3417
Sök

Rattfylla

1 079 Inlägg
13 januari 2012
#41
Skulle tro att det blir dagsböter, ganska kännbara sådana kanske runt 6-10 000kr, indraget körkort i en viss tid i värsta fall ta om körkortet/körkorten. Jäkligt onödigt och det är lätt att vara efterklok, var glad att det hände om det inte hänt kanske det blivit en dålig vana som orsakat nån betydligt värre skada skulle tro trådskaparen aldrig mer gör om detta och det är BRA.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Totalt okunnig
413 Inlägg
14 januari 2012
#42
tkd_rille skrev:
Mane_Attraction skrev:
F ö så tycker jag det är konstigt att det inte sitter alkolås i alla nya bilar. Det borde ju samhället tjäna på.

Så de ska plötsligt kosta de här 40 tusen extra för att man vill köpa en ny bil? De är rätt orättvist mot nykterister kan jag ju faktiskt tycka. Däremot på alla yrkesfordon som ska in på sveriges vägar skall kollas kan jag tycka.
De finns även folk som dricker under tiden de kör. Dvs de kan blåsa igång bilen och sen köra, så länge de startar upp bilen igen inom 30 minuter från de stannat så kan de köra hur länge de vill ju.

Nu menade jag att dessa skulle sitta i bilen från fabrik och skulle således inte kosta ngt extra.

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar

Rejsa ?
2 959 Inlägg
14 januari 2012
#43
Mane_Attraction skrev:
tkd_rille skrev:
Mane_Attraction skrev:
F ö så tycker jag det är konstigt att det inte sitter alkolås i alla nya bilar. Det borde ju samhället tjäna på.

Så de ska plötsligt kosta de här 40 tusen extra för att man vill köpa en ny bil? De är rätt orättvist mot nykterister kan jag ju faktiskt tycka. Däremot på alla yrkesfordon som ska in på sveriges vägar skall kollas kan jag tycka.
De finns även folk som dricker under tiden de kör. Dvs de kan blåsa igång bilen och sen köra, så länge de startar upp bilen igen inom 30 minuter från de stannat så kan de köra hur länge de vill ju.

Nu menade jag att dessa skulle sitta i bilen från fabrik och skulle således inte kosta ngt extra.

Fast någon måste ju betala det, tror inte tex Volvo har lust att montera en utrusting i bilen för 40k och sedan låta priset vara oförändrat.
Blir en skaplig förlust om man räknar av den kostnaden på varje såld bil.

Autotech

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
14 januari 2012
#44
Busgrabb skrev:
Mane_Attraction skrev:
tkd_rille skrev:

Så de ska plötsligt kosta de här 40 tusen extra för att man vill köpa en ny bil? De är rätt orättvist mot nykterister kan jag ju faktiskt tycka. Däremot på alla yrkesfordon som ska in på sveriges vägar skall kollas kan jag tycka.
De finns även folk som dricker under tiden de kör. Dvs de kan blåsa igång bilen och sen köra, så länge de startar upp bilen igen inom 30 minuter från de stannat så kan de köra hur länge de vill ju.

Nu menade jag att dessa skulle sitta i bilen från fabrik och skulle således inte kosta ngt extra.

Fast någon måste ju betala det, tror inte tex Volvo har lust att montera en utrusting i bilen för 40k och sedan låta priset vara oförändrat.
Blir en skaplig förlust om man räknar av den kostnaden på varje såld bil.

Det är ju förövrigt bara ett vidrigt förslag. Varför ska biltillverkarna eller staten betala pengar för att enskilde man inte kan ge fan i att supa före han ska iväg med bilen? Då kan vi ju lika gärna ha totalförbud mot alkohol. Nä, ta körkortet av dessa förövare istället.

Frihet under ansvar är min devis.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
14 januari 2012
#45
Mane_Attraction skrev:
tkd_rille skrev:
Mane_Attraction skrev:
F ö så tycker jag det är konstigt att det inte sitter alkolås i alla nya bilar. Det borde ju samhället tjäna på.

