2895
Sök

Byte stereo och monter extraljus V70 -02

Stölle
199 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
God dag!

Har tänkt o köpa mig en V70 2002a och det första som dyker upp är ju att byte stereo.
Inget ont om Volvos originalapparater men dom tar ju inte MP3-cd lr USB, så då är ju bara byte att välja på.
Sitter ingen telefon i det uttänkta objektet så själva monteringen är ju enkel, bara att skaffa ett prylfack lr köpa en dubbel-din. 
Men sen kommer ju inkopplingen, funkar det att bara köpa en ISO-adapter och plugga in nya stereon , lr sätter bilen stopp för det ? Antar att det är CAN-bus i 02an , lr är det "gamla" elsystemet i dom fortafarande ?
Har även tänkt att montera extraljus på'n, så samma frågar där, funkar det rakt av, har alla prylar som behövs utom knappen, så måste bilen programeras för extraljusen lr funkar det bara att koppla in allt? Hade tänkt o köra egen inkoppling utan att gå via de fördragna anslutningarna, lr är det uteslutet i dessa modeller, så man måste köra originalprylar o programera in dom ?? 

Sen liten bonusfråga, vart sitter batteriet i 2002an, bak lr fram ?

MVH o Trevlig helg!

Jag anar ugglor som får kläder.

385 Inlägg
14 januari 2012
Dj_Albert skrev:
God dag!

Har tänkt o köpa mig en V70 2002a och det första som dyker upp är ju att byte stereo.
Inget ont om Volvos originalapparater men dom tar ju inte MP3-cd lr USB, så då är ju bara byte att välja på.
Sitter ingen telefon i det uttänkta objektet så själva monteringen är ju enkel, bara att skaffa ett prylfack lr köpa en dubbel-din. 
Men sen kommer ju inkopplingen, funkar det att bara köpa en ISO-adapter och plugga in nya stereon , lr sätter bilen stopp för det ? Antar att det är CAN-bus i 02an , lr är det "gamla" elsystemet i dom fortafarande ?
Har även tänkt att montera extraljus på'n, så samma frågar där, funkar det rakt av, har alla prylar som behövs utom knappen, så måste bilen programeras för extraljusen lr funkar det bara att koppla in allt? Hade tänkt o köra egen inkoppling utan att gå via de fördragna anslutningarna, lr är det uteslutet i dessa modeller, så man måste köra originalprylar o programera in dom ?? 

Sen liten bonusfråga, vart sitter batteriet i 2002an, bak lr fram ?

MVH o Trevlig helg!

1: ja de går byta sterio med iso kablage.
2: ska du ha originalknapp för extraljus så behöver du originalhärva i bilen, resterande delar som relä och diverse strömmatningar är precis som vanligt.
bonusfråga: det sitter i bak.

mvh

Stölle
199 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
Tackar för svaren.  Låter ju enkelt att fixa för en "normalbegåvad"
Vad kan originalhärva o knapp kosta på Volvo tro ?
Gissar på att eftersom batteriet sitter bak så finns det nån pluspol i motorrummet för t.ex laddare lr startkablar att sno ström ifrån för matning till ljusen.. ?!?
Tänkte ha 3 st hella 3000 ljus med 100w lampor i så det krävs ju ordentlig matning, och är det som på äldre V70 pallar varken kablar lr relä i originalhärvan det.

27 Inlägg
14 januari 2012
Jag skulle nog rekommendera att installera separata relän och säkring med ordentligt kabalage oavsett vilken typ av lampa eller bil det än gäller.

385 Inlägg
14 januari 2012
Dj_Albert skrev:
Tackar för svaren.  Låter ju enkelt att fixa för en "normalbegåvad"
Vad kan originalhärva o knapp kosta på Volvo tro ?
Gissar på att eftersom batteriet sitter bak så finns det nån pluspol i motorrummet för t.ex laddare lr startkablar att sno ström ifrån för matning till ljusen.. ?!?
Tänkte ha 3 st hella 3000 ljus med 100w lampor i så det krävs ju ordentlig matning, och är det som på äldre V70 pallar varken kablar lr relä i originalhärvan det.

Vet ej det exakta priset på härvan och knapp men det kan du säkert skaffa fram beg med. Om du nu ska ha 300w så rekomenderar jag dig att ha separat relä/relän avsäkrat med 30A säkring (300w/12v=25A) till alla tre lampor. Det finna en plusplint uppe vid vänstra fjäderbenstornet sitter en liten plastlucka med ett + på.
mvh

Stölle
199 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
Hade tänkt nått i den stilen också.
Räknar inte med nått original som pallar mer än typ 2x55W ..
Kan ju ringa till Volvo o höra pris på det annars..
Antar att det är enklare på dessa att montera extraljus för grillen följer väl inte med huven om jag har fattat fel ?
Fint, då är det ju inga problem att göra det lite personligt s.a.s .. originalljuset är ju inte heller nån höjdare på dessa, det är som stereon , det funkar men sen är det inte så mycket mer heller.

385 Inlägg
15 januari 2012
Dj_Albert skrev:
Hade tänkt nått i den stilen också.
Räknar inte med nått original som pallar mer än typ 2x55W ..
Kan ju ringa till Volvo o höra pris på det annars..
Antar att det är enklare på dessa att montera extraljus för grillen följer väl inte med huven om jag har fattat fel ?
Fint, då är det ju inga problem att göra det lite personligt s.a.s .. originalljuset är ju inte heller nån höjdare på dessa, det är som stereon , det funkar men sen är det inte så mycket mer heller.

Riktigt, grillen följer inte med huven upp.

Mvh

Stölle
199 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
Gött, då är det ju plättlätt att ordna till.
Satt o kikade lite på monteringsprylar för att byte stereo, men det slog mig att Vilken ram använder man för att byta stereon, för som det är nu har jag prylfack där telefonen annars sitter, och detta vill jag helst ha kvar. Och ett fack under stereon också om det går att ordna till, kommer att köra enkel-din stereo till att börja med.

385 Inlägg
17 januari 2012
Dj_Albert skrev:
Gött, då är det ju plättlätt att ordna till.
Satt o kikade lite på monteringsprylar för att byte stereo, men det slog mig att Vilken ram använder man för att byta stereon, för som det är nu har jag prylfack där telefonen annars sitter, och detta vill jag helst ha kvar. Och ett fack under stereon också om det går att ordna till, kommer att köra enkel-din stereo till att börja med.

Använd den ram som hänger med sterion. Prylfack under sterion finns att köpa på volvo för runt 300-500 kr beroende på till vilken bil.

Stölle
199 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
Jo så långt är jag med, men hålet som orginalappraten efterlämnar är ju inte ett helt fyrkantigt dubbeldinshål, utan ett mer osymetriskt hål som kräver en speciell ram för att få till det standardiserade dubbel-din hålet.
Det var den ramen jag menade..
Men kollade lite på olika sidor som säljer monteringsramar till Volvo, och det ser ut som att prylfacket/telefon inte påverkas av stereoramen, så den biten är nog löst. Sen sätter man ju ett fack under stereon i andra din-hålet om det inte blir en dubbel-din på en gång. Fanns ju dubbla fack mellan stolarna så man kanske inte behöver bägge i panelen.

Sök