4633
Sök

Denniz - Volvo 745 "Turbo" GLE | Drifting bygge, SISTA updaten 24/7

Rent och skärt drifting bygge på budget nivå. Ett försök till att skapa något "nytt" med en 740 :)

Turbo?
180 617 Visningar
Projektet avslutat 11 augusti 2014
133 Inlägg
10 februari 2014
#221
Denniz_ skrev:
Update 10/2

http://i62.tinypic.com/5yf09s.jpg

http://i61.tinypic.com/kcc55x.jpg
Eftersom att de inte blir någon is här i närheten så lägger jag ner tankarna om att mappa och testa den just nu, lägger allt krut på att få ihop den istället så allt är klart i tid tongue
Så de får bli att riva framvagn och renovera bromsar runtom smile
Orginal styrvinklar? Njaa, nått måste göras. Förra vintern på isen åkte jag på fulla rattutslag hela tiden, bevis finns i hjulhusen efter OT-dubben big_smile
Bilen uppe på pallbockar och bromsarna ryker snart smile

Du överväger inte att köpa en "riktig" motor snart? Typ en ET,FK,FT? wink Iaf botten? wink

Turbo?
440 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
#222
Riktig motor kan ju diskuteras? wink ET (Lika som tidiga FT, F. Samt E och A) motorn har dom kassa stakarna, (Nyare)FT och FK samma motor förutom att FK har oljekylda kolvar. Dessutom har även alla F som är nyare än -90 stabilare stakarna. Kolvarna är av samma material vad jag fattat.
Oljekylda kolvar är inte så livsviktig, tycker att FK block är rätt överskattade när de gäller trimning då bara oljekylningen skiljer.

Det som skiljer utöver detta är kompet. Orginal komp är 9.5:1 i F, inget problem att ladda dessutom ska jag köra på e85 och har gröpt ut förbränningsrummen smile
Sen lär de visa sig hur stakarna håller, håller dom inte får jag fundera på nått nytt... smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

675 Inlägg
11 februari 2014
#223
Är inte bara FK som har oljekylda kolvar smile Sitter på B230FT från -93. Sitter även det i B230FD smile FK/FT block/topp är identiska.


Turbo?
440 Inlägg
11 februari 2014
Trådstartare
#224
Där ser man, tack för rättningen smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
11 februari 2014
#225
Jo förvånad som jag blev så har jag oljekylning i min b230FD!


382 Inlägg
11 februari 2014
#226
vad äre för adapter du har som ger olja till turbon? smile

Turbo?
440 Inlägg
11 februari 2014
Trådstartare
#227
Har bara en adapter mellan oljetryckskontaktens gänga och den pressade stålomspunna slangens koppling smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Turbo?
440 Inlägg
12 februari 2014
Trådstartare
#228
Update 12/2

http://i62.tinypic.com/b7hq8z.jpg
OT-dubben har krafsat hål i hjulhusen big_smile

http://i60.tinypic.com/rhlr1l.jpg
Vad är de här?? 260mm skivor och abs? Vad jag fattat ska alla som har abs ha 280/287mm skivor och girling ok... Jag har istället 260mm skivor och bendix ok...

http://i60.tinypic.com/iml1kp.jpg
Bendix ok. Känns inge kul att renovera dessa. Oken är okej, en som saknar damask. Men en renoveringssats kostade rätt mycket endå och dom går lätt. Får duga iår iaf men med nya belägg bara.
Om nu bilen blir kvar så har jag endå en annan idé gällande bromsar smile

http://i59.tinypic.com/2dvohm9.jpg
http://i62.tinypic.com/20svla9.jpg
Dom två problemen till att kunna styra mer ändå. Staget till bärarmen, balken fram och krägningshammaren tar i.

http://i62.tinypic.com/2zydhtj.jpg
http://i57.tinypic.com/zurvwp.jpg
Orginal vs max utan att bygga om bärarmarna.
Vet inga grader, ska mäta i helgen smile Första steget blir iaf att öka styrvinklaran och ändra till parallell steer.

http://i59.tinypic.com/2yjyecz.jpg
Blir en del mer iaf smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
12 februari 2014
#229
Hur många graders styrvinkel satsar du på? smile


