Pris plåtskada + repor på plast under och behöver tips för fixa själv

userNameAdmin
1 januari 2012 · 6 Inlägg

Hej!


Vad kostar det att fixa en buckla som är ca 5x5 cm i hörnet bak på bil ungefär där ett av baklyset sitter och bucklan är inåt med ca 2 cm + fixa repor på plastbit under. Reporna på plastbit är ca 15x10 cm och inte så djupa. Är det något som man kan fixa enkelt och att resultatet blir okey? Både plåt och plast är silverfärg. Bucklan på plåt ska vara rundad när den är lagad nu är liksom rundningen intryckt. Bara markerade delen, resten är frost. Någon i Karlskrona som vet någon billig verkstad? Hur fixar man detta själv?

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172944/172944-631011d919b53989bc9318c301cf5140.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172944/172944-5154036c985440443f7d40bc70ee625f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172944/172944-92848608b61982bbee51cab5cf2e7678.jpg

Senast redigerat av userNameAdmin (1 januari 2012)

tjox Däckspert
1 januari 2012 · 298 Inlägg

Mellan 6000-10000 skulle jag tro kanske billigare om man inte är noga med kvitto. De är nog billigare om du tar de på försäkringen.

Livet börjar vid 6200rpm!!!
userNameAdmin
1 januari 2012 · 6 Inlägg

Men hur kan det vara möjligt? För den summan låter ju för mycket. Vi pratar ju inte att reservdelar kostar pengar här. Vi pratar ju att fixa till plåten och slipa lite på plastbiten. Vad är det som kostar? Hur många timmars arbetstid?

Nico-the-kid
1 januari 2012 · 509 Inlägg

6000 - 10000:- låter rimligt.Det tar ju ett par timmar att fixa en sån här skada
Åk förbi en plåtverkstad och lyssna med dom och skriv svaret här.
Annars glasfiber padding och lite färg på Biltema 200:-

_Tony_ ???
1 januari 2012 · 661 Inlägg

userNameAdmin skrev:
Men hur kan det vara möjligt? För den summan låter ju för mycket. Vi pratar ju inte att reservdelar kostar pengar här. Vi pratar ju att fixa till plåten och slipa lite på plastbiten. Vad är det som kostar? Hur många timmars arbetstid?

folk verkar inte förstå hur mkt jobb det igentligen är att laga/lacka bil.

När du lämnar in den så har du först en ställtid, sen ska någon demontera stötfångaren, ev lister och andra saker som gör att man kan maskera in för lack osv, ev måste man riva invändig klädsel dör att komma åt bucklan inneifrån.
Sen ska någon maskera in bakskärmen, (man lackar inte bara runt bucklan), sen ska den riktas, slipas, lackas och sen plockas ihop igen...

Ingenting man gör på en kafferast...

Tyvärr fungerar inte mitt program så jag kan räkna ut va de kan kosta åt dig men jag tvivlar på att du kommer under 10,000:- om du ska betala de själv...

Senast redigerat av _Tony_ (1 januari 2012)

ekelund88
1 januari 2012 · 2 656 Inlägg

userNameAdmin skrev:
Hej!


Vad kostar det att fixa en buckla som är ca 5x5 cm i hörnet bak på bil ungefär där ett av baklyset sitter och bucklan är inåt med ca 2 cm + fixa repor på plastbit under. Reporna på plastbit är ca 15x10 cm och inte så djupa. Är det något som man kan fixa enkelt och att resultatet blir okey? Både plåt och plast är silverfärg. Bucklan på plåt ska vara rundad när den är lagad nu är liksom rundningen intryckt. Bara markerade delen, resten är frost. Någon i Karlskrona som vet någon billig verkstad? Hur fixar man detta själv?

http://www1.garaget.org/gallery/images/173/172944/172944-631011d919b53989bc9318c301cf5140.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/173/172944/172944-5154036c985440443f7d40bc70ee625f.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/173/172944/172944-92848608b61982bbee51cab5cf2e7678.jpg

i runda slängar 7000-12000 kr om du ska fixa det själv ta det på försäkringen smile

azid Det som inte dödar gör ont
1 januari 2012 · 2 668 Inlägg

userNameAdmin skrev:
Men hur kan det vara möjligt? För den summan låter ju för mycket. Vi pratar ju inte att reservdelar kostar pengar här. Vi pratar ju att fixa till plåten och slipa lite på plastbiten. Vad är det som kostar? Hur många timmars arbetstid?

