3480
Sök

Bilen bara dör?! Mercedes Benz 300D -88

17 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
Tjenare jag har en Mercedes 300D -88.
När jag hämtade bilen så startade den på en gång och gick i några timmar sen bara dog den.
Den får ingen diesel, när den har stått i några dagar så startar den igen och går ett tag sen dör den igen och får ingen diesel. Är det bara filtret eller kan pumpen spöka på något sätt?
Jag har tagit lös slangen till ena spridaren och sugit i den då har det kommit diesel men vad det är för fel har jag ingen aning om.. Jag gissar iaf att antingen är dieselfiltret igensatt eller så är det något med pumpen.
Om du har haft samma problem eller vet vad det kan vara så hör gärna av dig. Tack på förhand! Mvh Jimmy
Senast redigerat av bRs_ (26 december 2011)

Att bo i Vittangi är som att dansa utan musik.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
26 december 2011
Slangarna som sitter på spridarna är läckledningar, sitter alltså på returledningen... Du måste lossa rören som sitter skruvade på spridarna o sen köra på startmotorn för att se om det kommer nån diesel fram dit. Men eftersom bilen inte går så gör det förmodligen inte det.

Får du ström till stoppmagneten? Fast förresten, den kanske är vacuumstyrd på dessa bilar? Har för mig det var så på mina föräldrars gamla 300. Kan ju vara den som trilskar.

Vad är det för temperatur ute? kan vara vatten i dieseln som fryser.

Och till sist, har du läst rubrikanvisningarna?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

17 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
Jo ne jag provade med lite startgas och då hoppade den igång och dog på en gång så den får ju ingen diesel. Jo det är vaccumstyrt så det är nog ingenting med det för den startar ju om den får stå ett par dagar så jag vette fan.
Jadu jag har ingen aning jag har hämtat den för 3 dagar sen så jag har inte behövt tanka då jag inte har kört den nästan. Rubriksanvisningar? Tack för att du tog dig tid att svara iaf smile

Gödseldräng
4 529 Inlägg
26 december 2011
lossa alla rör som går till spridarna sen sätt en liten flaska eller nån liten behållare te varje rör sen kör du på startmotorn i några min. då ser du om du får fram nån diesel till alla eller om den missar till nån. kmr det basra till några spridare så är det pumpen. dock ska bilen starta på 3 cylindrar gör min 300a utan problem.
gå igenom rör o slangar så den inte drar luft nånstans.

byt bägge bränslefilter sitter ett förfilter under insuget som brukar sättas igen sen de stora filtret framför insuget

ingen magnetventil på dessa bilar det mesta är vacumstyrt och det är totalt värdelöst.
är den vacum prylen på pumpen trasig så går det starta bilen men det går inte stänga av den har det felet på min nu så ska byta det i dagarna.
min var sådär ett tag me jag bytte filter tankade fullt o tvångskörde den me startgas en stund sen dess har den funkat. rekomenderar dock inte startgas te en diesel blir ett jävla liv i motorn. kör hellre me 5-56 eller wb40 funkar minst likabra och smörjer samtidigt

ursäkta stavfel gipsad hand ^^

17 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
Fan va bra! Jag ska testa. Tack så mycket för hjälpen smile Men om den drar luft någonstans så hade den väl inte kunnat gå i flera timmar som den gjorde när jag hämtade den. Jag köpte den billigt av en jobbarkompis för att han inte kunde få till den och han hade inte bytt något filter osv bilen betedde sig likadant i hans ägo. Men jag ska testa byta filter. Jag har beställt smile Tack igen big_smile

17 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
Jag bytte bara filter och nu går bilen som en klocka smile
Tack för hjälpen!

Sök