4060
Sök

Min Passat från 1977 immar igen på vintern..

11 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#1
Så fort jag ska iväg med min Passat - 77:a på vinter så immar alla rutor igen, jag måste sitta och vänta ett bra tag innan fläktarna ska få bort all imma.

På förarsidan så blåser fläkten fram vid rutan på bra, men på passagerar sidan blåser det knappt något alls..

Vad är felet?

// Oteknisk bilägare...


3 722 Inlägg
15 januari 2012
#2
Kupéfiltret är säkert igensatt av smuts. Kolla det!

5 111 Inlägg
15 januari 2012
#3
Finns inget kupéfilter på så gamla bilar.
Därmed inte sagt att det inte kan vara igensatt någonstans... Eller att någon defrosterslang lossnat till högersidan.


Evildan
15 januari 2012
#4
då Passat inte har "luftspjäll" för att reglera värmen som mången japs utan värmen helt kontrolleras av den i motorutrymmet sittandes värmekranen som styr varmvattentillförseln in i värmeelementet tror även jag på att en defrosterkanal/slang upp till vindrutans högra sida har lossnat alternativt skräp ivägen.
kommer det värme på båda sidor om du ställer reglaget nedåt?

Evildan
15 januari 2012
#5
lånade en bild av en annan medlem
http://www.garaget.org/?car=166769&image=1660445
om du plockar bort plasten som sitter under luftintagen i motorhuven (den svarta på bilden precis under vindrutan) så kan du kanske se om det är löv eller annat som ligger ivägen för en fullgod lufttillförsel.
tror dock att problemet ligger efter fläkten inne i kupen.
Senast redigerat av Evildan (15 januari 2012)

11 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#6
tack för alla tips! ska kolla så fort jag får tid! smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
15 januari 2012
#7
Jag är övertygad om att det är blött i mattorna. Lyft på mattan och känn efter. Mellan nålfilten och plåten ligger en tjock isolerande matta som suger åt sig rejält med vatten. Enda sättet är att ställa in bilen några dagar för att torka ur den.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
18 januari 2012
#8
caromania skrev:
Jag är övertygad om att det är blött i mattorna. Lyft på mattan och känn efter. Mellan nålfilten och plåten ligger en tjock isolerande matta som suger åt sig rejält med vatten. Enda sättet är att ställa in bilen några dagar för att torka ur den.

påverkar det hur mkt luft som fläkten levererar på höger respektive vänster sida upp emot vindrutan på ådet viset TS beskriver brist på "flås"?
men, jo, klart en fuktig (dyblöt) matta som ligger och avdunstar ger imbildning på vindrutan.
en annan bra sak att göra vintertid är att plocka ur allt "skit" som jackor, väskor och annat onödigt fuktbindande junk man har i bilen, ju mindre volym med grejor man har i bilen att värma upp desto fortare kommer bilen att torka ur.
Senast redigerat av Evildan (18 januari 2012)

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 januari 2012
#9
Evildan skrev:
caromania skrev:
Jag är övertygad om att det är blött i mattorna. Lyft på mattan och känn efter. Mellan nålfilten och plåten ligger en tjock isolerande matta som suger åt sig rejält med vatten. Enda sättet är att ställa in bilen några dagar för att torka ur den.

påverkar det hur mkt luft som fläkten levererar på höger respektive vänster sida upp emot vindrutan på ådet viset TS beskriver brist på "flås"?
men, jo, klart en fuktig (dyblöt) matta som ligger och avdunstar ger imbildning på vindrutan.
en annan bra sak att göra vintertid är att plocka ur allt "skit" som jackor, väskor och annat onödigt fuktbindande junk man har i bilen, ju mindre volym med grejor man har i bilen att värma upp desto fortare kommer bilen att torka ur.

Jag tror att fläkten är kass sedan länge och att problemet med bilen immar igen inte har med det att göra, utan snarare för att det redan finns en väldig massa fukt i kupén. Det blir mer påtagligt när temperaturväxlingarna kommer med kall/varm/kall kupé. Jag hade en Passat av liknande årgång och det var inte speciellt effektiv fläkt på något sätt, och det var ändå inte så långt efter att bilen var hyfsat ny.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök