Där ingen större skillnad på en bensinare och en diesel . Oljan ska göra samma jobb.
Beroende på vad bil tillverkarna rekommenderar så kan man säga C,a 100-130 grader är nog vettigt att sikta på.
Då viskositeten på oljan mäts 100 grader så kan man gå upp något i viskositet om man hamnar upp i mot 135 + grader. Sen är det inte bra att gå högre då kyls oljan för lite (ingen oljekylare eller för liten) eller där är olje/vatten kyl så får vattnet ta mer värme. Sen ska det inte vara för kall olja i heller! Då får man effektförlust !! Och även så mår inte motorn bra av det då den termiska belastningen blir högre.= temperatur skillnaden bli så stor att motorn får olika temperatur områden. Typ oljan 80 grader och vattnet 110 grader. Då är det inte roligt att vara aluminiumtopp:-)
Då temp skillnaden får metallen att utvidgas olika så det blir risk för sprickbildning (utmattning). Detta gäller även åt andra hållet skit varm olja och kallt vatten. Detta händer inte på en efter middag men så småning om.
En annan kul att tänka på är att diesel motor är oftast högre verkningsgrad så där blir mindre värme i en diesel motor. Men det är klart drar man i diesel så det ryker som en påtänd oljekälla så blir det lika varmt som en bensinare om inte värre :-)) !!