Så de ska plötsligt kosta de här 40 tusen extra för att man vill köpa en ny bil? De är rätt orättvist mot nykterister kan jag ju faktiskt tycka. Däremot på alla yrkesfordon som ska in på sveriges vägar skall kollas kan jag tycka.
De finns även folk som dricker under tiden de kör. Dvs de kan blåsa igång bilen och sen köra, så länge de startar upp bilen igen inom 30 minuter från de stannat så kan de köra hur länge de vill ju.

Nu menade jag att dessa skulle sitta i bilen från fabrik och skulle således inte kosta ngt extra.

Att det skulle kosta 40k extra om det satt i alla bilar är inte särskilt troligt då produktionskostnaderna för utrustningen skulle gå ner ganska markant om ALLA nya bilar skulle ha den, men det skulle självklart bli en prisökning på nya bilar om alla skulle ha dem även om den inte skulle bli 40k. Anledningen till att det kostar så mycket nu är att varje enhet mer eller mindre måste specialanpassas för just den bil den ska sitta i, en standardiserad enhet skulle inte kosta ens i närheten av en sådan summa.

Men jag tycker personligen att frihet under ansvar är rätt väg att gå, kombinerad med fler poliskontroller för de som inte kan hantera ansvaret i denna frihet, bara en sån sak som att jag haft körkort i snart 14 år, kör i runda slängar 2000 mil/år och endast sett EN poliskontroll under denna tid och aldrig blivit stoppad. Fartkameror får inte bort ratt/drogfyllerister och farliga fordon från våra vägar, de sätter dit enstaka fortkörare som glömt fälla ned solskyddet när de passerar kameran. En kamera sträcka sänker inte hastigheten på våra vägar ens i närheten av vad en målad polisbil gör...

Men back to topic:

Jag tycker vissa har gått onödigt hårt åt trådskaparen, han har haft stake nog att skriva på forumet och vågar stå för vad han gjort och fråga vad folk som kanske har liknande erfarenheter har att säga, att då gå på honom med stora ångvälten och säga att an är totalt dum i huvudet som ens skriver här hjälper ju inte på något sätt då han redan insett att vad han gjort var dumt och att han inte har några planer på att undkomma straff?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
14 januari 2012
#46
PHrnfeldt skrev:
Busgrabb skrev:
Mane_Attraction skrev:

Nu menade jag att dessa skulle sitta i bilen från fabrik och skulle således inte kosta ngt extra.

Fast någon måste ju betala det, tror inte tex Volvo har lust att montera en utrusting i bilen för 40k och sedan låta priset vara oförändrat.
Blir en skaplig förlust om man räknar av den kostnaden på varje såld bil.

Det är ju förövrigt bara ett vidrigt förslag. Varför ska biltillverkarna eller staten betala pengar för att enskilde man inte kan ge fan i att supa före han ska iväg med bilen? Då kan vi ju lika gärna ha totalförbud mot alkohol. Nä, ta körkortet av dessa förövare istället.

Frihet under ansvar är min devis.

Håller helt med!

Autotech

Totalt okunnig
413 Inlägg
14 januari 2012
#47
Jag kan hålla med men uppenbarligen så fungerar inte devisen. Folk kör rattfulla i sådan stor mängd så det är skrämmande. Finns folk som var på mig för att jag åkte dit men dom själva kan sätta sig i bilen o köra dagen efter.
Med alkolås i bilarna så skulle jag tro att ganska mkt rattfylla hade försvunnit. När jag gick på föreläsningar så pratade dom om 60 -70 % och det är jävligt mkt.

Sen priset 40 000 är ju för att du ska åka in o kolla regelbundet. Jag vet inte vad ett alkolås i lastbilarna kostar men dom behöver ju inte kollas utan bara se till att bilen inte startar.