Slipa lite på plastbiten? Du vill inte att den ska bli ren och fri från repor samt lackad?
Hur tänker du?

2slow
henke_99 Offroad Racing
1 januari 2012 · 3 122 Inlägg

Idag är det inte reservdelar som är den främsta kostnanden (oftast) när man ska laga en bil utan det är arbetskostnaden.

Att laga en sån plåtskada seriöst och på ett riktigt sätt kräver som sagt många timmars arbete. Först i rent plåtarbete o sen förarbete och lackering. Bucklan ser liten och blygsam ut men är på ett oerhört besvärligt ställe. Det är ju inte direkt bara att dra tillbaka plåten o skvätta på lite färg.

Det hade varit skillnad om du haft en "mjuk" buckla mitt på en dörr t.ex.

Vad gäller kofångaren i plast så ska den ju först demonteras från bilen (vilket ändå krävs för att plåtskadan ska kunna lagas o lackas/rostskyddas), den svarta listen ska bort från kofångaren och sen ska först reporna slipas ner så mycket att dom går att lacka över, till sist ska hela kofångaren mattas ner o lackeras innan svarta listen kan sättas tillbaka o allt monteras på bilen.

Edit: läste lite mer noga i din rubrik, plåtskadan förmodligen inget du kan laga själv på ett seriöst sätt om du inte har yrkeskompetens (eller liknande) inom bilplåtskador och lackering.

Kofångaren kanske du kan slipa till o få hyfsad på egen hand men risken är stor att du gör mer skada än nytta.

Senast redigerat av henke_99 (1 januari 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Hilmer
1 januari 2012 · 1 792 Inlägg

Den skadan hamnar troligen högre än det ni redan gissat på, för vem av oss vet exakt vad som skett bakom stötfångaren innan man demonterat, för den har garanterat varit inne och vänt. I mina ögon är det ett gränsfall för rikt också, möjligen blir det till att fälla in en ny bit plåt för att få rätt på det eftersom skadan sitter där den gör. Sen beror det ju på hur det ser ut på insidan också, om det finns en chans alls att komma till att rikta.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 januari 2012 · 13 824 Inlägg

Hilmer skrev:
Den skadan hamnar troligen högre än det ni redan gissat på, för vem av oss vet exakt vad som skett bakom stötfångaren innan man demonterat, för den har garanterat varit inne och vänt. I mina ögon är det ett gränsfall för rikt också, möjligen blir det till att fälla in en ny bit plåt för att få rätt på det eftersom skadan sitter där den gör. Sen beror det ju på hur det ser ut på insidan också, om det finns en chans alls att komma till att rikta.

mm ett sånt där veck är inte bara att banka ut inget roligt när ett veck vänder sig ut och in..

iof kan man fuska bort den där bucklan skitlätt
säkert utan att det går att se oxå

men förr eller senare släpper spacklet eftersom det kommer handla om säkert 5cm tjockt med spackel

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Henrik-N
1 januari 2012 · 450 Inlägg

userNameAdmin skrev:
Men hur kan det vara möjligt? För den summan låter ju för mycket. Vi pratar ju inte att reservdelar kostar pengar här. Vi pratar ju att fixa till plåten och slipa lite på plastbiten. Vad är det som kostar? Hur många timmars arbetstid?

Enklaste sättet att få veta vad detta skulle kosta på ett ungefär i arbetstimmar samt nytt material är att vända sig till en plåtverkstad.

Om man inte kan "greja" själv och så då får man anlita som i detta fall en plåtverkstad och bita i de sura äpplet och betala vad det kostar oavsett om man tycker de är dyrt/billigt.

Är och kommer alltid vara dyrt att laga bil.

