3915
Sök

Uppgradera Volvo 945 2.3 SE

70 Inlägg
29 december 2011
Trådstartare
#1
Hej!
Har införskaffat mig en Volvo 945 2.3 SE (Lättrycksturbo)

Jag undrar om ni har några tips på hur jag kan få den lite vassare, tex laddtryck, chip, osv.
Alla rekommendationer är välkomna!

En grundbugdet på ca. 2000 SEK finns att spela med, hur långt kommer man med det?

Jag söker inget värstingtrim, utan snarare göra den lite vassare bara :-)

MVH Andreas


4 822 Inlägg
30 december 2011
#2
det allra enklaste du kan göra är att sätta dit en wastegate ifrån en fulltryckare då det bara det som skiljer dom motorerna åt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

84 Inlägg
30 december 2011
#3
Langa i ett vikingchip o sen en dawes device tror jag dem heter som du kan ställa upp laddtrycket med.. blir väll runt 2tusen


1 915 Inlägg
30 december 2011
#4
Byt kamaxel till tex A, så blir motorn lite roligare än med original kamaxel. Kostnad ca 300kr
Vikingchip ecomax 1500kr. Har du inga planer på att trimma ännu mer i framtiden, så funkar det även med ecotrim max 1bars ladtryck för 1000kr
höj laddtrycket till 0,9bar, ställbar trycklocka eller dawes device eller t-kors/pysventil = kostnad 10-800kr
Sen behöver du en laddtrycksmätare så du kan ställa in önskat laddtryck.
Senast redigerat av Louksor (30 december 2011)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

70 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#5
Tack för svar!
Har ställt upp laddet till 0,4 nu, men den spikar ibland strax efter 3000 RPM.
Behöver man följa upp med mera soppa via ett chip? Varför spikar den?


1 915 Inlägg
3 januari 2012
#6
Spikar den med 0,4bars laddtryck så är det nåt fel!
Stämmer laddtrycksmätaren ?

Original så har du 0,35bars laddtryck. FT har 0,55bar, utan chip så ska du iaf kunna ladda runt 0,6bar utan problem, men över det så rekommenderas bränslechip.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

70 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#7
Ja den spikar, dock är det kanske vid 2 av 10 gaspådrag över 3000 RPM och full platta i mattan.
Vad kan det vara för fel då?
Vet inte.. jag tror det?...

Okej!


84 Inlägg
3 januari 2012
#8
om den spikar = För lite soppa. Om den spikar på orig laddtryck o fullgas då kan de vara skit i spridarna, bränslefiltret täppt, dålig soppapump eller så kanske läckage lr något så bränsletrycket är lågt.


70 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#9
Okej!
Kan väl även tillägg att bilen har gått 37 tusen, samt att jag har ojämn tomgång, så knastrigt att om man åker å har ca 2500/3000 rpm å trycker ned kopplingen så brukar den dö ibland..


Forummoderator
26 361 Inlägg
3 januari 2012
#10
Kör du med öppen dumpventil?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

70 Inlägg
70 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
#12
Bump!
Någon som har tipps på hur jag skall gå till väga för att få bort spikningarna?
Kan tillägga att bilen är 'sparsamt' körd, dvs. Den har gått 37,000 men det är 90% långa sträckor, dvs föredetta pendlarbil...


498 Inlägg
7 januari 2012
#13
Kolla upp dom sakerna antesacc skrev upp...

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.


Sök