2916
Sök

75w Xenonkit

404 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
Hej!

Jag har en SAAB 9-3ss 2005 med orginal xenon i halvljuset.

Jag köpte idag Julas xenonkit för 799 kronor. Det var lätt att montera, och det blev lite bättre ljus.
http://www.jula.se/hid-xenon-kit-h7-602092

Men jag vill ha ännu mer ljus, åker ofta på långa mörka vägar och vill ha nåt som lyser upp rejält!
Dock inga extra ljus, xenon i heljuset är det enda jag är intresserad av.

Är det någon som har erfarenhet av xenonkungens 75w xenonkit?
Är det bra, lyser det mycket bättre än 35w xenon? ger det mycket mer ljus än 55w xenon?
http://www.xenonkungen.com/se/art/75w-xenonkit.php

Alla som har erfarenhet får gärna dela med er av era åsikter!

(vill inte höra om alla som tycker att det bländar etc, bara åsikter om hur mycket ljus det ger i förhållande till 35w xenon i helljuset)
Senast redigerat av bengi (7 januari 2012)

/ Bengan

Forummoderator
26 387 Inlägg
7 januari 2012
Provat att ställa frågan i extraljustråden..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

404 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
Mack skrev:

Personligen tycker jag den tråden har spårat ut... Jag söker endast fakta om detta 75w paket från just xenonkungen.

/ Bengan

Forummoderator
26 387 Inlägg
7 januari 2012
bengi skrev:
Mack skrev:

Personligen tycker jag den tråden har spårat ut... Jag söker endast fakta om detta 75w paket från just xenonkungen.

Eh..jaha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 915 Inlägg
7 januari 2012
75w ger massa mer ljus än 35w (jämför lumen på bilden nedanför)
http://www.xenonkungen.com/shop/4404/art4/h5070/5925070-origpic-bd6a75.jpg

Vet inget om det kitet som Xenonkungen säljer.
Men det jag vet som de flesta verkar köpa och är nöjda med är:
http://www.humanhabit.se/se/xenon/xenon … onkit.html
&
http://www.lyson.se/sv/xenonkit-tillbeh … kit-1.html

De kiten ska ge ut 85w står det och 8000 lumen!! Är även billigare än xenonkungen.
Men oavsett vart du köper kitet, så kommer du säkert bli nöjd med ljuset!
Nackdel med starkt ljus är att man själv blir bländad av vägskyltar osv.

I extraljustråden finns det flera bilder på ljus med 75w, fast i extraljus....
Senast redigerat av Louksor (7 januari 2012)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

404 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
Louksor skrev:
75w ger massa mer ljus än 35w (jämför lumen på bilden nedanför)
http://www.xenonkungen.com/shop/4404/ar … bd6a75.jpg

Vet inget om det kitet som Xenonkungen säljer.
Men det jag vet som de flesta verkar köpa och är nöjda med är:
http://www.humanhabit.se/se/xenon/xenon … onkit.html
&
http://www.lyson.se/sv/xenonkit-tillbeh … kit-1.html

De kiten ska ge ut 85w står det och 8000 lumen!! Är även billigare än xenonkungen.

I extraljustråden finns det flera bilder på ljus med 75w, fast i extraljus....

Tack så mycket, har du provat själv?

/ Bengan

1 915 Inlägg
7 januari 2012
Nej, inte än! Men sett massa bilder och filmer med 75w xenon.
Men ska köpa ett 75w kit vid nästa löning. Så snart har jag testat det iaf smile

Tycker strömkabelns anslutning på ballasterna på xenonkungens 75w kit sitter lite dumt, ovanlig placering.

Googla eller kolla youtube osv, så finner du filmer osv, som kanske ger lite inspiration smile

En nackdel med xenon på helljus, är att det tar liten stund innan det lyser fullt. Det kan bli irriterande om man ofta får mötande trafik.
Då är det bättre med speedstarter ballaster, men finns bara till 55w vad jag sett. De tänder väldigt snabbt iaf.

Lycka till i xenondjungeln! smile

bengi skrev:

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

404 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
Louksor skrev:
Nej, inte än! Men sett massa bilder och filmer med 75w xenon.
Men ska köpa ett 75w kit vid nästa löning. Så snart har jag testat det iaf smile

Tycker strömkabelns anslutning på ballasterna på xenonkungens 75w kit sitter lite dumt, ovanlig placering.

Googla eller kolla youtube osv, så finner du filmer osv, som kanske ger lite inspiration smile

En nackdel med xenon på helljus, är att det tar liten stund innan det lyser fullt. Det kan bli irriterande om man ofta får mötande trafik.
Då är det bättre med speedstarter ballaster, men finns bara till 55w vad jag sett. De tänder väldigt snabbt iaf.

Lycka till i xenondjungeln! smile

bengi skrev:

Tack så mycket!

xenondjunglen = rätta ordet!     
Jag märkte att de va lite trög startat när jag köpte Julas kit. Men det tar inte mer än max 3-4 sekunder så är de bra ljus!
tack så mycket för din hjälp! Humanbit verkar som sagt bra & lite billigare än xenonkungen!
Frågan är om jag skall köra 75w eller 50 canbus så jag slipper varningarna hela tiden.

