3281
Sök

Är detta bra ljud som framsystem och att ha idörrarna?

Saaboholic
3 129 Inlägg
5 september 2006
Trådstartare
Ljudet skall sitta i en SAAB 9000 Turbo..samma bil som jag har online här på garaget.
Info om ljudet:

*6.5" någon sort skall ersätta orginal högtalarna i instrument panelen..
*6x9or eller baslåda? i hatthylla/skuffen.. fördelar/nackdelar med de båda?
*montera 6.5"/5.25/6x9or? i samtliga dörrar(finns inga dörrhögtalare orginal) TIPS TACK!

Detta är all info jag har att komma med om mina tankar/planer..
OBS! Dörrsidorna på min bil kommer att bli ombyggda så att det går att ha högtalarna där..
Tips och tricks mottages gärna!
Senast redigerat av hedley (11 september 2006)

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saaboholic
3 129 Inlägg
5 september 2006
Trådstartare
Ingen som vet om det är bra ljud eller inte eller har några tips??

10 287 Inlägg
5 september 2006
Inte lyfta egen tråd ! ( i alla fall inte oftare än en gång per dygn och helst bara om det är något viktigt/brådskande)

Göran
Moderator

hedley skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
5 september 2006
Boschman kan vi totalt avskaffa...  Låt org sitta kvar och lägg pengarna på något annat... Kit systemet ska du sätta fram och låta org vara kvar bak... Satsa allt på nytt framsystem bestående av BARA ett kitsystem...

1 631 Inlägg
5 september 2006
hedley skrev:
*5 1/2 tums Koax högtalare av märket Boschmann (skall byta ut orginal högtalarna som sitter i instrument panelen och ersätta dom med dessa!)
*6.5" MDS Koax högtalare ( DL-216 ) (en i varje fram dörr)
*MDS Kit system ( DL-MID6 )med 6,5 tummare , diskanter och delningsfilter (En i varje bak dörr)

Detta lär tyvärr bli allt annat än bra. Dubbla koaxer fram är no-no-no. Baksystem i dörrarna likaså.

9000 är en av de lättaste bilarna att få riktigt bra ljud i! Du har två riktigt bra alternativ:

1) Montera 4"+diskant i originaluttag på brädan. Kombinera med 6.5" i dörren, som då måste byggas om för detta.

2) Montera 6.5" i moddad instrumentbräda. Enkelt jobb då hela överdelen av brädan enkelt kan lyftas ut. Diskant i A-stolpen.

Ett kit-system för runt 1.500 ger super-ljud i denna bil monterat som i 2. Alternativ 1 blir dyrare då du behöver både kit-system och midbas. Dessutom så låter alternativ 1 bäst.

EFTER du gjort detta så kan du kombinera med 6x9or i originaluttag bak eller en baslåda. Bakdörrarna ska du inte ha några högtalare i.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Saaboholic
3 129 Inlägg
5 september 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
hedley skrev:
*5 1/2 tums Koax högtalare av märket Boschmann (skall byta ut orginal högtalarna som sitter i instrument panelen och ersätta dom med dessa!)
*6.5" MDS Koax högtalare ( DL-216 ) (en i varje fram dörr)
*MDS Kit system ( DL-MID6 )med 6,5 tummare , diskanter och delningsfilter (En i varje bak dörr)

Detta lär tyvärr bli allt annat än bra. Dubbla koaxer fram är no-no-no. Baksystem i dörrarna likaså.

9000 är en av de lättaste bilarna att få riktigt bra ljud i! Du har två riktigt bra alternativ:

1) Montera 4"+diskant i originaluttag på brädan. Kombinera med 6.5" i dörren, som då måste byggas om för detta.

2) Montera 6.5" i moddad instrumentbräda. Enkelt jobb då hela överdelen av brädan enkelt kan lyftas ut. Diskant i A-stolpen.

Ett kit-system för runt 1.500 ger super-ljud i denna bil monterat som i 2. Alternativ 1 blir dyrare då du behöver både kit-system och midbas. Dessutom så låter alternativ 1 bäst.

