3280
Sök

Är detta bra ljud som framsystem och att ha idörrarna?

Saaboholic
3 129 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
psittacus skrev:
Det är sällan som du ser rena showbilar som tävlar i EMMA (finljud). Det är skillnad på rent och rent ljud. Att många showbilar låter en massa kan jag hålla med om men som sagt , du ser sällan dom i tävlingarna.

Om man utgår från hur öronen och kroppen fungerar så är alltihop konstruerat för ljud framifrån. Vill man då ha rent och tajt ljud så är det högtalare framför b-stolparna som gäller. Huvudenhet med tidskomp är oxå ett måste.

Det finns några trådar som handlar mer om detta.

Off topic lite granna kanske? några tips till mig..

"Liberty of thought is the life of the soul"

10 287 Inlägg
6 september 2006
Psittacus (med sitt RMB citat...) har helt rätt. Pratar man kvalitativt ljud, korrekt ljudbild, lite kamfiltereffekt etc så är det få högtalare på rätt ställen riktat korrekt och tidskompenserat rätt som gäller.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

533 Inlägg
6 september 2006
hedley skrev:
psittacus skrev:
Det är sällan som du ser rena showbilar som tävlar i EMMA (finljud). Det är skillnad på rent och rent ljud. Att många showbilar låter en massa kan jag hålla med om men som sagt , du ser sällan dom i tävlingarna.

Om man utgår från hur öronen och kroppen fungerar så är alltihop konstruerat för ljud framifrån. Vill man då ha rent och tajt ljud så är det högtalare framför b-stolparna som gäller. Huvudenhet med tidskomp är oxå ett måste.

Det finns några trådar som handlar mer om detta.

Off topic lite granna kanske? några tips till mig..

Ehh..Själva tipset låg ju i vad jag skrev om högtalarnas placering...

Val och tips om element kan vara direkt livsfarligt att ta upp på Garaget.org.!!!

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

Team Tondöv
649 Inlägg
6 september 2006
Mike85 skrev:
Alla ni som skriver att desto mer han köper ju sämre blir ljudet.. hur kommer det sig att väldigt väldigt många showbilar har ibland basar, koaxialer, midbasar osv i hela bilen och spelar högt som fan och ändå med rent ljud? det låter ju mer ju mer grejer man har i bilen väl? kolla bara nåkab's civic.. dom får ju inte in fler högtalare o det låter bra smile /Micke

det där har ju inte ett skvatt med bra ljud att göra!!
det låter mycket och högt, men fan inte bra..
om man tycker att Nåkab lyckas bygga bra ljud behöver man nog omvärdera sin syn på bra ljud..
de flesta verkar, konstigt nog, tycka att bra ljud är när det låter högt och någorlunda rent, men det är så enormt mycket mer än så i välljud! synd att tävlingssäsongen är slut, annars kan jag rekommendera att åka på nån tävling och lyssna i några välljudsbilar!

88 Inlägg
6 september 2006
Kan säga att jag tjackade ett DLS R6A kitsystem till min golf IV och är mycket nöjd med detta kompletterat med en 1*12" sluten baslåda. Rekomenderas.

"Remember, No Stairway"
Kolla in projekttråden på:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=80718

Saaboholic
3 129 Inlägg
7 september 2006
Trådstartare
freddan70 skrev:
Mike85 skrev:
Alla ni som skriver att desto mer han köper ju sämre blir ljudet.. hur kommer det sig att väldigt väldigt många showbilar har ibland basar, koaxialer, midbasar osv i hela bilen och spelar högt som fan och ändå med rent ljud? det låter ju mer ju mer grejer man har i bilen väl? kolla bara nåkab's civic.. dom får ju inte in fler högtalare o det låter bra smile /Micke

det där har ju inte ett skvatt med bra ljud att göra!!
det låter mycket och högt, men fan inte bra..
om man tycker att Nåkab lyckas bygga bra ljud behöver man nog omvärdera sin syn på bra ljud..
de flesta verkar, konstigt nog, tycka att bra ljud är när det låter högt och någorlunda rent, men det är så enormt mycket mer än så i välljud! synd att tävlingssäsongen är slut, annars kan jag rekommendera att åka på nån tävling och lyssna i några välljudsbilar!

Okej, vad tror du om ett par infinity kappa 6x9or i hatthyllan? (2499kr på BRL) Är  det en bra investering?

10 287 Inlägg
7 september 2006
När du går på livekonsert, hur ofta har du orkestern bakom ryggen? När du sitter hemma och lyssnar på en frän ny CD i din stereo, vänder du ryggen till högtalarna?
Det är precis det du får med högtalare i hatthyllan.
Skall man ha "naturtroget" ljud så skall man ha ljudbilden framifrån, högtalare i hatthyllan är en onödig investering om man vill ha vettigt ljud i bilen.
Satsa på bra framsystem.

/Göran

hedley skrev:
Okej, vad tror du om ett par infinity kappa 6x9or i hatthyllan? (2499kr på BRL) Är  det en bra investering?

(Groucho Marx).

1 631 Inlägg
7 september 2006
hedley skrev:
Okej.. nej jag har ingen länk till detta tyvärr.. hur kan jag göra den stabilare och tätare än vad den är från början?

Okej låter skumt att det inte blir mer bas..eftersom en 2x12" låda är fokuserad på bas medans 6x9or är mer allsidiga än vad en bas låda är..

Du byter ut den mot en ny du tillverkar själv.

Exakt! Baslådan börjar inte spela mer bas för du har 6x9or också....

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 631 Inlägg
7 september 2006
Sharky skrev:
När du går på livekonsert, hur ofta har du orkestern bakom ryggen? När du sitter hemma och lyssnar på en frän ny CD i din stereo, vänder du ryggen till högtalarna?
Skall man ha "naturtroget" ljud så skall man ha ljudbilden framifrån, högtalare i hatthyllan är en onödig investering om man vill ha vettigt ljud i bilen.
Satsa på bra framsystem.

