2510
Sök

Problem vid inkoppling av extra bromsljus ( Volvo 850 )

1 679 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
#1
Hallå, har skaffat en Volvo original vinge med bromsljus.
Drog en kabel till jord i kaross, och en plus som jag drog till en kabel i bakljuset som gav 12  volt när jag bromsa smile
När själva kontakten för baklysen är utdragen så funkar ju inte bromsljuset där men vingen tänds då, stoppar jag in kontakten för bakljuset så lyser bromsljuset där när jag bromsar men inte vingen hmm

Skrivit från mobilen så därför det kan stå lite konstigt smile


1 335 Inlägg
1 679 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
#3
F-Tar skrev:
Testa skiftat?
aa jag skiftade på kablarna, så det som var plus vart då minus men samma sak då också, samma symptom :S

Hittade sen samma orginal kablar i själva bagaluckan under skyddsmattan eller vad man kallar det, just nu är det inkopplat på dom men då lyser inte vingen överhuvudtaget :S

Bil el är inte min starka sida, men nåt litet fel måste det ju vara :S


1 335 Inlägg
13 januari 2012
#4
Men om du använt bromsljusets + och sedan anslutit - så ska de lysa. Är du säker på att du tagit just bromsljuskabeln?

B5 #001

1 679 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
#5
alla kablarna går ju in i ett kontaktstycke, så jag drog ur den, jordade i karossen med multimetern sen prövade jag mig fram i dom olika uttagen tills nån gav 12volv utslag när jag bromsade, testade detta när tändning å allt var avslaget smile

Men det konstiga jag tycker är ju att när det kontaktstycken som ska in i lampan är utdragen och jag bromsar så tänds ju bromsljuset på vingen, men stoppar jag in kontakten igen och jag bromsar så tänds bromslampan i bakljuset men inte vingen :S

Fattar inte riktigt det där ja :S


1 335 Inlägg
13 januari 2012
#6
Sätt tillbaka kabeln du drog ut i kontaktstycket tillsammans med en jämn lång kabel till. Sen tar du å skarvar den me + till vingen sen den andra som är - på vingen dra du ner i karossen.

Den kontakten du drog ur är ju + från bromsljus å kan ej jordas. Bara å prova igen

B5 #001

1 679 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
#7
F-Tar skrev:
Sätt tillbaka kabeln du drog ut i kontaktstycket tillsammans med en jämn lång kabel till. Sen tar du å skarvar den me + till vingen sen den andra som är - på vingen dra du ner i karossen.

Den kontakten du drog ur är ju + från bromsljus å kan ej jordas. Bara å prova igen
joo men det är ju så det är gjort, jag tog aldrig lös nån kabel från kontaktstycket, kollade bara vilken kabel jag skulle skarva in min på, så ena kabeln från vingen gick ner till den och andra kabeln från vingen gick till karossen smile

Eller ska man helt enkelt kanske bara skippa jordkabeln till vingen och bara plus ner till kabeln i kontakt stycket?

Kan det bli för "mycket" gjord så att den inte känner av vingen?
för org bromslampa jordas väl typ inne i lampan eller nåt?


1 335 Inlägg
13 januari 2012
#8
Bara å prova ta bort en. De va lite spec då ja gjorde på min me. Dimljus bak skulle få gå på bromsljus. Tog bort säkring å sen gjorde ja en bygel från broms till dim, å vipps så funkade de på andra sidan me smile

B5 #001

1 679 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
#9
F-Tar skrev:
Bara å prova ta bort en. De va lite spec då ja gjorde på min me. Dimljus bak skulle få gå på bromsljus. Tog bort säkring å sen gjorde ja en bygel från broms till dim, å vipps så funkade de på andra sidan me smile
aa, för jag har ju kopplat in på den sidan där det finns ett dimljus, ska jag dra en kabel istället till högra bakljuset å ta plus därifrån=?


1 679 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
#10
såhär är det kopplat
http://img215.imageshack.us/img215/1950/bromsljus.jpg

Uploaded with ImageShack.us


1 335 Inlägg
13 januari 2012
#11
Ja ser som dåligt går ej å zooma. Frågan e ju ifall de e dragit - till kontaktstycket också? Ser de ut som de eller finns de bara en kabel per ljus om man säger så?

B5 #001

1 679 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
#12
Alla org kablar sitter som dom ska smile
Har tagit en strömljuv in på den kabel som ger 12 volt när jag bromsar smile


29 Inlägg
13 januari 2012
#13
helt rätt kopplat, men varför det lyser när du har kontakten ute och inte när du sätter ihop den förstår jag inte.
Eller det är inte kontakten som du delat utan tagit ur lampan ur lamphuset?

1 335 Inlägg
13 januari 2012
#14
men du behöver ju inte tjuva nåt på bromsljus, där ligger det redan ström på då pedal trycks in. ja tro nästan du måste valt fel´kabel.. kanske posljus bak ist för broms :p

B5 #001

1 679 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
#15
näe, bara kontakthuset jag tog ut, ingen lampa, och in i detta kontaktstycke går massa kablar in, men den jag har kopplat in min på gav bara ström vid broms smile
prövade om jag kopplat in mig fel med dimljus på, pröva blinkers osv tongue
inget händer.

Men tar jag ut kontakten ur bakljuset så ingen lampa där lyser och bromsar så tänds bromsljuset på vingen, stoppar jag in hela kontakten igen så lyser bromljuset på bakljuset men inte vingen.

Men jag ska nog pröva senare ikväll att ta plus från högra bakljuset för den lyser iaf samtidigt med vingen när vänstra är ur kopplat, men då kanske det blir samma symptom fast höger sida tongue
vi fårse, tycker det är sjukt knepigt iaf :S


1 335 Inlägg
13 januari 2012
#16
Jo sån är bil-el tongue Nog för att man jobbar inom elbranchen så kan elen i bilen strula till de för en ibland.. man måste bara få sätta sig ner å fundera en stund!

B5 #001

1 679 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
#17
kan det vara så enkelt att dom måste ha samma jordpunkt?


1 335 Inlägg
13 januari 2012
#18
Men om kontaktstycket endast har kabel för pos, broms, dim, back, blink.. Så har de redan en gemensam jordpunkt. Testa på andra sidan också som du nämde.

B5 #001

1 679 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
#19
F-Tar skrev:
Men om kontaktstycket endast har kabel för pos, broms, dim, back, blink.. Så har de redan en gemensam jordpunkt. Testa på andra sidan också som du nämde.
kollade elschemat nyss, jag har kopplat in mig på rätt kabel, men om jag ska pararellkoppla korrekt enligt schemat så borde jag ju ha samma jord som orginal bromsljus och inte en separat jord till vingen, men jag tycker inte det borde ha nån betydelse :S
funkar inte gemensam jord så blire att pröva andra sidan smile
men enligt elschemat så kommar det kvitta, men man vet ju aldrig, bil el kan ju överraska än smile


1 335 Inlägg
14 januari 2012
#20
hahaa så sant.. gör som de står bara.. de blir nog enklast så. Men annars prova andra sidan. Det ska jú inte vara så svårt, ett ljus som endast behöver en signal.

B5 #001


Sök