EFTER du gjort detta så kan du kombinera med 6x9or i originaluttag bak eller en baslåda. Bakdörrarna ska du inte ha några högtalare i.

Okej, tackar för hjälpen vad är det för fel med boschman i instrumentbrädan? och varför inte ha högtalare i samtliga dörrar? har även planer på skaffa 6x9or i hatthyllan..tycker att ljudet nu är ganska så värdelöst och vill ha ett lyft i det hela.. men jag ska alltså använda mitt 6.5" kitsystem i framdörrarna..men kan inte använda de andra 6.5orna varken i instrument panelen eller i bakdörrarna?

Kan man inte ha både baslåda och 6x9or? :S

Saaboholic
3 129 Inlägg
5 september 2006
Trådstartare
bumpe skrev:
Boschman kan vi totalt avskaffa...  Låt org sitta kvar och lägg pengarna på något annat... Kit systemet ska du sätta fram och låta org vara kvar bak... Satsa allt på nytt framsystem bestående av BARA ett kitsystem...

Finns inga högtalare i några dörrar nu. finns i hatthyllan 2st..klena..och de i instrument panelen.

Saaboholic
3 129 Inlägg
5 september 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
Inte lyfta egen tråd ! ( i alla fall inte oftare än en gång per dygn och helst bara om det är något viktigt/brådskande)

Göran
Moderator

hedley skrev:

Okej, ursäkta. dock var detta brådskande då det handla om att köpa och spendera pengar eller inte.

/Markus

1 631 Inlägg
5 september 2006
hedley skrev:
Okej, tackar för hjälpen vad är det för fel med boschman i instrumentbrädan? och varför inte ha högtalare i samtliga dörrar? har även planer på skaffa 6x9or i hatthyllan..tycker att ljudet nu är ganska så värdelöst och vill ha ett lyft i det hela.. men jag ska alltså använda mitt 6.5" kitsystem i framdörrarna..men kan inte använda de andra 6.5orna varken i instrument panelen eller i bakdörrarna?

Två saker är EXTREMT viktigt när det gäller bilstereo:

- More is less. Ju fler högtalare du proppar in i bilen, ju sämre blir det.

- Det finns en lägsta minimi-nivå man bör upp för att det ska bli bra. Den ligger nånstans runt 1.000:- för ett framsystem. 1.500:- är där det börjar bli värt investeringen. (Varierar såklart något mellan märkena).

Man kan ha både baslåda och 6x9or. Men varför???? Ljudet blir inte bättre.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
5 september 2006
Som sagt, skaffa ett framsystem och ev en bra sub... Om du vill kan du montera några 4" eller nåt så de som åker bak inte bara får höra bas... Men en massa dåliga högtalare är mkt sämre än några bra...

Saaboholic
3 129 Inlägg
5 september 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
hedley skrev:

Två saker är EXTREMT viktigt när det gäller bilstereo:

- More is less. Ju fler högtalare du proppar in i bilen, ju sämre blir det.

- Det finns en lägsta minimi-nivå man bör upp för att det ska bli bra. Den ligger nånstans runt 1.000:- för ett framsystem. 1.500:- är där det börjar bli värt investeringen. (Varierar såklart något mellan märkena).

Man kan ha både baslåda och 6x9or. Men varför???? Ljudet blir inte bättre.

Okej.. har en fråga..vad tror du om att bara ta bort orginal högtalarna i hatthyllan och ersätta dessa med ett par infinitiv kappa 6x9or kan det vara något kanske? och sedan spara till ett schysst 6.5" kit att sätta i instrument panelen?

Varför både 6x9or och baslåda..? Mer bas..

Saaboholic
3 129 Inlägg
5 september 2006
Trådstartare
bumpe skrev:
Som sagt, skaffa ett framsystem och ev en bra sub... Om du vill kan du montera några 4" eller nåt så de som åker bak inte bara får höra bas... Men en massa dåliga högtalare är mkt sämre än några bra...