/ Bengan

kallekotte
7 januari 2012
ringde faktiskt och frågade om 75w till min e39 men till mig sa dom att det inte skulle bli någon skillnad efter som mina reflektorer var för små. hand rekommenderade bara 75w och man hade större typ som extraljus eller liknande.

404 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
kallekotte skrev:
ringde faktiskt och frågade om 75w till min e39 men till mig sa dom att det inte skulle bli någon skillnad efter som mina reflektorer var för små. hand rekommenderade bara 75w och man hade större typ som extraljus eller liknande.

Jaha? Där ser man, de börjar luta åt att jag skaffar 55W canbus istället som startar snabbt!

/ Bengan

kallekotte
8 januari 2012
http://www.xenonkungen.com/se/art/canbu … nonkit.php

dessa har jag i helljuset och det tar typ 3 sekunder innan de uppnår full styrka första gången man tänder.
när man sen bländar av och på igen så äre full ljusstyrka direkt

kom ihåg att kolla upp om behöver lamhållare till din bil

689 Inlägg
8 januari 2012
Vad jag har läst mig till så rekomenderas inte starkare än 55w xenon på e39 pga känslig ljusmodul som kan gå sönder pga detta, vet inte hur det är på Saabar..

kallekotte
8 januari 2012
Bagarn skrev:
Vad jag har läst mig till så rekomenderas inte starkare än 55w xenon på e39 pga känslig ljusmodul som kan gå sönder pga detta, vet inte hur det är på Saabar..

inget jag hört eller läst något om men det är mycket möjligt.

404 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
Jag köpte Xenonkunges 75watt.

Mitt betyg:

Ljus: 10/10
[ Precis så ljust som jag vill ha! Inga Extraljus behjövs ]

Montering: 9/10
[ Smart och utänkt konstruktion. Den enda nackdelen var att kablarna var ett par cm för korta för att erbjuda 100% frihet att montera balasterna ]

Starttid: 8/10
[ Helt ok starttid, tar ett par sekunder innan man får full effekt, dock är det mycket ljusare än halogen redan innan de starta helt! ]

Det enda som inte passade mina behov är att kitet saknar Canbus lösning.

Har inga negativa synpunkter alls på detta kit! Är helt nöjd!!
Senast redigerat av bengi (9 januari 2012)

/ Bengan

1 749 Inlägg
9 januari 2012
kallekotte skrev:

Det där låter knepigt. Jag har en lykta på 75mm som jag testat 35, 55, och 100w i och det är väldigt märkbar skillnad på de olika styrkorna.
Vart ringde du och frågade när du fick det svaret?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

1 915 Inlägg
9 januari 2012
Ta gärna ett par kort och lägg upp här, så får vi se hur det lyser smile

Om det krånglar med canbus så finns det problemlösare att köpa.

bengi skrev:

Mitt betyg:

[ Smart och utänkt konstruktion. Den enda nackdelen var att kablarna var ett par cm för korta för att erbjuda 100% frihet att montera balasterna ]

[ Helt ok starttid, tar ett par sekunder innan man får full effekt, dock är det mycket ljusare än halogen redan innan de starta helt! ]

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

404 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
Louksor skrev:
Ta gärna ett par kort och lägg upp här, så får vi se hur det lyser smile

Om det krånglar med canbus så finns det problemlösare att köpa.

bengi skrev:

Mitt betyg:

Jasså, separata prylar? Det skall jag surfa upp direkt. Har du nåt tipps på nån som säljer?

/ Bengan

404 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
Stötte på ett problem.. I detta 75W kit så kopplar jag bara in den ena original lampsockeln till ett relä.
På andra sidan ligger originalsockeln bara lös, utan en lampa i sig. Då hjälper ju inte en Canbus problem lösare?

Är det någon som vet om man med hjälp av Tech 2 kan stänga av funktionen då bilen kollar om helljuset fungerar?

/ Bengan

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
9 januari 2012
bengi skrev:
Stötte på ett problem.. I detta 75W kit så kopplar jag bara in den ena original lampsockeln till ett relä.
På andra sidan ligger originalsockeln bara lös, utan en lampa i sig. Då hjälper ju inte en Canbus problem lösare?

Är det någon som vet om man med hjälp av Tech 2 kan stänga av funktionen då bilen kollar om helljuset fungerar?

Det finns väl "en problemlösare" som du pluggar i båda lampkontakterna, så att den tror att det sitter en lampa där?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

kallekotte
9 januari 2012
patrikke skrev:
kallekotte skrev:

Det där låter knepigt. Jag har en lykta på 75mm som jag testat 35, 55, och 100w i och det är väldigt märkbar skillnad på de olika styrkorna.
Vart ringde du och frågade när du fick det svaret?

till xenonkungen.se

Sök