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
14 januari 2012
#48
Mane_Attraction skrev:
Jag kan hålla med men uppenbarligen så fungerar inte devisen. Folk kör rattfulla i sådan stor mängd så det är skrämmande. Finns folk som var på mig för att jag åkte dit men dom själva kan sätta sig i bilen o köra dagen efter.
Med alkolås i bilarna så skulle jag tro att ganska mkt rattfylla hade försvunnit. När jag gick på föreläsningar så pratade dom om 60 -70 % och det är jävligt mkt.

Sen priset 40 000 är ju för att du ska åka in o kolla regelbundet. Jag vet inte vad ett alkolås i lastbilarna kostar men dom behöver ju inte kollas utan bara se till att bilen inte startar.

Man brukar säga att lika många kör rattfulla varje dag som det finns taxibilar, och taxibilar ser man ju ett par ggr per dag, inte sant? Anledningen till att folk kör rattfulla eller för fort eller med dåliga rent livsfarliga bilar är till stor del för att risken att åka fast är försvinnande liten. Alkolås tar "bara" bort en av dessa riskfaktorer i trafiken, dessutom skulle det bara gälla nya bilar. Fler aktiva poliser i trafiken skulle plocka mycket mer, och då inte enbart rattfyllerister utan även de som kör för fort, kör livsfarliga vrak eller har ett riskfyllt körsätt, ingen annan trafiksäkerhetsåtgärd ger lika stor utdelning oavsett om det är kameror, vajerräcken, lagstiftning om vinterdäck etc etc, dock så är det ekonomiskt känsligt, poliser i tjänst ute i trafiken är dyrt, och saker som kostar pengar tycker inte politiker om, därav korkade beslut om att t.ex förbjuda dubbdäck (för att de sliter på vägbanan, "farliga partiklar" är bara bullshit)...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Totalt okunnig
413 Inlägg
14 januari 2012
#49
Men är ju en bra början iaf? Jag är med på att det ska vara kännbara straff för detta men är ju tråkigt att det kan hända många olyckor innan det händer. Själv hade jag "tur" och skadade bara mig själv och kvaddade bilen men jag kunde lika gärna ha kört på någon. Det är väl det enda jag är glad för i hela eländet.

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
14 januari 2012
#50
Mane_Attraction skrev:
Men är ju en bra början iaf? Jag är med på att det ska vara kännbara straff för detta men är ju tråkigt att det kan hända många olyckor innan det händer. Själv hade jag "tur" och skadade bara mig själv och kvaddade bilen men jag kunde lika gärna ha kört på någon. Det är väl det enda jag är glad för i hela eländet.

Det må så vara, dock så har alla passiva säkerhetsåtgärder än så länge lett till mindre insatser med aktivt säkerhetsarbete. Kameror, mitträcken etc har alla lett till mindre antal poliser och mindre antal kontroller ute i trafiken, det är redan nu befängt liten risk att åka fast och med ännu färre kontroller kommer inte risken att åka dit bli större precis...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Totalt okunnig
413 Inlägg
14 januari 2012
#51
Nu menade jag inte att kontrollerna skulle bli mindre för att det satt alkolås i bilarna. MEn jag är med på hur du menar och håller med dig.

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar

Fri fart för ett fritt folk!
14 254 Inlägg
14 januari 2012
#52
Mane_Attraction skrev:
Nu menade jag inte att kontrollerna skulle bli mindre för att det satt alkolås i bilarna. MEn jag är med på hur du menar och håller med dig.

knappast så det hjälper att man har alkolås man får endå blåsa

har blivit stoppad i blåskontroller ett par gånger med skolbussen och har fått blåsa fast jag sagt att jag har alkolås och frågat om dom vill kolla att dom själva är nyktra och gett dom mitt alkolås till dom smile)

fast helt ärligt kan vem som helst koppla ur eftermonterade alkolåsen
tyvärr

dessutom kan man med en knapptryckning stänga av det
dock sparas posetiva blåsningar osv

Kör fort så hinner inget hända...

Totalt okunnig
413 Inlägg
14 januari 2012
#53
Jag tar tillbaka allt och hävdar numera motsatsen.

