3718
Sök

Justering av K-jetronic vpövp 740?

98 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
#1
hej!

BIL:
volvo 740 gle -88

INFO:
Har nu tröttnat på att bilen går ojämnt och lite blödrigt och att tomgången inte kan hålla sig som den ska. går bra att köra längs vägen men drar tråkigt nog mycket soppa.

FRÅGOR:
Hur justerar man insprutningen på K-jetronic?
Behöver man några speciella verktyg för K-jetronic?
eller måste man lämna in bilen till en verksta?

MVH

2 266 Inlägg
6 januari 2012
#2
Du har inte kollat nå luftläckage. Ganska känsliga på de

svetsdiff !!!

98 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
#3
PMPerformance skrev:
Du har inte kollat nå luftläckage. Ganska känsliga på de

vart kan det bli luftlekage? smile

Forummoderator
26 373 Inlägg
7 januari 2012
#4
garagejonte skrev:
PMPerformance skrev:
Du har inte kollat nå luftläckage. Ganska känsliga på de

vart kan det bli luftlekage? smile

Stå med bilen på tomgång och spreja startgas runt motorn..blir där nån ändring i tomgången så har du ett läckage. Förmodligen i nån slang eller liknande.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

98 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
#5
Mack skrev:
garagejonte skrev:
PMPerformance skrev:
Du har inte kollat nå luftläckage. Ganska känsliga på de

vart kan det bli luftlekage? smile

Stå med bilen på tomgång och spreja startgas runt motorn..blir där nån ändring i tomgången så har du ett läckage. Förmodligen i nån slang eller liknande.

tack för det tipset^^
ännu en fråga. vart sitter bränslefiltret på k-jetronic? smile

2 266 Inlägg
7 januari 2012
#6
Under bilen typ rakt under förarstolen. Ja alla slangar som finns runt insuget nästan duscha hela insugsidan med startgas och ökar de i varv har du hittat ett fel.

svetsdiff !!!

98 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
#7
PMPerformance skrev:
Under bilen typ rakt under förarstolen. Ja alla slangar som finns runt insuget nästan duscha hela insugsidan med startgas och ökar de i varv har du hittat ett fel.

dum jag e klart filtret sitter där yikes är det några andra saker som är värt att kontrolera på ett k-jet sprut?

2 266 Inlägg
7 januari 2012
#8
Kanske ser nå tips här? är en golf men ocm de är k jet du har så är de samma uppbyggnad

svetsdiff !!!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
7 januari 2012
#9
Typiskt problem är ju gummibälgen som sitter mellan luftmängdmätaren och insuget. Kolla så den sitter ordentligt och att den är hel.

Annars kan det vara läge att plocka isär och göra rent mätaren, blir lätt fullt med skit från vevhusventilationen och annat.

Sen kan du ta och kolla färgen på tändstiften. Är de mörka/ svarta så går motorn fett. Jag har en liten misstanke på att det skulle bero på styrtrycksregulatorn. Om den ger upp så går motorn konstant på "kallstart". Det sitter en bimetall i den som värms upp och ökar ett bränsletryck som går till en liten cylinder vid mätskivan som gör lite extra motstånd så skivan inte reser sig lika mycke.

Förresten, se till så ditt tändsystem är fräscht också...
Senast redigerat av Bensinskallen (7 januari 2012)


Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
7 januari 2012
#10
sprutet ställs via en 5mm insex som man trycker ner i mellan luftvågen och bränslefördelaren

skulle tro att bäst blir det om du lägger dig runt 1.5% cohalt och där hc halten är som lägst

så en riktig gasmätare är ett måste
dessa vagnar ska man ALDRIG ful skruva på K-jetronicet är sjukt känsligt

men det är ett måste att allt är tätt och ibra skick
det första du kan byta är spridartätningarna både dom som sitter på spridaren och på hylsan
sen gå över alla vakumslangar och kolla att vevhusventen inte läcker

innan det är det meningslöst att försöka få ordning på ett sånt sprut

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
7 januari 2012
#11
Bensinskallen skrev:
Typiskt problem är ju gummibälgen som sitter mellan luftmängdmätaren och insuget. Kolla så den sitter ordentligt och att den är hel.

Annars kan det vara läge att plocka isär och göra rent mätaren, blir lätt fullt med skit från vevhusventilationen och annat.

Sen kan du ta och kolla färgen på tändstiften. Är de mörka/ svarta så går motorn fett. Jag har en liten misstanke på att det skulle bero på styrtrycksregulatorn. Om den ger upp så går motorn konstant på "kallstart". Det sitter en bimetall i den som värms upp och ökar ett bränsletryck som går till en liten cylinder vid mätskivan som gör lite extra motstånd så skivan inte reser sig lika mycke.

Förresten, se till så ditt tändsystem är fräscht också...

min erfarenhet är att bilen blir tokseg när styrtrycksventilen går sönder
har hänt några gånger när man åkte 240turbo

på min 245:A körde jag helt utan el till styrtrycksventilen och det tog en stundlängre innan bimetallen blev så varm att den öppnade endå

men dessa ka så klart gå sönder på flera olika sätt

Kör fort så hinner inget hända...

