upplever att det är med en större och starkare motor man har möjligheten att accelerera "lagom" mycket för att snabbt komma upp i fart och sedan lägga i den växel där bilen går som effektivast (Vilket inte alltid är högsta växeln).
I en liten bil med lite effekt blir det mer ofta att man fäller högerfoten för att hänga med i trafikrytmen och det blir aldrig ekonomiskt. Att hans SAAB dessutom har en turbomotor(?) ger ytterligare en fördel när det kommer till effektivitet, i alla fall rent fysiskt.
Utan som sagt testa, det kan väl knappast skada?