Okej..men det 6.5" kittet som jag nämner i början här..det funkar väl bra som framsystem (sätta i instrument panelen)?

Tänker ev skaffa infinitiv kappa 6x9or till hatthyllan.. hört att det ska vara bra grejer.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
5 september 2006
Jo det går väl... Men du ska ju inte ha både 6*9 och sub för de blir inte alls bra...

1 631 Inlägg
5 september 2006
hedley skrev:
Okej.. har en fråga..vad tror du om att bara ta bort orginal högtalarna i hatthyllan och ersätta dessa med ett par infinitiv kappa 6x9or kan det vara något kanske? och sedan spara till ett schysst 6.5" kit att sätta i instrument panelen?

Infinity Kappa funkar fint som 6x9or. Se till så hatthyllan blir stabil och tät bara! Den ska inte flexa en millimeter.

Har du nån länk till 6.5-tumskitet du menar?

Det blir inte mer bas med både 6x9or och baslåda. Ett bra framsystem är trevligare än 6x9or. Är alternativet ett dåligt framsystem så är 6x9orna rätt val...

// Gurra

Saaboholic
3 129 Inlägg
5 september 2006
Trådstartare
bumpe skrev:
Jo det går väl... Men du ska ju inte ha både 6*9 och sub för de blir inte alls bra...

Okej..så om jag vill ha både 6x9or och en 2x12" baslåda så går inte det? (utan att ge dåligt ljud)

Saaboholic
3 129 Inlägg
5 september 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
hedley skrev:

Infinity Kappa funkar fint som 6x9or. Se till så hatthyllan blir stabil och tät bara! Den ska inte flexa en millimeter.

Det blir inte mer bas med både 6x9or och baslåda. Ett bra framsystem är trevligare än 6x9or. Är alternativet ett dåligt framsystem så är 6x9orna rätt val...

Okej.. nej jag har ingen länk till detta tyvärr.. hur kan jag göra den stabilare och tätare än vad den är från början?

Okej låter skumt att det inte blir mer bas..eftersom en 2x12" låda är fokuserad på bas medans 6x9or är mer allsidiga än vad en bas låda är..

Saaboholic
3 129 Inlägg
5 september 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
hedley skrev:

Glömde nämna detta: MDS Kit system ( DL-MID6 )med 6,5 tummare , diskanter och delningsfilter..det är allt jag vet om det kit systemet..

78 Inlägg
6 september 2006
Alla ni som skriver att desto mer han köper ju sämre blir ljudet.. hur kommer det sig att väldigt väldigt många showbilar har ibland basar, koaxialer, midbasar osv i hela bilen och spelar högt som fan och ändå med rent ljud? det låter ju mer ju mer grejer man har i bilen väl? kolla bara nåkab's civic.. dom får ju inte in fler högtalare o det låter bra smile /Micke

//Mike

533 Inlägg
6 september 2006
Det är sällan som du ser rena showbilar som tävlar i EMMA (finljud). Det är skillnad på rent och rent ljud. Att många showbilar låter en massa kan jag hålla med om men som sagt , du ser sällan dom i tävlingarna.

Om man utgår från hur öronen och kroppen fungerar så är alltihop konstruerat för ljud framifrån. Vill man då ha rent och tajt ljud så är det högtalare framför b-stolparna som gäller. Huvudenhet med tidskomp är oxå ett måste.

Det finns några trådar som handlar mer om detta.

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

Saaboholic
3 129 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
Mike85 skrev:
Alla ni som skriver att desto mer han köper ju sämre blir ljudet.. hur kommer det sig att väldigt väldigt många showbilar har ibland basar, koaxialer, midbasar osv i hela bilen och spelar högt som fan och ändå med rent ljud? det låter ju mer ju mer grejer man har i bilen väl? kolla bara nåkab's civic.. dom får ju inte in fler högtalare o det låter bra smile /Micke

Hehe det har du rätt i.. inga tips från din sida?

Sök