3042
Sök

Hur mycket Etanol kan man tanka i en bensinare?

572 Inlägg
5 januari 2012
#21
Jag hade en opel vektra 96a som jag prövade etanol i. Hade 60% Etanol och 40% Bensin. Det funkade bra i början när bilen va kall.. Men när den blev varm så bara hakade den.. Gick inte att köra mer.. Men hade jag tvärt om asså 40% Etanol och 60% Bensin så funkade det perfekt.. men jag tyckte det inte va någon skillnad på något.. Motorn va en 2.0l

DZ Design På Facebook

Kyltekniker
28 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
#22
tekniknissen1 skrev:
Ja man får nog snart fundera på gen gas kan vara lite jobbigt om man är sen till jobb  http://www.youtube.com/watch?v=kG8iR5DR … re=related :-)

HAHA så jävla klockren xD borde man göra blir ju väldigt billig körning o även miljövänligt på sätt o vis tongue gillar ju dock sven engelskan O.o

Finns de inga fel på en Volvo så är det heller ingen riktig Volvo

1 019 Inlägg
6 januari 2012
#23
SAAB-Karlsson skrev:
våran 9-5 biopower startade utan större problem i minus 20-25 förra vintern smile

Inga problem med min 9-3 -08 BioPower förra vintern heller. -20°C, E85 i tanken och ingen motorvärmare.

Edit: Eller ja, E75 är det väl på vintrarna.
Senast redigerat av Garfield (6 januari 2012)


162 Inlägg
6 januari 2012
#24
Värt att tänka på är att många styrsystem endast går på closed loop läge, dvs lambdasonden styr bränsleblandningen, på låga varv och belastningar och på mellanregistret. Dvs på fullgas kommer mskinen gå för snålt.


Kyltekniker
28 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
#25
läst vad folket har skrivit så fattar de lite som att tank tills lamda säger ifrån /motorn men hur funkar de med delar o annat i motorn läste lite på etanol.se om att bilen inte sota lika mycket. Har också hört om att motorn blir varmare samt att delar o annat slits snabbare men jag fattar de som att motorn blir renare om man tankar etanol?

Finns de inga fel på en Volvo så är det heller ingen riktig Volvo

866 Inlägg
6 januari 2012
#26
stämmer bra ! Etanol motorer är mycket renare i förbrännings rummen. kan bero på dels sotar etanol mindre och sen binder det lite vatten. Att det går varmare ? Möjligen när du kör på delgas. Normalt så är det tvärt om då etanol kyler och brinner kallare.
Det är ett ryckte att en något så modern motor ska slitas mer om den går på etanol. Jag har en teori att om man börjar att köra etanol på en sliten motor så tvättas soten bort i kolvrings spår och även avgas ventiler. Sen tycker man att motorn har blivit ner sliten på 2000 mil ;-) Sen bildas det en del fosfor gas i vevhuset då etanol och olja reagerar mot varan så plast detaljer bryts ner. Detta är inga bekymmer på en modern motor då plasten är av bättre kvalitet än för 20 år sen.
I det stora hela så är det inga bekymmer med slitna motordelar.

Kyltekniker
28 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
#27
tekniknissen1 skrev:
stämmer bra ! Etanol motorer är mycket renare i förbrännings rummen. kan bero på dels sotar etanol mindre och sen binder det lite vatten. Att det går varmare ? Möjligen när du kör på delgas. Normalt så är det tvärt om då etanol kyler och brinner kallare.
Det är ett ryckte att en något så modern motor ska slitas mer om den går på etanol. Jag har en teori att om man börjar att köra etanol på en sliten motor så tvättas soten bort i kolvrings spår och även avgas ventiler. Sen tycker man att motorn har blivit ner sliten på 2000 mil ;-) Sen bildas det en del fosfor gas i vevhuset då etanol och olja reagerar mot varan så plast detaljer bryts ner. Detta är inga bekymmer på en modern motor då plasten är av bättre kvalitet än för 20 år sen.
I det stora hela så är det inga bekymmer med slitna motordelar.

i och med att etanol brinner snabbare så får ju motorn jobba snabbare tänkte att detta i sin tur gör att motorn blir varmare men man kanske går + - 0 då om nu etanol samtidigt kyler motorn en aning.
låter ju bra dock så e ju min bil 94 så kanske borde ta det lugnt med blandningen. Där emot så skriver ju andra i forumet att dom inte har haft några större problem med sina bilar ju:)

Finns de inga fel på en Volvo så är det heller ingen riktig Volvo

866 Inlägg
6 januari 2012
#28
Nja! Brinner snabbare gör det inte direkt. Det beror på bränsle/luft blandningen.  Bensin och e85 ligger och överlappar på  flamfront hastighet mellan 18-25 M/sek beroende på många faktorer. Och temperaturen beror på ångbildningsvärmen som är högre på etanol så förbränningen start temp blir lägre. ;-)

Kyltekniker
28 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
#29
de där förstod man ju sådär e inte allt för teknisk när de gäller sådana här saker:)

Finns de inga fel på en Volvo så är det heller ingen riktig Volvo

866 Inlägg
6 januari 2012
#30
Förlåt smile  jag kan vara rätt insnöad på vissa saker tongue

Kyltekniker
28 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
#31
haha rätt intressant ändå har ju funderat länge på att kanske konvertera men känns inte lönt om inte bilen går bättre/snabbare eller att den inte håller i längden:)

Finns de inga fel på en Volvo så är det heller ingen riktig Volvo

730 Inlägg
6 januari 2012
#32
Äsch B230 går på Diesel me 50% blandning med bensin smile Man får tvätta stiften lite då och då bara smile Har kört så på min 240 ett tag för att diesel får ja tag på gratis smile

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

866 Inlägg
6 januari 2012
#33
Haha det gjord jag med när jag jobbade på maskinstation för 100 år sen :-)) Men det luktade kallstartad volvo F 12 ,a även när den var varm. Man blev tårögd bara man gick förbi bilen. :-)

Kyltekniker
28 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
#34
Fan va lyx om de ändå vore så härligt att man skulle få bränsle bara så där ^^

Finns de inga fel på en Volvo så är det heller ingen riktig Volvo

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
7 januari 2012
#35
Största risken med att tanka diesel i en besinare är att man sänker oktantalet... Ett, tu, tre, oj vad det spikar....

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

379 Inlägg
8 januari 2012
#36
Beror helt på styrsystemet i bilen. Lh 2.4 som i Volvo 740 940 börjar gå illa vid 30% e85.
Det finns dock ett trick om man är snål som jag! Tanka på ren E85 på tom tänk inför en långfärd. Sen kör trotts att den går skit.
Efter ca 20-40 min lugn körning bör lambda lampan tändas och motorn hamnar i limp Home. Då går de på felsäkra värden, och detta gör att fetar på max soppa. Då går bilen helt okey upp till 4000varv och drar runt litern på ren E85! De blir en besparning på 2-3kr litern big_smile
Tänk på att inte bryta strömmen från batteriet sen, för då släcks lampan å den går Skitilla igen :p

Detta rekomenderas endast på skrotbilar då den kommer gå vidrigt snålt. Motorn klarar sig, men kan inte va bra i längden. Va som händer med katten är nog inget bra heller :p och den blir inte direkt pigg!
Min BMW 325 e 36 går felfritt på 50/50 när man kört en stund. Går tom på ren e85 utan att tända lambda lampan, men då blir den rätt slö.


Sök