3336
Sök

Nissan 200sx s13 -92 CA18DET bluddrar/misständer går dåligt

80 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#1
Tjenare, Jag har fått lite problem med min 200a det är så att den bluddrar/misständer och lever rövare, Jag bytte stift idag och kolla jordningen till tändspolarna den gick bättre efter det men går ändå inte som den ska.
Så någon som kan ha en aning om vad som är fel?

Det som är gjort med bilen är:
Rostfritt 3tum från downpipe,Steg2 chip,Saab 9000ic,dubbla avgaskammar,öppet filter
Den går vettigt till 3000 varv sen börjar den bluddra/misstända tills 4500/5000varv sen går den som den ska upp till varvstopp typ
Senast redigerat av Skwie (17 januari 2012)


381 Inlägg
17 januari 2012
#2
Kan kanske vara casen som är felaktigt inställd ?

50 Inlägg
17 januari 2012
#4
Det är bra om du beskriver hur problemet uppkom. Även bra om du kan beskriva om den är trimmad med med tex. steg 3 och större turbo eller om den är helt original?

80 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#5
charlie_hansson skrev:
Det är bra om du beskriver hur problemet uppkom. Även bra om du kan beskriva om den är trimmad med med tex. steg 3 och större turbo eller om den är helt original?

Så ändrade det uppe i mitt första inlägg där kan du se vad som är gjort


80 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#6
erminsacictuning skrev:
Kan kanske vara casen som är felaktigt inställd ?

Har funderat på det också,Tänkte kolla vad jag får mer för tips innan jag börjar pilla med casen smile


Tangentbordsriddare
1 825 Inlägg
17 januari 2012
#7
"Below ~3,800 rpm, only one set (4 ports open, 1 per cylinder) of long, narrow ports would be open, accelerating the intake charge to the cylinder. This allowed for quick spool and good low end tractibility."

Kan det vara så att det är ventilerna som är igensotade?
Senast redigerat av Michkijn (17 januari 2012)


Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
17 januari 2012
#8
Michkijn skrev:
"Below ~3,800 rpm, only one set (4 ports open, 1 per cylinder) of long, narrow ports would be open, accelerating the intake charge to the cylinder. This allowed for quick spool and good low end tractibility."

Kan det vara så att det är ventilerna som är igensotade?

Det där är för insug med variabla insugsspjäll , satt inte på eudm bilar. tongue

Lite för mkt är precis lagom.

50 Inlägg
17 januari 2012
#9
vad använde du för stift? Det ska sitta BCPR7ES stift. Har du kollat över Lmm att det är inget fel på den och att den inte är smutsig? Hur beter sig bilen när du gasar långsamt mot högre varv?
Senast redigerat av charlie_hansson (17 januari 2012)

Tangentbordsriddare
1 825 Inlägg
17 januari 2012
#10
Berna skrev:
Michkijn skrev:
"Below ~3,800 rpm, only one set (4 ports open, 1 per cylinder) of long, narrow ports would be open, accelerating the intake charge to the cylinder. This allowed for quick spool and good low end tractibility."

Kan det vara så att det är ventilerna som är igensotade?

Det där är för insug med variabla insugsspjäll , satt inte på eudm bilar. tongue

Okej. chansade bara ;D


80 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#11
Jag använde NGK BCPR7ES, LMM har jag inte kollat över tänkte göra det ikväll eller imorgon, Den bluddrar och har sig ändå fast mindre


50 Inlägg
17 januari 2012
#12
Skwie skrev:
Jag använde NGK BCPR7ES, LMM har jag inte kollat över tänkte göra det ikväll eller imorgon, Den bluddrar och har sig ändå fast mindre

Har du kollat soppa pumpen och soppa trycket? Om det sitter original pump så rekommenderar jag att du byter den mot en Walbro /Bosch original pumpen klarar knappt original Hk och du har Steg 2 smile.  Casen brukar det sällan fel på men man ska aldrig säga aldrig smile

381 Inlägg
17 januari 2012
#13
charlie_hansson skrev:
Skwie skrev:
Jag använde NGK BCPR7ES, LMM har jag inte kollat över tänkte göra det ikväll eller imorgon, Den bluddrar och har sig ändå fast mindre

Har du kollat soppa pumpen och soppa trycket? Om det sitter original pump så rekommenderar jag att du byter den mot en Walbro /Bosch original pumpen klarar knappt original Hk och du har Steg 2 smile.  Casen brukar det sällan fel på men man ska aldrig säga aldrig smile

Kan ju vara så att splindsen eller vad det nu kallas är dåliga. Pratar om casen då...

80 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#14
charlie_hansson skrev:
Skwie skrev:
Jag använde NGK BCPR7ES, LMM har jag inte kollat över tänkte göra det ikväll eller imorgon, Den bluddrar och har sig ändå fast mindre

Har du kollat soppa pumpen och soppa trycket? Om det sitter original pump så rekommenderar jag att du byter den mot en Walbro /Bosch original pumpen klarar knappt original Hk och du har Steg 2 smile.  Casen brukar det sällan fel på men man ska aldrig säga aldrig smile

Har en uppgraderingssoppapump som ligger så det är väll bara att ta sig i kragen och försöka byta den imorgon och kolla över LMM smile


1 Inlägg
18 januari 2012
#15
låter som LMM... är det som om bilen tappat orken och låter mer som en boxer?
Det var vid samma varvtal när det krångla sist på en S13.
Det var LMM som spöka.
Finns en spray från CRC som fungerar bra, iofs fungerar bromsrengöring också till att rengöra annars är det bara byta...

80 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#16
Williamson skrev:
låter som LMM... är det som om bilen tappat orken och låter mer som en boxer?
Det var vid samma varvtal när det krångla sist på en S13.
Det var LMM som spöka.
Finns en spray från CRC som fungerar bra, iofs fungerar bromsrengöring också till att rengöra annars är det bara byta...

Japp får pröva att rengöra funkar inte det så får jag väll pröva med ett annat lmm smile


50 Inlägg
19 januari 2012
#17
Det låter som en bra ide smile

5 Inlägg
1 februari 2012
#18
Har liknande problem, känns precis som bilen är strypt går upp till 4000 rpm sen blir den där 1-2 sekunder sedan går vidare uppåt, ligger på 300 rpm på tomgång och bluddrar. Bytte tändstift gav inget resultat.. kolla lambdan imorgon, vet någon hur man mäter den?


50 Inlägg
2 februari 2012
#19
Det är inte lambdan. Lambdasonden jobbar inte efter 3000rpm, kolla Lmm/chip om det finns!
Senast redigerat av charlie_hansson (2 februari 2012)

5 Inlägg
2 februari 2012
#20
Okej, för när ja höll för där uftfiltret sitter (lämnade en liten glipa) då gick den upp på perfekt tomgång.



Sök