3335
Sök

Varning för att köpa delar(hjul) av en ******

831 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
Hallo!

Det ringde en kille nyligen med stort kurage som misstänkte att han köpt stöldgods och mycket riktigt när jag var hem och kollade var hjulen borta. Tydligen hade det kvittot jag fick, som satt på en kartongbit som låg mellan fälgarna kommit med stöldgodset. Och klantigt nog även till den nya köparen. Som fattade misstanke och ringde mig. Han satt redan i bilen då och var påväg att lämna dom till Polisen. Är otroligt tacksam till killen som har lämnat hjulen och nu står hemma i TRYGGT förvar. Killen han köpte av går inte att nå längre.

Det är en kille som verkar seriös. Han utgav sig för att heta ******, svensk, mörkt skägg, cirka 1,87-1,90, ganska bitiga armar, kan upplevas som en biker och åker en silvrig BMW X3.

Akta er för råttan!

PS. Han finns i Stockholm eller Uppsala trakten DS.

Inlägg redigerad:
Publicering av namn är inte tillåtet!
/Hamilton
Senast redigerat av CrilleD (18 januari 2012)

5 198 Inlägg
18 januari 2012
tog köparen leg på säljaren så att namnet stämmer ? Annars hänger man inte ut namn.

831 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
Aa och är råtta är det

711 Inlägg
18 januari 2012
Hälare som köpt av tattare,men en eloge till han som köpte fälgarna att han lämnar tillbaka dom samt
att han även förlorat pengar på affären.

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
18 januari 2012
jimbon skrev:
Hälare som köpt av tattare,men en eloge till han som köpte fälgarna att han lämnar tillbaka dom samt

Hoppas verkligen du som fick tillbaka fälgarna betalar det han la ut för att köpa dem..

~Andy~

831 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
Hur tänkte du nu? Med ditt arsle eller? Ska jag pynta för mina fälgar två gånger? Självklart fick han pengar för hans kurage att åka tillbaka med grejorna till mig. Men, kan du berätta för mig varför jag skulle betala hela kostnaden? Sitter ditt huvud under armen? Eller är du bara speciell?

Andyy90 skrev:
jimbon skrev:

Hoppas verkligen du som fick tillbaka fälgarna betalar det han la ut för att köpa dem..

1 163 Inlägg
18 januari 2012
CrilleD skrev:
Hur tänkte du nu? Med ditt arsle eller? Ska jag pynta för mina fälgar två gånger? Självklart fick han pengar för hans kurage att åka tillbaka med grejorna till mig. Men, kan du berätta för mig varför jag skulle betala hela kostnaden? Sitter ditt huvud under armen? Eller är du bara speciell?

Andyy90 skrev:
jimbon skrev:

Då hoppas jag verkligen du aldrig mer får tillbaka några saker som blir snodda smile

Hade någon kommit hem med något jag blivit av med är det självklart dem ska få tillbaka sina pengar de lagt ut för att köpa delarna.. men ja, jag är nog jäävligt speciell

~Andy~

831 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
Du är inte sann min gosse...

1 163 Inlägg
18 januari 2012
CrilleD skrev:
Du är inte sann min gosse...

Alla är vi olika och ser saker på olika sätt smile
Senast redigerat av Andyy90 (18 januari 2012)

~Andy~

12 086 Inlägg
18 januari 2012
Nu är det väl inte medlidande du är ute efter kanske, men du har ju en jävla attityd. Jag håller med Andyy90, efter att du visat vilken jävla arrogant och spydig person du är hoppas jag du blir bestulen fler gånger.

831 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
Det är en självklarhet att han får pynt som tack. Det fick han också. Har aldrig varit tal om annat. Däremot fick han inte hela beloppet men en tillräcklig peng för att känna sig uppskattad för det han gjorde.

Japmax sansa dig.

Självlärd
3 083 Inlägg
19 januari 2012
Inte för att jag vet hur mycket hans fälgar kostar men antagligen mer än ett par tusen. Och så vitt jag vet så växer fan inte pengar på träd.

Hade ni pyntat ut med säg 15 lax om någon kom tillbaka med era stulna saker?