/Göran

hedley skrev:

Så länge någon är ute efter "party-trycket" så är 6x9or ett bra val om budgeten är begränsad eller monteringsmöjligheter för ett bra framsystem är obefintliga. SAAB 9000 är raka motsatsen....

Hur som helst gör 2500 bättre nytta på annat sätt. 1000 spänn för 6x9or och 1500 till ett schysst framsystem. 2500 är overkill för ett par 6x9or.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

10 287 Inlägg
7 september 2006
Ja jag vet...jag är en gammal sur gubbe. Jag får bara ovanligt mycket magsyra när man blandar ihop bra ljud med 6x9:or i hatthyllan. Faktum är tillochmed jag var ung för länge sedan och byggde hatthyllebafflar med 2x8 och 2st6x9 med dubbla GM120(?) steg och tyckte det var världsklass.

/Göran

gurenius skrev:
Så länge någon är ute efter "party-trycket" så är 6x9or ett bra val om budgeten är begränsad eller monteringsmöjligheter för ett bra framsystem är obefintliga. SAAB 9000 är raka motsatsen....

(Groucho Marx).

Saaboholic
3 129 Inlägg
7 september 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
Satsa på bra framsystem.

/Göran

hedley skrev:

Okej men det kitsystemet jag nämnt tidigare i denna tråd..som är ett mds 6.5" med delningsfilter och det..är det något att ha som framsystem? istället för orginal högtalarna i instrumentpanelen..
Man vill ju ha lite tryck i bilen också.. är det stor kvalitèts/ljud skillnad mellan gas alphas 6x9or för 500spänn nya och infinity kappas som jag nyss nämnt?

//Markus

1 631 Inlägg
8 september 2006
Känner inte till MDS-kitet. Ja, skillnaden blir stor mellan 6x9orna. Dock så är nog prisskillnaden större än ljudskillnaden.

// Gurra

Saaboholic
3 129 Inlägg
10 september 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
Känner inte till MDS-kitet. Ja, skillnaden blir stor mellan 6x9orna. Dock så är nog prisskillnaden större än ljudskillnaden.

Okej.. har fått ett erbjudande att köpa gas 6x9orna för 250-300 spänn och infinity 6x9orna för 700 är ljudskillnaden värd priset?

Team Tondöv
649 Inlägg
10 september 2006
skiljer det inte mer än så skulle i a f jag köpt Infinity!

Saaboholic
3 129 Inlägg
10 september 2006
Trådstartare
freddan70 skrev:
skiljer det inte mer än så skulle i a f jag köpt Infinity!

Okej! Tror du och ni andra som skrivit/läst denna tråd att det kan vara något att byta ut orginal högtalarna i panelen till 6.5or och sen slänga i 6x9or i hatthyllan?

Vad är egentligen bäst 6x9or eller baslåda? Varför ska man köpa det ena eller det andra?

Team Tondöv
649 Inlägg
10 september 2006
om jag får tycka som jag vill skulle jag absolut köra ett 6,5"- eller 5,25"-kit fram med midbasarna på panelen, diskanterna kanske i A-stolparna, en baslåda i skuffen och skippa 6X9" totalt! blir kanske lite mer pyssel, men det är det värt!

6X9 eller baslåda?
för min del, som eftersträvar en korrekt ljudbild, är det själklart baslåda! jag vill inte ha nåt ljud bakifrån som rör till det hela. vill man däremot ha lite partyljud för polarna i baksätet kanske 6X9 är ett alternativ.
Senast redigerat av freddan70 (10 september 2006)

78 Inlägg
10 september 2006
Jag hade 6x9or i min förra bil och kan säga att det sög jämfört med framsystemet jag har nu smile bättre med ett riktigt bra framsystem och en bas i bagaget eller nåt..

//Mike

Saaboholic
3 129 Inlägg
10 september 2006
Trådstartare
freddan70 skrev:
om jag får tycka som jag vill skulle jag absolut köra ett 6,5"- eller 5,25"-kit fram med midbasarna på panelen, diskanterna kanske i A-stolparna, en baslåda i skuffen och skippa 6X9" totalt! blir kanske lite mer pyssel, men det är det värt!

6X9 eller baslåda?
för min del, som eftersträvar en korrekt ljudbild, är det själklart baslåda! jag vill inte ha nåt ljud bakifrån som rör till det hela. vill man däremot ha lite partyljud för polarna i baksätet kanske 6X9 är ett alternativ.

Okej..en polare har en golf 3.a (vr6) med 6x9or monterade i hatthyllan..och dom drar på bra.. jag vill ha ett gött drag för såväl mig som sitter fram som mina passagerare..gärna kul om det dunkar lite när man är ute med bilen också..ställer ut eller vad man nu gör..

Saaboholic
3 129 Inlägg
10 september 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
Ja jag vet...jag är en gammal sur gubbe. Jag får bara ovanligt mycket magsyra när man blandar ihop bra ljud med 6x9:or i hatthyllan. Faktum är tillochmed jag var ung för länge sedan och byggde hatthyllebafflar med 2x8 och 2st6x9 med dubbla GM120(?) steg och tyckte det var världsklass.

/Göran

gurenius skrev:

Vad råder du mig att ha bak då? 6x9or eller dubbla tior/tolvor? håller på att kikar runt lite på framsystem åså..är 6.5" mycket bättre än 5.25?

4 554 Inlägg
10 september 2006
kör som gurenius skrev kör på hans alt. 1 och sätt i en baslåda.. 6x9 är bara trams jämfört med en riktig baslåda i en 9000...

Sök