3226
Sök

Volvo 240 med LH 2.4 är de samma som volvo 740 16v LH 2.4 ?

22 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
#1
Jag undra om de e samma LH 2.4 i en volvo 240 -89 som de sitter i en volvo 740 med 16v motor? -88, 89 ?

Så om de e samma kan jag då sätta i 16v morton i 240 och ta 16v boxarna så ska allt funka ?

8 250 Inlägg
24 januari 2012
#2
Ja, det går att flytta över styrboxarna och motorn.


22 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
#3
okej så bra.
Då är de bara att bygga motor fästen och sen är de bara då att plugga in boxarna och kontakterna på motorn ?

8 250 Inlägg
24 januari 2012
#4
Motorfästen och göra en lösning så att man får lite mer plats runt fördelarlocket helst.


22 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
#5
Juste fördelaren med smile Men annars e de bara koppla in boxarna och sen kontakterna till motorn ?

14 Inlägg
25 januari 2012
#6
såvit jag vet ska de bara va att koppla in men inte hundra på att!? Kanske någon annan som är hundra?!

22 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
#7
Okej..
Så de är bara att plugga i boxa och sånt?

Fri fart för ett fritt folk!
14 128 Inlägg
27 januari 2012
#8
det är samma system så dragningen ska vara samma

sätt att många krånglar till det och hänger i 740 motorhärva men det ska ej behövas

fördelaren är det enda som är ett problem
då man inte har plats för en blockmonterd hur som helst

polarn kör dock blockmonterat på sin 360 med turbo och 16v topp
lite osäker vad det är för lock han kör med dock
http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/blandat/DSC00230.jpg

Kör fort så hinner inget hända...

Inofficiell Alkoholkontrollant.
451 Inlägg
27 januari 2012
#9
Men har inte 16v motronic ? och inte lh ?

Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
27 januari 2012
#10
St0hl skrev:
Men har inte 16v motronic ?

Nej
Senast redigerat av Volvo_Mannen (27 januari 2012)

Jonas

P o r s c h e
1 700 Inlägg
27 januari 2012
#11
olje skrev:
Okej..
Så de är bara att plugga i boxa och sånt?

jajemen, de passar rakt på!.

Angående fördelaren. Har sett att någon satt dit den framför ena kamdrevet på ett jävligt smart sett. Det går inte att blockmontera på b234 då det är ett annat block, och det blir jävligt tajt på baksidan. Ska man ha tillräckligt med plats måste man ju bula torpedväggen och det är knappt så man kan ha kvar värmeagget då.


Fri fart för ett fritt folk!
14 128 Inlägg
27 januari 2012
#12
Bensinskallen skrev:
olje skrev:
Okej..
Så de är bara att plugga i boxa och sånt?

jajemen, de passar rakt på!.

Angående fördelaren. Har sett att någon satt dit den framför ena kamdrevet på ett jävligt smart sett. Det går inte att blockmontera på b234 då det är ett annat block, och det blir jävligt tajt på baksidan. Ska man ha tillräckligt med plats måste man ju bula torpedväggen och det är knappt så man kan ha kvar värmeagget då.

fick för mig att det gick att montera men balansaxeln sitter jhu där
tänkte inte på det smile

Kör fort så hinner inget hända...

P o r s c h e
1 700 Inlägg
27 januari 2012
#13
Growe skrev:
Bensinskallen skrev:
olje skrev:
Okej..
Så de är bara att plugga i boxa och sånt?

jajemen, de passar rakt på!.

Angående fördelaren. Har sett att någon satt dit den framför ena kamdrevet på ett jävligt smart sett. Det går inte att blockmontera på b234 då det är ett annat block, och det blir jävligt tajt på baksidan. Ska man ha tillräckligt med plats måste man ju bula torpedväggen och det är knappt så man kan ha kvar värmeagget då.

fick för mig att det gick att montera men balansaxeln sitter jhu där
tänkte inte på det smile

Nä de är lätt att göra den missen. Man tror gärna att det är ganska lika block men de skiljer en hel del


Fri fart för ett fritt folk!
14 128 Inlägg
27 januari 2012
#14
Bensinskallen skrev:
Growe skrev:
Bensinskallen skrev:
jajemen, de passar rakt på!.

Angående fördelaren. Har sett att någon satt dit den framför ena kamdrevet på ett jävligt smart sett. Det går inte att blockmontera på b234 då det är ett annat block, och det blir jävligt tajt på baksidan. Ska man ha tillräckligt med plats måste man ju bula torpedväggen och det är knappt så man kan ha kvar värmeagget då.

fick för mig att det gick att montera men balansaxeln sitter jhu där
tänkte inte på det smile

Nä de är lätt att göra den missen. Man tror gärna att det är ganska lika block men de skiljer en hel del

men finns inte hålet kvar under om man fimpar bort balansaxeln?

eftersom alla jag vet om kör turbo så väljer man jhu b230Ft/fk blocket med oljekylda kolvar och som bonus slipper man allt extra skrot
derför jag inte tänkte på det smile

(edit svarar mig själv att det inte går finns inte ens en axel där )

nu är jhu ett gammal B230F block typ gratis så då är det bara att flytta kolvar och toppen så löser sig problemet smile
Senast redigerat av Growe (27 januari 2012)

Kör fort så hinner inget hända...

22 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#15
Tack för svaren!

Bonntrimmare
620 Inlägg
29 januari 2012
#16
Growe skrev:
Bensinskallen skrev:
Growe skrev:

fick för mig att det gick att montera men balansaxeln sitter jhu där
tänkte inte på det smile

Nä de är lätt att göra den missen. Man tror gärna att det är ganska lika block men de skiljer en hel del

men finns inte hålet kvar under om man fimpar bort balansaxeln?

eftersom alla jag vet om kör turbo så väljer man jhu b230Ft/fk blocket med oljekylda kolvar och som bonus slipper man allt extra skrot
derför jag inte tänkte på det smile

(edit svarar mig själv att det inte går finns inte ens en axel där )

nu är jhu ett gammal B230F block typ gratis så då är det bara att flytta kolvar och toppen så löser sig problemet smile

sitter olje sprut under kolvarna på vissa b234f också bara kolla efter ut gjutningarna i blocket så slipper du plocka isär motorn för att veta om du har det

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

145 Inlägg
5 september 2012
#17
Hej, har precis flyttat över en b234f i min 240 och allt funkar som det ska, MEN gas wire´n är för kort. finns det någon som passsar perfekt eller måste man skarva och förlänga osv? hur har ni gjort som har satt 16v i 240?

145 Inlägg
5 september 2012
#18
om man måste skarva finns det något bra sätt att göra det på?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
6 september 2012
#19
Hur mycket för kort? Går det inte att modifiera fästet, eller flytta över en rulle från en 240. De lär väl vara ganska lika?


Bonntrimmare
620 Inlägg
6 september 2012
#20
Tror K motorn har längre än dom andra motor alternativen i 240

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv


Sök