Testade min första plasti dippning nu ikväll. Har i princip ingen erfarenhet alls av att lackera eller spreja, men man får in tekniken väldigt snabbt och märker hur mycket man ska lägga på.
Jag beställde ett handbromshandtag på eBay som på bilden var klarrött. Vet inte om snubben skickade fel eller vad som hände men när jag fick hem det så var det KNALL-rosa. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig så jag tänkte att jag kan göra ett försök med att få de rosa detaljerna svarta istället.
I de videos jag kollade på YouTube rekommenderar de att man lägger ett väldigt tunt lager som första lager. Jag var väldigt försiktig med de första två lagren. En väldigt bra grej är att det är redo för att spreja på nästa lager på ca 10 minuter.
Så här såg handtaget ut från början:
Efter ett väldigt tunt lager:
Efter två tunna lager:
Nu märktes det att man kunde spreja på lite mera, färgen fäste bättre. Efter tre lager:
Efter tre lager kom jag på att det gick lättare att få det jämnt genom att trä ringarna på en böjd kartongbit och hålla i handen istället för att ha dem hängande.
Efter fyra lager:
Efter fem lager:
Fem lager hade nog räckt men jag drog på ett extra iom att de två första var så tunna.
Slutresultat:
VIKTIGT: Glöm inte att rengöra munstycket från torkade färgrester innan varje nytt lager ska sprejas på. Jag glömde detta innan tredje lagret och det gjorde att färgen inte sprejades ut jämnt utan klumpade sig. Jag höll dessutom flaskan lite för nära den gången så jag rick rinningar på en av ringarna. Spelar inte så stor roll på just dessa grejer, det var mest ett test för att lära sig.
Tänkte plasti dippa lite detaljer i interiören på min Nissan, tror det kommer bli bra!