Turbo?
440 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
#230
Ingen aning faktiskt, har sett att andra lyckats få runt 50-52 grader smile så om jag får de i parallell steer så är jag nöjd.
Orginal ska va ca 35/45 grader vad jag förstått smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

84 Inlägg
13 februari 2014
#231
Så här mycke får jag ut. Men är ej klart med allt, och detta är bara på en sida som jag har provat ut de på.
Förlängda bärarmar 75mm + 35mm spacer med hydra fälgar moddade 850 P-ändar och gjort så att styrstaget ska komma längre in mot bärarmen så de inte blir fel vinkel på styrstaget när man svänger åt vänster. Men allt är bara provat att de funkar att svänga, Kommer bygga om mer och prova mig fram på detta.

Men finns väl några som har tagit ut ganska mycke med org grejor? Typ dannej har väl bra koll på detta?


https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-1f7ab793418172ff2f380039332c2382.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-d7691b493197d976977a89df0eb9178a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-f76fda3ea6ae91983ebcce50144a38d1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-b6571e20d2af6b50804ab11d174ae029.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-590d8c900c7d69cced6df3817aaf7ffd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-ac93dbec40acf22e306a56cf2e875d18.jpg


Mvh/Lindggren


133 Inlägg
13 februari 2014
#232
Har en bekant som svarvar ut och säljer nån jäkla adapter så han får typ 50 graders styrvinkel smile Funkade riktigt riktigt bra på hans vinterbil smile

Turbo?
440 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
#233
Lindggren skrev:
Så här mycke får jag ut. Men är ej klart med allt, och detta är bara på en sida som jag har provat ut de på.
Förlängda bärarmar 75mm + 35mm spacer med hydra fälgar moddade 850 P-ändar och gjort så att styrstaget ska komma längre in mot bärarmen så de inte blir fel vinkel på styrstaget när man svänger åt vänster. Men allt är bara provat att de funkar att svänga, Kommer bygga om mer och prova mig fram på detta.

Men finns väl några som har tagit ut ganska mycke med org grejor? Typ dannej har väl bra koll på detta?


http://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-1f7ab793418172ff2f380039332c2382.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-d7691b493197d976977a89df0eb9178a.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-f76fda3ea6ae91983ebcce50144a38d1.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-b6571e20d2af6b50804ab11d174ae029.jpg

[url]http://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-590d8c900c7d69cced6df3817aaf7furl]

http://www1.garaget.org/gallery/images/129/128043/128043-ac93dbec40acf22e306a56cf2e875d18.jpg


Mvh/Lindggren

Tackar så mycke för tips och idéer de uppskattas verkligen smile
Ser ju riktigt bra ut! Har för mig att jag sett dessa bilder, du har kanske nån projekt tråd jag kollat i?

Vet du några ungefär styrvinklar i grader? Spacers är nått jag också tänkt på, borde ju gå att få några grader där när man får ut hjulet en bit. Dannejs konstruktion är ju riktigt smart med uniballs i alla ändar med justeringar, har kollat väldigt mycke på hans konstruktion då de är väl ut tänkt smile

Så min idé är att börja med att bygga nya infästningar till p-ändarna och försöka ändra camber först och främst och testa mig fram sen. Tror ni de håller bra att göra p-änds fästen med justering som dannejs konstruktion? Tänkte om de är lätt att den flyttar sig när man håller på att ratta runt, blir ju en del krafter endå. Men verkar ju funka för dannej plus att han säljer dom tongue
Tror ni de funkar att bygga p-änds fästen och camberkorrigering i 5mm plåt? Eller borde de va tjockare? Går att lägga dubbelt kanske?
Saken är den att jag frågar för att jag en rätt stor 5mm plåt ligger som borde räcka och tillgång till plasma skärare smile
EMOFilip skrev:
Har en bekant som svarvar ut och säljer nån jäkla adapter så han får typ 50 graders styrvinkel smile Funkade riktigt riktigt bra på hans vinterbil smile

Ja, de verkar funka bra att göra de smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

