2687
Sök

Sumppackning saab 9-5

1 020 Inlägg
30 december 2011
Trådstartare
Skulle handla en ny packning till sumpen på min 9-5a men enl mekonomen ska det inte va en packning utan endast packningsmassa..
någon som vet om det stämmer?
Räcker det o plocka avgssystemet o kåpan till svänghjulet för o få ner tråget ???

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

9 Inlägg
30 december 2011
jo det stämmer, det är en packnings massa som man använder och det är avgassystemet och kåpan till svänhjulet som man behöver plocka bort för att få ner det om jag minns rätt wink

1 020 Inlägg
30 december 2011
Trådstartare
kanon tack .
vilken massa använde du den vanliga röda?

587 Inlägg
30 december 2011
andreas1 skrev:
Skulle handla en ny packning till sumpen på min 9-5a men enl mekonomen ska det inte va en packning utan endast packningsmassa..
någon som vet om det stämmer?
Räcker det o plocka avgssystemet o kåpan till svänghjulet för o få ner tråget ???

jag vet att Toyota har så

42 Inlägg
30 december 2011
jag köpte på saab men det var dyrt! över 500:- men locktite har någon flänstätning också 517 eller något heter den! sen är det downpipe och plasten under/högerhjulhus! sen någon som trycker motorn åt vänster när du tar ner sumpen! kofot mellan rambenet och remskivan är perfekt! Mvh

1 020 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
kanon tack för svaren ..

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
31 december 2011
man ska köpa riktiga grejer alltså inget billigt skit

och det ska användas ganska tunt för att det ska bli bra..så du inte smäckar dit något äkligt packning på tub som är silicon baserat eller dyligt skit

finns några få olika som fungerar bra

Kör fort så hinner inget hända...

1 020 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
så du menar att denna inte skulle funka?  http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatnin … kon-36193/
använts bla på gokartmotorer så länge jag kan minnas o funkat alltid

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
1 januari 2012
som jag förstått det ska tråget limmas och då ska man inte använda något sånt där kladd

men kan väldigt lite om saab men på volvosarna limmar man bara och då med ett tunt lager packninglim

Kör fort så hinner inget hända...

1 020 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
ok typ permatex?
Det saab använde är uppenbarligen inte ett lyckat lim,då skiten vräker ur sig olja.
har även 3 andra bekanta likadana biler som gör likadant o miltalen väldigt varieranda så känns som det är dax prova något annat silicon klarar kraven enl papperna o har funkat till äldre motorer så tror nog att (billigt kladd) funkar kanon
syrrans 945 turbo går med samma kladd i sumpen 3e året nu o lika ren o fin än
men tack för synpunkten iallafall

562 Inlägg
1 januari 2012
Det Saab använder sig av till T7 motorerna kallas "rötjut", men vet inte riktigt vad det heter på "riktigt". Hur som helst så är det nog inte alltför svårt att få det tätt om man bara använder lagom mängd samt skrapat rent alla ytor ordentligt.

9-5 Aero Sedan -05

Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
1 januari 2012
ÄR RTV som ska användas, loctite har en som heter coppermix funkar utmärkt.
Kollas hos din lokala www.BDS.se butik wink

Lite för mkt är precis lagom.

Sök