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar

Muttley
14 januari 2012
#54
Growe skrev:
Mane_Attraction skrev:
Nu menade jag inte att kontrollerna skulle bli mindre för att det satt alkolås i bilarna. MEn jag är med på hur du menar och håller med dig.

knappast så det hjälper att man har alkolås man får endå blåsa

har blivit stoppad i blåskontroller ett par gånger med skolbussen och har fått blåsa fast jag sagt att jag har alkolås och frågat om dom vill kolla att dom själva är nyktra och gett dom mitt alkolås till dom smile)

fast helt ärligt kan vem som helst koppla ur eftermonterade alkolåsen
tyvärr

dessutom kan man med en knapptryckning stänga av det
dock sparas posetiva blåsningar osv

Sen krävs ju att den kalibreras en del med. Vet att när de inte gjort de så kan man blåsa och komma igenom fastän man tagit nån öl.
Vi fick kortsluta alkolåset på en bil pga att den ville verkligen inte starta bilen, och chauffören hade inte druckit på några månader. Tror han gjorde de på 3-4 minuter

1 020 Inlägg
14 januari 2012
#55
Growe skrev:
Mane_Attraction skrev:
Nu menade jag inte att kontrollerna skulle bli mindre för att det satt alkolås i bilarna. MEn jag är med på hur du menar och håller med dig.

knappast så det hjälper att man har alkolås man får endå blåsa

har blivit stoppad i blåskontroller ett par gånger med skolbussen och har fått blåsa fast jag sagt att jag har alkolås och frågat om dom vill kolla att dom själva är nyktra och gett dom mitt alkolås till dom smile)

fast helt ärligt kan vem som helst koppla ur eftermonterade alkolåsen
tyvärr

dessutom kan man med en knapptryckning stänga av det
dock sparas posetiva blåsningar osv

Hmm vad är det för alkolås som har knapp?
vi sålde dräger på mitt förra jobb, kosta 18k ,dock ska dom servas/kallibreras med jämna mellanrum.
Dock håller jag med om att dom är på tok för lätta att koppla ur
Sen om man har ett alkolås får man billigare försäkring,kanske inte så billig att det är ekonomiskt försvarbart om man ej är tvungen.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Fri fart för ett fritt folk!
14 254 Inlägg
15 januari 2012
#56
andreas1 skrev:
Growe skrev:
Mane_Attraction skrev:
Nu menade jag inte att kontrollerna skulle bli mindre för att det satt alkolås i bilarna. MEn jag är med på hur du menar och håller med dig.

knappast så det hjälper att man har alkolås man får endå blåsa

har blivit stoppad i blåskontroller ett par gånger med skolbussen och har fått blåsa fast jag sagt att jag har alkolås och frågat om dom vill kolla att dom själva är nyktra och gett dom mitt alkolås till dom smile)

fast helt ärligt kan vem som helst koppla ur eftermonterade alkolåsen
tyvärr

dessutom kan man med en knapptryckning stänga av det
dock sparas posetiva blåsningar osv

Hmm vad är det för alkolås som har knapp?
vi sålde dräger på mitt förra jobb, kosta 18k ,dock ska dom servas/kallibreras med jämna mellanrum.
Dock håller jag med om att dom är på tok för lätta att koppla ur
Sen om man har ett alkolås får man billigare försäkring,kanske inte så billig att det är ekonomiskt försvarbart om man ej är tvungen.

sitter nödbrytare på våra foxguard dock så använts den så måste enheten lämnas in
och då ser man om någon blåst posetivt

våra lås är ganska gamla var krav redan på förra upphandlingen och den är gjord före 2007 iallfall

Kör fort så hinner inget hända...

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
15 januari 2012
#57
TS_quattro skrev:
Mane_Attraction skrev:
Jag kan hålla med men uppenbarligen så fungerar inte devisen. Folk kör rattfulla i sådan stor mängd så det är skrämmande. Finns folk som var på mig för att jag åkte dit men dom själva kan sätta sig i bilen o köra dagen efter.
Med alkolås i bilarna så skulle jag tro att ganska mkt rattfylla hade försvunnit. När jag gick på föreläsningar så pratade dom om 60 -70 % och det är jävligt mkt.