84 Inlägg
13 februari 2014
#234
Joo har de ute på sävarturbo. Vet just inga exakta grader, Men skulle tippa på att de är runt 60grader.
När jag har flyttat på bilen till garaget jag ska hålla till på så ska jag mäta hur mycke jag får ut smile
Jag gör mina platter i 15mm, Men vet en kompis som gjorde de i 2st 6mm plåt och de fungerade de, Tror 5mm blir lite klent, Men kan ju lägga dubbla, Tycker 10mm borde hålla? Vill man komma billigare undan så får man bygga själv och prova sig fram wink


mvh/Lindggren


Turbo?
440 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
#235
Ja då är de där jag sett de smile Låter riktigt bra!
Jag känner att jag måste börja nånstans och orginal är för lite, så lite mer runt 50-52 grader borde räcka för mig tillsvidare smile
Okej, ja får testa, borde funka smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Turbo?
440 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
#236
Update 23/2

http://i59.tinypic.com/qovozc.jpg
Gamla krängningshammaren vs 24mm ifrån 960 smile

http://i61.tinypic.com/t06b0z.jpg
Lite skillnad smile

http://i57.tinypic.com/a0b3up.jpg
Fick tag på ett billigt set Volans (850-R) fälgar smile Blir att köra med spacers senare, självklart kommer även dom bli lila wink

http://i58.tinypic.com/5brc4l.jpg

http://i61.tinypic.com/63x7vl.jpg

45 grader parallel steer får duga, går att justera mera sen om man vill. Har ju bara kört med 35 grader förut så de borde ju bli lite skillnad smile

http://i61.tinypic.com/97s560.jpg

Test biten som verkar funka utmärkt, har ingen bra gradskiva att mäta med, men de som jag mätt har varit 45 grader. Så de verkar vara parallel steer nu smile
Har beställt riktigt material jag ska bygga dom riktiga i, förlänger även nere vid spindelleden så man motverkar bump steer och geometrin blir rätt eller bättre iaf.

http://i58.tinypic.com/34rhor8.jpg

Finns lite grader till att hämta innan det tar i balken om vill, men börjar med 45 grader, tröttnar jag så får jag justera sen smile

http://i59.tinypic.com/v2sl5x.jpg

Huven nästan klar, huven kommer stick upp lite i bakkant. Synd bara att det kommit nya regler med hål i huven... så måste ha nät över den, inte så snyggt men får bli så helt enkelt.

http://i62.tinypic.com/2ia9y8m.jpg
Tänkta bakdelen. Ska lacka och fixa till vingen, men ska den vara svart eller lila? Lutar mot lila.. smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Turbo?
440 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#237
Update 8/3

http://i62.tinypic.com/54acnm.jpg
Staget i bakvagnen monterad, får hoppas att de hjälper lite. Värsta fall får ja flytta fästet till balken senare smile

http://i59.tinypic.com/okzamo.jpg
3" Avgas som slutas med en 4" japsdämpare nästan klart smile Blir senare en sbf godkänd katt också men vill först mappa den innan en katt kommer på smile

http://i58.tinypic.com/35hlf9u.jpg
Fick bli att slipa av och måla fjäderbenen. Nya stötdämpare och audi 100 fjädrar borde duga smile Passar inte helt bra men borde funka smile

http://i59.tinypic.com/67meti.jpg
Inte jätte låg, men ska nog duga. Lär kunna få på den på trailern också wink

http://i62.tinypic.com/161kj5.jpg
Ska nog duga smile

http://i61.tinypic.com/2s97z9v.jpg
Hydraulisk handbroms håller på att monteras smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
8 mars 2014
#238
Jävlar här jobbas det på för fulla muggar! Ser ju riktigt bra ut det här! Har du någon koll på vad hela paketet väger, skulle va kul att veta!?smile


Turbo?
440 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
#239
Nej men ska försöka väga sen är tanken smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Turbo?
440 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
#240
Update 6/4

Efter att ha fixat en massa små beskymmer så börjar de äntligen närma sig smile

http://i60.tinypic.com/nfqqyu.jpg
Short shift och förlängd växelspak fixad, vart skit bra! smile

http://i62.tinypic.com/j0bp5t.jpg
Bilen klar för mappning, trodde jag...! Generatorn har tydligen gett upp och fått fnatt och laddar ständigt... Men ny generator är inköpt och ska lackas och monteras smile
Bättre lycka nästa gång... wink
Senast redigerat av Denniz_ (16 april 2014)

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing


Sök