P o r s c h e
1 700 Inlägg
7 januari 2012
#12
Growe skrev:
Bensinskallen skrev:
Typiskt problem är ju gummibälgen som sitter mellan luftmängdmätaren och insuget. Kolla så den sitter ordentligt och att den är hel.

Annars kan det vara läge att plocka isär och göra rent mätaren, blir lätt fullt med skit från vevhusventilationen och annat.

Sen kan du ta och kolla färgen på tändstiften. Är de mörka/ svarta så går motorn fett. Jag har en liten misstanke på att det skulle bero på styrtrycksregulatorn. Om den ger upp så går motorn konstant på "kallstart". Det sitter en bimetall i den som värms upp och ökar ett bränsletryck som går till en liten cylinder vid mätskivan som gör lite extra motstånd så skivan inte reser sig lika mycke.

Förresten, se till så ditt tändsystem är fräscht också...

min erfarenhet är att bilen blir tokseg när styrtrycksventilen går sönder
har hänt några gånger när man åkte 240turbo

på min 245:A körde jag helt utan el till styrtrycksventilen och det tog en stundlängre innan bimetallen blev så varm att den öppnade endå

men dessa ka så klart gå sönder på flera olika sätt

Jo de stämmer säkert, har inte råkat ut för det själv. Tänkte just på att bilen verkar gå fett med tanke på bränsleförbrukningen, och drar den tjuvluft eller något annat krabb så brukar det ju resultera i att motorn går snålt.

En annan grej värd att kolla är tillsatsspridaren! Är den paj och läcker så kan bilen också gå fett. Den spridaren styrs också av en bimetall. Det är den blåa som sitter mellan 2:an och 3:ans insugsrör. Skruva ur den och starta pumparna. Då ska den spraya ett fint bensinmoln. Droppar den eller avviker på något sätt är den troligtvis dålig. Sen kan du testa att köra motorn varm och skruva ur spridaren igen och köra pumparna, då ska den vara stängd.

Edit: Förutom tändningen hoppas jag att andra saker som luftfilter, olja osv är i ok skick?
Senast redigerat av Bensinskallen (7 januari 2012)


98 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
#13
vad jag kommer ihåg så låg CO-halten på 1,0-2,0 när den besiktigades för några månader sedan, för 2-3år sedan så låg CO-halten på betydligt lägre värden.

Bilen blev stulen för ett år sedan för någon månad sedan och har varit stående i skogen i ett halvår i snö och då hade dom tagit ett par saker i motorutrymmet.

O-ringarna både övre och nedre har jag bytt på spridarna samt packningen på insuget.

Gummibälgen ska sitta tätt efter att farsan hjälpte till i sommras.

kallstarten är urkopplad för att bilen vägrar starta när den har gått varm, om man försöker starta den så kan man nöta i evigheter.

*EDIT: skulle tro att dom pressade bilen jävligt hårt i vintras då dom stal den, har inte gått bra sedan dess.*
Senast redigerat av garagejonte (7 januari 2012)

379 Inlägg
8 januari 2012
#14
Growe skrev:
sprutet ställs via en 5mm insex som man trycker ner i mellan luftvågen och bränslefördelaren

skulle tro att bäst blir det om du lägger dig runt 1.5% cohalt och där hc halten är som lägst

så en riktig gasmätare är ett måste
dessa vagnar ska man ALDRIG ful skruva på K-jetronicet är sjukt känsligt

men det är ett måste att allt är tätt och ibra skick
det första du kan byta är spridartätningarna både dom som sitter på spridaren och på hylsan
sen gå över alla vakumslangar och kolla att vevhusventen inte läcker

innan det är det meningslöst att försöka få ordning på ett sånt sprut

Den skruven ställer bara låglast och tomgångs CO. Går bilen Skit är det något annat fel oxå.

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
8 januari 2012
#15
Webrex skrev:
Growe skrev:
sprutet ställs via en 5mm insex som man trycker ner i mellan luftvågen och bränslefördelaren

skulle tro att bäst blir det om du lägger dig runt 1.5% cohalt och där hc halten är som lägst

så en riktig gasmätare är ett måste
dessa vagnar ska man ALDRIG ful skruva på K-jetronicet är sjukt känsligt

men det är ett måste att allt är tätt och ibra skick
det första du kan byta är spridartätningarna både dom som sitter på spridaren och på hylsan
sen gå över alla vakumslangar och kolla att vevhusventen inte läcker

innan det är det meningslöst att försöka få ordning på ett sånt sprut

Den skruven ställer bara låglast och tomgångs CO. Går bilen Skit är det något annat fel oxå.

näe den gör mer än vad man tror över hela registret

på min 245 sköt jag lågor osv och bilen gick ryckigt över hela registret

när jag gjorde en inställning enligt det jag beskriver
så blev bilen som ny igen och den slutade att skicka meter långa lågor och gick jämnt över hela registret

k-jetronic är så förbannat känsligt att allt måste vara exakt rätt för att dom ska fungera bra

så klart är det meningslöst att göra inställningen jag beskriver om man inte gått igenom hela sprutet och samtliga vakumslangar och ser till att tändelarna är friska

det tar ungefär 30minuter att få till sprutet perfekt
räcker med så lite för att det ska bli stor skillnad
och skillnaden märks inte förens man tar ur insex nyckeln och varvar till därav tar det lång tid

Kör fort så hinner inget hända...