Sen priset 40 000 är ju för att du ska åka in o kolla regelbundet. Jag vet inte vad ett alkolås i lastbilarna kostar men dom behöver ju inte kollas utan bara se till att bilen inte startar.

Man brukar säga att lika många kör rattfulla varje dag som det finns taxibilar, och taxibilar ser man ju ett par ggr per dag, inte sant? Anledningen till att folk kör rattfulla eller för fort eller med dåliga rent livsfarliga bilar är till stor del för att risken att åka fast är försvinnande liten. Alkolås tar "bara" bort en av dessa riskfaktorer i trafiken, dessutom skulle det bara gälla nya bilar. Fler aktiva poliser i trafiken skulle plocka mycket mer, och då inte enbart rattfyllerister utan även de som kör för fort, kör livsfarliga vrak eller har ett riskfyllt körsätt, ingen annan trafiksäkerhetsåtgärd ger lika stor utdelning oavsett om det är kameror, vajerräcken, lagstiftning om vinterdäck etc etc, dock så är det ekonomiskt känsligt, poliser i tjänst ute i trafiken är dyrt, och saker som kostar pengar tycker inte politiker om, därav korkade beslut om att t.ex förbjuda dubbdäck (för att de sliter på vägbanan, "farliga partiklar" är bara bullshit)...

Här på landet där jag bor är det inga suputer som har råd med några nya bilar. Det finns flera "kända" fyllechaffissar som kör 4000 kr bilar buliga och jävliga eftersom dom envisas med att modelera om designen på lykstolpar och betongsuggor. Polisen vet precis vilka de är men "skiter" i ett sådant litet brott p.ga. Underbemanning.

Så jag kan nog sticka ut hakan och säga att på landet kör nog varannan bofast rattfull någon gång per år och att det är mer "socialt" accepterat.

Jag hör till den gruppen som ringer polisen, men det hjälper inte mycket....

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Muttley
15 januari 2012
#58
zovix skrev:
TS_quattro skrev:
Mane_Attraction skrev:
Jag kan hålla med men uppenbarligen så fungerar inte devisen. Folk kör rattfulla i sådan stor mängd så det är skrämmande. Finns folk som var på mig för att jag åkte dit men dom själva kan sätta sig i bilen o köra dagen efter.
Med alkolås i bilarna så skulle jag tro att ganska mkt rattfylla hade försvunnit. När jag gick på föreläsningar så pratade dom om 60 -70 % och det är jävligt mkt.

Sen priset 40 000 är ju för att du ska åka in o kolla regelbundet. Jag vet inte vad ett alkolås i lastbilarna kostar men dom behöver ju inte kollas utan bara se till att bilen inte startar.

Man brukar säga att lika många kör rattfulla varje dag som det finns taxibilar, och taxibilar ser man ju ett par ggr per dag, inte sant? Anledningen till att folk kör rattfulla eller för fort eller med dåliga rent livsfarliga bilar är till stor del för att risken att åka fast är försvinnande liten. Alkolås tar "bara" bort en av dessa riskfaktorer i trafiken, dessutom skulle det bara gälla nya bilar. Fler aktiva poliser i trafiken skulle plocka mycket mer, och då inte enbart rattfyllerister utan även de som kör för fort, kör livsfarliga vrak eller har ett riskfyllt körsätt, ingen annan trafiksäkerhetsåtgärd ger lika stor utdelning oavsett om det är kameror, vajerräcken, lagstiftning om vinterdäck etc etc, dock så är det ekonomiskt känsligt, poliser i tjänst ute i trafiken är dyrt, och saker som kostar pengar tycker inte politiker om, därav korkade beslut om att t.ex förbjuda dubbdäck (för att de sliter på vägbanan, "farliga partiklar" är bara bullshit)...

