3650
Sök

går de att jorda i batteriet ??

15 Inlägg
1 september 2006
Trådstartare
jag vet att de går att jorda i batteriet men är de bättre att sätta jorden i karossen ?? /martin

129 Inlägg
1 september 2006
Nej den bästa jorden får du på batteri...

21 761 Inlägg
1 september 2006
Det beror också på hur lång kabeln är. Om man tar två LIKA LÅNGA jordkablar från ett steg och kopplar den ena till kaross och den andra direkt till batteriet så borde det teoretiskt sett bli bättre jord när man kopplar direkt till batteriet men praktiskt sett, om kabelskor och kontaktytor är bra, så blir det just ingen skillnad.

Den teoretiska skillnaden beror på eventuella förluster i varje koppling(övergångsresistans), om alla kopplingar är korrekt så blir det som sagt ingen skillnad i praktiken.
Senast redigerat av Drönirettab (1 september 2006)

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
1 september 2006
"jorden" i karossen är kopplad till batteriets minuspol.

man lever bara en gång så lev väl!

62 Inlägg
2 september 2006
Drönirettab skrev:
Det beror också på hur lång kabeln är. Om man tar två LIKA LÅNGA jordkablar från ett steg och kopplar den ena till kaross och den andra direkt till batteriet så borde det teoretiskt sett bli bättre jord när man kopplar direkt till batteriet men praktiskt sett, om kabelskor och kontaktytor är bra, så blir det just ingen skillnad.

Den teoretiska skillnaden beror på eventuella förluster i varje koppling(övergångsresistans), om alla kopplingar är korrekt så blir det som sagt ingen skillnad i praktiken.

Spelar väl fasen ingen roll, drar du en jord kabel (med inte allt för långa omvägar) till batteriet bör ju inte den jordningen bli sämre än om du drar en 2dm kabel till karossen. All jord går via batteriet, så även kabeln du fäster i karossen måste leta sig fram till batteriet... JAG tror iaf att man får bäst jord om man drar direkt till batteriet. Däremot tror jag inte att du får någon större skillnad om du hittar en bra jord-punkt i karossen.
Mer eller mindre precis som du sa big_smile
Senast redigerat av Ford_Green (2 september 2006)

21 761 Inlägg
2 september 2006
Ford_Green skrev:
Spelar väl fasen ingen roll, drar du en jord kabel (med inte allt för långa omvägar) till batteriet bör ju inte den jordningen bli sämre än om du drar en 2dm kabel till karossen.

Det skrev jag inte heller. Jag angav bara hur det blir i teorin och praktiken med två lika långa kablar. Hittar man en bra jordpunkt i karossen så är det alltid bättre att jorda i karossen om batteriet sitter fram, annars måste man ha en väldigt grov kabel för att få lika bra jord som karossplåten.

Sitter batteriet tex 50cm från steget så kan man dra jordkabeln direkt till batteriet utan problem.

914 Inlägg
2 september 2006
vet inte om nån här vet vem kim och cliffe med crx:en är.
Men de har sagt att det bästa är att ha en jordkabel från bak batterie till kaross.Sen jordkabel till kaross från slutsteget på samma ställe som man sätter jordkabeln till batteriet. Och kablarna mellan batterie/kaross och slutsteg/kaross ska vara lika grova.

12 086 Inlägg
2 september 2006
Om man resonerar såhär.. Jorden ska ta så kort väg som möjligt och ha god ledningsförmåga.. Som de flesta vet är "jord" batteriets minus i slutänden..
Karossen är en väldigt bra och stor ledningssak som är ansluten till batteriet med en grov strömkabel, så ska man jorda tex en lampa i babageutrymmet är de alltså bättre att fästa minus i karossen än att dra en kabel (vanlig 1.5kvm) hela vägen till batteriet. För ledninsförmågan alltså.

21 761 Inlägg
2 september 2006
Då samlar vi ihop alla funderingar+fakta och säger att man bör jorda i karossen med så kort kabel som möjligt, ser till att kabelskor blir ordentligt klämda och att karossytan som kabelskon ska sitta fast på är ordentligt plåtren.

Gör man det så får man en bra jord.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 september 2006
Det är bäst att jorde i karossen, om du tänker efter så har du ju en "kabel area" på flera hundra mm2 så i karossen rekommenderas starkt, kolla gärna nardiks guide så ser ni att jag inte ljuger...

41 Inlägg
3 september 2006
Köp lite blomjord och sen strör du lite på kablarna; då har du jordat smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 september 2006
hydromatics skrev:
Köp lite blomjord och sen strör du lite på kablarna; då har du jordat smile

haha, ja du gör så istället... Vilket funkar bäst, blomjord eller planteringsjord?? tongue

Sök