379 Inlägg
8 januari 2012
#16
Growe skrev:
Webrex skrev:
Growe skrev:
sprutet ställs via en 5mm insex som man trycker ner i mellan luftvågen och bränslefördelaren

skulle tro att bäst blir det om du lägger dig runt 1.5% cohalt och där hc halten är som lägst

så en riktig gasmätare är ett måste
dessa vagnar ska man ALDRIG ful skruva på K-jetronicet är sjukt känsligt

men det är ett måste att allt är tätt och ibra skick
det första du kan byta är spridartätningarna både dom som sitter på spridaren och på hylsan
sen gå över alla vakumslangar och kolla att vevhusventen inte läcker

innan det är det meningslöst att försöka få ordning på ett sånt sprut

Den skruven ställer bara låglast och tomgångs CO. Går bilen Skit är det något annat fel oxå.

näe den gör mer än vad man tror över hela registret

på min 245 sköt jag lågor osv och bilen gick ryckigt över hela registret

när jag gjorde en inställning enligt det jag beskriver
så blev bilen som ny igen och den slutade att skicka meter långa lågor och gick jämnt över hela registret

k-jetronic är så förbannat känsligt att allt måste vara exakt rätt för att dom ska fungera bra

så klart är det meningslöst att göra inställningen jag beskriver om man inte gått igenom hela sprutet och samtliga vakumslangar och ser till att tändelarna är friska

det tar ungefär 30minuter att få till sprutet perfekt
räcker med så lite för att det ska bli stor skillnad
och skillnaden märks inte förens man tar ur insex nyckeln och varvar till därav tar det lång tid

Ta och plocka isär ett sånt system och säg sen hur den kan påverka mellanlast och fullast!
Det den gör är att justera mät skivan någon mm upp eller ned i nolläge. Detta spelar endast roll när plattan är långt ned i den trängsta delen. när du gasar mer än halvgas har den justeringen högst marginell om ens någon inverkan! Att du sköt gnällig va när du släppte gasen och den inte nollade rätt.under acceleration har den ingen betydelse.

379 Inlägg
8 januari 2012
#17
Flammor* skriver på.mobilen.

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
8 januari 2012
#18
blandingsförhållandet ändras hela vägen men visst skillanden blir mindre när man har fullalast

det som spelar mest roll är väll styrtrycksventilen som bestämmer bränslefördelarens tröghet

har skruvat en hel del k-jet
vet att det sägs att det är tongången som ska påverkas men jag upplevde stor skillnad över hela registret

Kör fort så hinner inget hända...

379 Inlägg
8 januari 2012
#19
Growe skrev:
blandingsförhållandet ändras hela vägen men visst skillanden blir mindre när man har fullalast

det som spelar mest roll är väll styrtrycksventilen som bestämmer bränslefördelarens tröghet

har skruvat en hel del k-jet
vet att det sägs att det är tongången som ska påverkas men jag upplevde stor skillnad över hela registret

Jag hade en 240 turbo med K-jet och den gick då skit oavsett hur mycke man skruva på skruven! Men man kan säkert finlira lite lite med den. Dock blir ju tomgången skit om man skruvar för mycket.
Styrtrycket är det som gör mest absolut.

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
8 januari 2012
#20
Webrex skrev:
Growe skrev:
blandingsförhållandet ändras hela vägen men visst skillanden blir mindre när man har fullalast

det som spelar mest roll är väll styrtrycksventilen som bestämmer bränslefördelarens tröghet

har skruvat en hel del k-jet
vet att det sägs att det är tongången som ska påverkas men jag upplevde stor skillnad över hela registret

Jag hade en 240 turbo med K-jet och den gick då skit oavsett hur mycke man skruva på skruven! Men man kan säkert finlira lite lite med den. Dock blir ju tomgången skit om man skruvar för mycket.
Styrtrycket är det som gör mest absolut.

felet är att alla ska skruva som besatt på den där skruven utan att ha en aning om vad dom gör

MAN MÅSTE!!!! ha en riktig avgasmätare för att kunna ställa sprutet
det är omöjligt att få det bra genom att pröva sig fram

när jag stallde in både min och min gamla chefs 240turbosar så räckte det med 1mm vrid på skruven för att värdena skulle ändra sig sjukt mycket

stoppar då någon ner insex nyckeln och vrider till ett två kanske t.o.m 3 varv på skruven så är det en ren katastrof för sprutetet
eftersom vågen styr hela blandingsförhållandet ihop med styrtrycksventilen

Kör fort så hinner inget hända...


Sök