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

831 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
Volvo142_73a:
Problemet med Andyy90 och Japmax är att dom bara verkar se saker och ting i svart eller vitt. Dom får det att låta som om jag struntat i att pynta killen som kom tillbaka med fälgarna. Då målas jag upp som en riktigt elak och arrogant jävel. Hade jag pyntat en svensk krona för lite och sagt att jag inte betalat tillbaka hela beloppet av vad köparen pröjsade så hade dom ropat och skrikit för allt vad tyget höll ändå. I och med att dom läser mellan raderna och inte på missar dom också att jag pyntat killen för att visa min uppskattning och tacksamhet för det stora kurage han visat.

Säga vad ni vill. Men moralkärringar finns alltid och dom gottar sig i att göra folk till ännu mera offer. Ett tydligt mönster jag märkt här på Garaget.

Självlärd
3 083 Inlägg
19 januari 2012
CrilleD skrev:
Volvo142_73a:
Problemet med Andyy90 och Japmax är att dom bara verkar se saker och ting i svart eller vitt. Dom får det att låta som om jag struntat i att pynta killen som kom tillbaka med fälgarna. Då målas jag upp som en riktigt elak och arrogant jävel. Hade jag pyntat en svensk krona för lite och sagt att jag inte betalat tillbaka hela beloppet av vad köparen pröjsade så hade dom ropat och skrikit för allt vad tyget höll ändå. I och med att dom läser mellan raderna och inte på missar dom också att jag pyntat killen för att visa min uppskattning och tacksamhet för det stora kurage han visat.

Säga vad ni vill. Men moralkärringar finns alltid och dom gottar sig i att göra folk till ännu mera offer. Ett tydligt mönster jag märkt här på Garaget.

Värkar inte bättre. Att man ger "hittelön" är ju självklart. Men att pröjsa fullvärde är väl ingen som gör

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
19 januari 2012
Nä, fullvärde är ju definitivt inte rimligt.

Och som köpare av nåt på blocket har man en skyldighet att förvissa sig om att prylarna inte är stulna. Nu kom köparen på det i efterhand och ville göra rätt för sig snarare än åka runt med stöldgods. För detta fick han en del av sina utlägg tillbaka och resten av summan blir en läropeng att dubbelkolla innan man köper begagnat.
Samtidigt hoppas jag att han med detta kurage fick en rejäl slant, så pass att han skulle göra om det nästa gång?!

Underbart att det finns så pass ärliga människor kvar - det kanske finns hopp ändå? smile

/Mattias

Muttley
19 januari 2012
Visste ni inte att de är olagligt att köpa stöldgods även om man inte har den blekaste aning om det ?  Surt om man blir påkommen med ett par fälgar som bara finns i x antal upplagor och inte ha kvitto på dem wink.

Hittelön är bra men aldrig hela beloppet, de får ju han ta med säljaren själv.

TS gjorde rätt

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 januari 2012
tkd_rille skrev:
Visste ni inte att de är olagligt att köpa stöldgods även om man inte har den blekaste aning om det ?  Surt om man blir påkommen med ett par fälgar som bara finns i x antal upplagor och inte ha kvitto på dem wink.

Hittelön är bra men aldrig hela beloppet, de får ju han ta med säljaren själv.

TS gjorde rätt

Absolut, annars kunde man ju åka runt & stjäla prylar för att sedan sälja tillbaka dem. TS har handlat helt rätt här i mitt tycke.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

IDMUD
22 januari 2012
tkd_rille skrev:

Stämmer inte.

Det är endast ett brott om köparen misstänker att det är stöldgods. Häleri kräver uppsåt, vilket en köpare inte per definition har.

Självlärd
3 083 Inlägg
22 januari 2012
IDMUD skrev:
tkd_rille skrev:

Stämmer inte.

Det är endast ett brott om köparen misstänker att det är stöldgods. Häleri kräver uppsåt, vilket en köpare inte per definition har.

Förklara då hur dom på som köpte barnkläder på tradera kunde åka fast för häleri? Dom visste inte att kläderna var stulna

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
22 januari 2012
Nja, det räcker att man BORDE ha misstänkt att varan var stulen. Inte att man misstänkte det. Annars kan man ju bara hävda att man inte misstänkte det och gå fri från solklara fall.

/Mattias

Sök