Här på landet där jag bor är det inga suputer som har råd med några nya bilar. Det finns flera "kända" fyllechaffissar som kör 4000 kr bilar buliga och jävliga eftersom dom envisas med att modelera om designen på lykstolpar och betongsuggor. Polisen vet precis vilka de är men "skiter" i ett sådant litet brott p.ga. Underbemanning.

Så jag kan nog sticka ut hakan och säga att på landet kör nog varannan bofast rattfull någon gång per år och att det är mer "socialt" accepterat.

Jag hör till den gruppen som ringer polisen, men det hjälper inte mycket....

Med vänlig hälsning, Magnus

Sådana människor kan de inte göra något åt ju, för dem bryr sig inte. Åker de fast så förlorar de ju inget då de antagligen inte har körkort. Och får de finkan en månad så blir de ju glada för de bor gratis.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
15 januari 2012
#59
tkd_rille skrev:
zovix skrev:
TS_quattro skrev:

Man brukar säga att lika många kör rattfulla varje dag som det finns taxibilar, och taxibilar ser man ju ett par ggr per dag, inte sant? Anledningen till att folk kör rattfulla eller för fort eller med dåliga rent livsfarliga bilar är till stor del för att risken att åka fast är försvinnande liten. Alkolås tar "bara" bort en av dessa riskfaktorer i trafiken, dessutom skulle det bara gälla nya bilar. Fler aktiva poliser i trafiken skulle plocka mycket mer, och då inte enbart rattfyllerister utan även de som kör för fort, kör livsfarliga vrak eller har ett riskfyllt körsätt, ingen annan trafiksäkerhetsåtgärd ger lika stor utdelning oavsett om det är kameror, vajerräcken, lagstiftning om vinterdäck etc etc, dock så är det ekonomiskt känsligt, poliser i tjänst ute i trafiken är dyrt, och saker som kostar pengar tycker inte politiker om, därav korkade beslut om att t.ex förbjuda dubbdäck (för att de sliter på vägbanan, "farliga partiklar" är bara bullshit)...

Här på landet där jag bor är det inga suputer som har råd med några nya bilar. Det finns flera "kända" fyllechaffissar som kör 4000 kr bilar buliga och jävliga eftersom dom envisas med att modelera om designen på lykstolpar och betongsuggor. Polisen vet precis vilka de är men "skiter" i ett sådant litet brott p.ga. Underbemanning.

Så jag kan nog sticka ut hakan och säga att på landet kör nog varannan bofast rattfull någon gång per år och att det är mer "socialt" accepterat.

Jag hör till den gruppen som ringer polisen, men det hjälper inte mycket....

Med vänlig hälsning, Magnus

Sådana människor kan de inte göra något åt ju, för dem bryr sig inte. Åker de fast så förlorar de ju inget då de antagligen inte har körkort. Och får de finkan en månad så blir de ju glada för de bor gratis.

Japp socialfall... Men nu sticker jag ut haan igen och ävdar att det med stor sannolikhet är just dom som kör på mamman med barnvagnen eftersom det är de som kr fulla varje dag.

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

1 482 Inlägg
16 januari 2012
#60
Har 2 polare som gjort liknande fast värre.
Ena hade körkort, andra hade inte. Den som hade körtkort va helt borta med vinden, han satt inte bakom ratten.

Hurs somhellst så hade dom ca 2 promille i blodet 3 timmar efter dom kört.
Domen blev indraget kort för personen med körkort och spärrtid på 2år.
Andra personen fick spärrtid på ca 3år ( minns ej ).
Båda fick 30dagars sammhällstjänst som straff. Inga böter eller fängelse.
Villkorligt i flera år.

Därimot tog det ju 13 månader innan länstyrelsen plockade kortet av polarn så han fick ju köra 13 månader efter brottet.. något skevt tycker jag.

Edit: något skrev om få blåskontroller? Jag kör nästan enbart bil i stockholm och jag tycker det är kontroller var och varrannan dag. Ser väll ca 5 kontroller i månaden och åker väll in i en 1gång i månaden som snitt.
Senast redigerat av Noxxer (16 januari 2012)

BLT Service
Theracords Music Label


Sök