Hur kan du tycka att 6000-10000 kr låter för mycket. ??? plåtverkstaden vill nog inte bara "fixa till" plåten eller liknande dem vill i all sannolikhet göra jobbet ordentligt samt säkert en om lackering, din bil blir ju en rullande reklampelare för deras utförda jobb och då koster de ju en "slant"

Henke smile

xXSammy
1 januari 2012 · 6 595 Inlägg

Stötfångarens fästen är inte i närheten av, därav är den saken lugnt. Själva böjningen på plåten är det jobbiga, är precis vid en skarv. Tyvärr är plåtjobb dyrt, sen att det just blev på en skarv gör inte saken billigare

De/Dem
Hilmer
1 januari 2012 · 1 792 Inlägg

Malheus skrev:
Stötfångarens fästen är inte i närheten av, därav är den saken lugnt. Själva böjningen på plåten är det jobbiga, är precis vid en skarv. Tyvärr är plåtjobb dyrt, sen att det just blev på en skarv gör inte saken billigare

Fästena till stötfångarhöljet är absolut det minsta (och billigaste) bekymret i detta fallet.

userNameAdmin
1 januari 2012 · 6 Inlägg

Tack för svaren, det jag menade med att det var dyrt är att jag tror att en snubbe som jobbar i bilverkstad kan fixa detta på ca 2-3 timmar. Sedan att betala ca 15-20 % av bilens värde för plåtskada låter ju dyrt. Ja det gör det.

Så nu får ni tipsa mig på hur jag går till väga för att fixa det själv, någon som vill hjälpa till smile

henke_99 Offroad Racing
1 januari 2012 · 3 122 Inlägg

Finns inte en chans i världen att en bilmek kan fixa det på 3 timmar. 2-3 dagar är mer rimligt. den tiden (3 timmar) går det ju nästan åt bara till att förbereda för lack när bilen väl är lagad.

Enda sättet för dig att fixa det någolunda vettigt själv är att köpa en burk spackel o helt enkelt spackla igen bucklan. Sen köper du en sprayburk o lackar över det hela. Kofångaren måste du plocka bort får att komma åt hyfsat vettigt. Samtidigt slipar du ner reporna på den o lackar den när den är lös.

Nu kommer jag låta dryg, men om man ser till hur du skriver så tror jag inte att du är lämplig att ge dig på detta själv oavsett hur du väljer att "laga" skadan. Om du faktiskt ger dig på det så räkna med minst en hel helg innan du är klar.

Senast redigerat av henke_99 (1 januari 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
userNameAdmin
1 januari 2012 · 6 Inlägg

Tacka för svaret och du låter inte dryg, men tar det en helg så tar det en helg. Såg på youtube så knackar dom till sånna här grejor rätt fort, sedan slänger på lite spackel, slipar lägger på primer, lackar sedan klart. Är jag rätt ute, fixas sånna skador hos bilmekaniker?

_Tony_ ???
1 januari 2012 · 661 Inlägg

userNameAdmin skrev:
Tacka för svaret och du låter inte dryg, men tar det en helg så tar det en helg. Såg på youtube så knackar dom till sånna här grejor rätt fort, sedan slänger på lite spackel, slipar lägger på primer, lackar sedan klart. Är jag rätt ute, fixas sånna skador hos bilmekaniker?

ja det är ju ungefär så man gör men det är inte så lätt som det låter :p
Men det beror ju på hur fint man vill att det ska bli. visst kan man banka ut o slänga på spackel o sedan spraya på lite men risken är nog att det ser värre ut än innan hmm

bilmekaniker fixar inte dådant, då får man vända sig till en plåtslagare/lackfirma..

Hilmer
1 januari 2012 · 1 792 Inlägg

För allas bästa rekommenderar jag dig att lämna in bilen för rep och ta smällen, har man inte försäkring som täcker det så får man ju bita i det sura när saker o ting händer.
Låt folk som vet vad dom gör fixa detta.

userNameAdmin
1 januari 2012 · 6 Inlägg

Tackar för alla tips.

Noxxer
2 januari 2012 · 1 482 Inlägg

Den där är inte så svår att få ur. Själv skulle jag dragit ut den utifrån, går fortare.
Dragit ur mycket värre än dedär.
Skulle väll bli ganska exakt 12 000kr inkl moms.

BLT Service
Theracords Music Label
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang