2714
Sök

Kosta på jobb och pengar på en gammal bil. Vad anser ni?

853 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
Hej.

Som topic lyder:

Far anser att det är bortkastade pengar. Själv har jag en Audi Coupe som jag håller på att rusta upp, tycker det är de roligaste som finns.

Vad anser ni med att kosta på och framför allt jobba med en gammal bil man gärna vill ha kvar och tycker om?

Med gammal bil menar jag allt före 2000-talet.

smile
Senast redigerat av Johanness (5 januari 2012)

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 januari 2012
Om det inte fanns folk som gjorde det skulle alla kulturskatter vara skrotade.

Men allt beror naturligtvis på skick på utgångsobjektet.

Det är alltid billigare att hålla liv i en gammal bil än att köpa nytt du kan renovera ganska mycket för värdeminskningen på en ny bil. Detta gäller om du gör jobbet själv.

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Pim_Pim
5 januari 2012
Har man bara tid och pengar så varför inte ? smile

:-)
367 Inlägg
5 januari 2012
Egentligen är det ju ett slöseri med pengar men har man en dyr hobby så har man :-)

Sen finns det ju vissa som tror att dom kan få tillbaka pengarna men det är en annan femma!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 januari 2012
-Michael skrev:
Egentligen är det ju ett slöseri med pengar men har man en dyr hobby så har man :-)

Sen finns det ju vissa som tror att dom kan få tillbaka pengarna men det är en annan femma!

Det är det jag menar, därför ska man jämföra med ärdeminskningen på en ny bil... Dyrt betaade pengar vid inköp nen värdelöst vid försäljning...

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Osponsrad
1 631 Inlägg
5 januari 2012
Johanness skrev:
Hej.

Som topic lyder:

Far anser att det är bortkastade pengar. Själv har jag en Audi Coupe som jag håller på att rusta upp, tycker det är de roligaste som finns.

Vad anser ni med att kosta på och framför allt jobba med en gammal bil man gärna vill ha kvar och tycker om?

Med gammal bil menar jag allt före 2000-talet.

smile

En hobby är en hobby. Finns pengarna,intresset och tiden så kör så det ryker helt enkelt.

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

16 197 Inlägg
5 januari 2012
tycker du att de e kul så e de självklart att du ska fixa den.. bilar är ALLTID en utgift hur man än vänder på de..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
5 januari 2012
Audi Coupe är inte direkt vanlig men 1990 känns lite som bortkastade pengar då det finns många lik i denna kaross blir inte vinsten stor om du skulle sälja bilen.
En annan sak om bilen vore innan 1980, en fin veteran blir dyrare med tiden.

Har du bilen stående o inte använder den så låt den stå o gör en kalkyl på vad som måste göras o vad det kostar.
Har du råd med det sen eller ej - utgå från den punkten sen men tänk på att det blir alltid mer än du tror.

Använder du den dagligen så håll den vid liv tills vidare - det kan komma en dag då du tröttnar på bilen o vill sälja den.

853 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
Grabber skrev:
Audi Coupe är inte direkt vanlig men 1990 känns lite som bortkastade pengar då det finns många lik i denna kaross blir inte vinsten stor om du skulle sälja bilen.
En annan sak om bilen vore innan 1980, en fin veteran blir dyrare med tiden.

Har du bilen stående o inte använder den så låt den stå o gör en kalkyl på vad som måste göras o vad det kostar.
Har du råd med det sen eller ej - utgå från den punkten sen men tänk på att det blir alltid mer än du tror.

Använder du den dagligen så håll den vid liv tills vidare - det kan komma en dag då du tröttnar på bilen o vill sälja den.

Jag kommer aldrig att sälja den här, har gjort misstaget en gång (alltså att sälja en audi coupe) och tänker inte gör det en gång till. smile

Men jag tänker såhär:

Jag hade en 740 innan som jag köpte för 3500:-, böt den mot en volvo 850 som jag sedan böt mot den här. Då var denna även nybesiktigad. Så jag har bara lagt ner 3500:- på den här bilen. Därför anser jag mig ha råd att kosta på lite lull lull, som tex. imorgon ska jag köpa en skinninredning, när snön försvinner ska jag lacka fronten, byta skivor samt bromsklossar osv. osv.

Precis köpt 5 liter olja och oljefilter osv. osv.

smile
Senast redigerat av Johanness (5 januari 2012)

1 079 Inlägg
5 januari 2012
Många hobbies är bortkastade pengar, och det är sällan någon bra affär med bilar men man grejar väl inte med sina bilar för att tjäna pengar på dom, man gör det väl för att det är kul och för att man gillar sin bil. (räknar inte med bruksbilar, de är oftast en oönskad utgift och nödvändigt ont) Och vad ska man med pengar till om man inte tänker använda dom till något kul? Spara på hög för att det är bra att ha? "den som spar han har till slut bara pengar kvar"
Senast redigerat av Madhouse (5 januari 2012)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

9 118 Inlägg
5 januari 2012
Ääähh, farsor är såna! tongue Min e likadan, å inte har det hindrat mig! big_smile

Tycker man att det är kul och man anser att bilen är värd pengarna jobbet så kör bara!
Senast redigerat av Putteliten (5 januari 2012)

Herr
1 722 Inlägg
5 januari 2012
Jag lägger ner pengar på mina bilar dels för att det är "läropengar" man lär sej få till det bra, och man lär sej mecka. Sen tycker jag iofs det är jävligt kul med bilar=)  Det är igentligen enda anledningen..

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

537 Inlägg
5 januari 2012
jag köpte min gröna 900 för 4000kr och den har jag kostat på säkert 3-4 gånger så mkt, men det är en bil jag är riktgit nöjd med och det är min första bil så det kan va kul att ha kvar den länge. så jag tycker att om man har en bil man är nöjd med och vill ha kvar länge så är det klart att man ska kosta på den om man vill smile

18 Inlägg
5 januari 2012
Om man har köpt en bil för kaffepengar och man gillar den kan man gott lägga lite cash på den. Sen innebär väl konceptet "kosta på" lite olika beroende på vem som säger det, kan ju vara allt från att hitta en begagnad inredning och byta den till att tokrenovera minsta skruv vilket jag inte tror är aktuellt i det här fallet. smile En Audi coupé med de roligare motoralternativen i ok skick kan ju vara värd lite tlc medans en snikversion inte är värd någon större uppmärksamhet.

1 171 Inlägg
6 januari 2012
Jag tycker man hellre kan bevara saker som går att rädda. På något sätt är äldre saker värda mycket mer än vad de kostar att köpa. Bilar kostar i underhåll oavsett vad de är värda vid försäljning.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 januari 2012
Det är rätt enkelt igentligen

Våran hobby (bilar) förlorar man bara pengar på. Oavsett hur man gör.
Även om ngn bygger motor för 100k så finns det inte en själ i världen som skulle köpa den bilen för 100k + bilens värde.

Så frågar är väll, hur mkt vill man förlora?

MEN! Detta gäller ju såklart bara om man faktiskt tänkt sälja den efteråt.
Om man rustar upp en bil som man gillar och sedan kör varje dag i 5år efter det, har man fortfarande förlorat pengar?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 679 Inlägg
6 januari 2012
min förra 740 köpte jag för 7000kr och la ut ca 25-27.000kr på, fick jag tillbaka pengarna?
näe inte precis, hade bilen i 1,5 år och var jävligt nöjd med den smile
nu har jag min 850, den börjar komma upp i samma värde nästan vad jag kostat på den, kommar jag få tillbaka dessa pengar?
näe smile
men det är sjukt roligt att hålla på smile
och jag har minst 10.000kr kvar på min 850 innan jag känner mig riktigt nöjd med den, så länge du själv känner att det är värt det så äre ju bara att köra på smile

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
6 januari 2012
När folk undrar hur jag kan lägga massor med pengar på mina bilan brukar jag säga: det är min hobby, dom som har hästar eller golf som hobby slänger ut endel pengar på det också, precis samma sak.
Då brukar endel nötter säga nåt i stil med: men det är ju riktiga hobbys. Då tycker dom att det är okej att slänga pengarna i sjön, enligt vissa så är inte bilar en riktig hobby, utan "onödigt påkostade transportmedel".
Typ min far tillexempel:p

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

16 197 Inlägg
6 januari 2012
marwin_of_sweden skrev:
När folk undrar hur jag kan lägga massor med pengar på mina bilan brukar jag säga: det är min hobby, dom som har hästar eller golf som hobby slänger ut endel pengar på det också, precis samma sak.
Då brukar endel nötter säga nåt i stil med: men det är ju riktiga hobbys. Då tycker dom att det är okej att slänga pengarna i sjön, enligt vissa så är inte bilar en riktig hobby, utan "onödigt påkostade transportmedel".
Typ min far tillexempel:p

min farsa e likdan.. han ser bara bilen som ett transportmedel.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 januari 2012
Jag tycker inte det du beskriver låter som någon orimlig summa pengar att lägga ner på en bil, det är en annan sak att till exempel lackera om en bil vars originallack är i normalt skick för mer än vad bilen är värd eller att lägga ner en vinter i arbete på att laga rost på en bil av vanlig modell när man enkelt kan köpa en ny för mindre pengar. Då tycker inte jag att det är något ekonomiskt val längre utan har troligen en annan anledning, till exempel att man är fäst vid just det exemplaret och inte modellen i sig.

Men det du beskriver tycker jag låter som dels rent underhåll, dels enklare uppfräschning. Man kan inte räkna allting i kronor, det finns en bruksvärde med och en ny interiör kan höja detta rejält även om bilens värde i sig inte stiger. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök