Tja Allihopa Kände att det var dags för ett nytt projekt. Denna gång blir det inte någon mer familjebil utan jag och min tvillingbror har nu investerat i en väldigt fin och välvårdad Golf MK2 1.8 GL utav 91:års modell som gått... Visa mer
Whats up allihopa ! Dags för en uppdatering, om vad som hänt dem senaste dagarna
Det hela började med att jag fickett kuvärt tidigt en morgon...vilket är ganska ovanligt. I det fanns mina Speedline-emblem som jag väntat i snart tre veckor på
Väl framme i verkstan så kom polaren med en klibba till mig, Stance|Works ! Det tackar man som fan för
Sen blir det bara bättre då jag fått låna ett par fräschare fälgar, kusinen slängde på dessa då han tyckte bilen såg tråkig ut i plåtfälgarna, Polo GTI/Colour Concept fälgarna var faktiskt fräscha
Det var alt för den dagen, Nästa dag åkte jag runt i olika butiker och köpte mig 800 grit, 1200, grit, 2000 grit samt 2500 grit våtslippapper, microfiberhanske, polertrissa (som jag förövrigt gav till lillebrushan), meguiars all metal polysh, sonax aplicator pads, autosol har vi redan men det är värt att testa något nytt, allt hamnade ej på bild
Skulle åka hem och hämta verkstadskläder då jag glömt det...men kom dessvärre inte långt Låg hårt i en kurva när jag tillslut hörde en stor smäll, och massa rasslande, trycker till för att panikbromsa men har absolut ingen bromsverkan, drar i handbromsen och en utav vajrarna går av och drar ytters lite till och hör hur den andra börjar drar sönder det tillsammans med motorbroms får jag äntligen stopp på bilen och det var läskigt nära bilen framför, ringde farsan som sedan bad sin polare att komma och hämta mig Låter bilderna tala för sig själva
Tack föresten till farsans polare som bärgade bilen, med lite plankor, hårt slit och massa om och men så kom vi precis upp på trucken, fick slå i tråget en aning men den kommer inte vara i nyskick så länge heller så
And off we go !
Jag hade redan en aning om vad som hade hänt men det ser värre ut än vad jag anar, drivknuten jaa, men vad mer ?
Hissade upp bilen och hela fälgen åkte i marken...jag garvade som ett jävla as när jag fick syn på detta, och började demontera hubben för lagerbyte, kan säga att det tog min knappt två minuter då jag redan bytt allt annat i framvagnen.
Visst ser det fräscht ut ?
Åkte bort mot Biltema igen och köpte mig 2st GTI-Drivknutar, 2st Hjullager (stora), 2st Bromssköldar Hade bråttom och få på allt så glömde ta många bilder
Skall spara denna souveniren
Valde att svetsa dit brömssköldarna istället
Bara resten kvar så kan vi äntligen börja på fälgarna
Monterade våra spacers, och jävlar vad bra passform, passade som en smäck mot skivorna...Tummen upp till spacer.se!
Nu är det dags för högglanspoleringen Under detta arbete så skall, gummi/latex-handskar, samt ansiktsmask användas under hela arbetets gång, långärmade kläder är ett plus! Aluminium är väldigt skadligt för kroppen och skall inte andas in eller varken fås på bar hud då det letar in sig i kroppen genom huden. Safety comes first !
Vad högglanspolering innebär att man som i detta exempel slipar fälgbanorna i flera steg, man börjar med att slipa grovt för att få bort porer och ojämnheter och går upp i finare slippapper för att eliminera alla förgående slipmärken och till slut hamna i ett läge där man får fram en semi-glansig yta, då är fälgen redo för att högglans poleras med valfritt medel, vi använde autosol samt meguiars all metal polysh, däremot hade vi hellre använt oss utav en riktig maskin med kvalitativa polertrissor och blockpastor, men man tar vad man har helt enkelt
Dessa steg ingick i vår högglanspolering
Slipade ner den fula kanten med vinkelslip (slippapper rondell 40 grit) 60 Grit sandpapper 80 Grit sandpapper 120 Grit sandpapper 240 Grit sandpapper 320 Grit sandpapper 500 Grit sandpapper
Nu har det hänt mer på projektet :) Max med sin digital camo golf mk2:a kom förbi och hjälpte oss att slipa samt polera fälgarna till golfen på hans bil då våran golf kokar väldigt lätt, detta pga av ett läckande rör samt dålig fläkt. Det tackar vi som fan för för nu är vi ett steg närmre in i projektet !
Äntligen dags :D Lite resultat bilder skadar väl inte ?
Fingeravtryck :/
Speedline emblemen gjorde sitt tycker jag, blev sket bra :D!
Lite mer bilder i olika ljusförhållanden :)
Nu väntar dem bara på att förenas med bilen :D
Bjuder även på ett klipp :)
Imorrn kommer Freddy från F-Parts med vals, och då fan blir det att valsa!
Det var alles för denna gång :D! mvh /Tvillingarna
Idag blir det update på gårdagens arbete, jag ursäktar hemskt mycket att jag inte uppdaterade igår men det blev en väldigt sen natt. Vi var uppe till kl 04:30 tillsammans med shan som kom samma dag för att hjälpa oss med valsningen Vi fick som sagt valsen från Freddy "F-Parts" och arbetet började väl direkt efter att alla gått hem ifrån verkstan.
Skärmvalsen vi kommer att använda.
Vi började med att hissa upp bilen, detta skall in under skärmkanten
Dags att påbörja valsningen..det går inte...då fortsätter vi höja bilen helt i fjädrarna och valsa...går inte heller, till slut fick jag nog och sänkte hela bakvagnen istället samt la en pallbock i rätt höjd för att få valsen i rätt position, vi var även tvungna att sedan använda våra spacers för att kunna få in valsen riktigt bakom skärmkanterna.
Det börjar ta sig men mycket är kvar att valsa!
Färdigvalsat
Jag skall fiddla lite med framvagn och camber så att däcken hamnar närmare skärmkanten, baken är topnotch, där får man väl plats med fingrarna om man har tur, vi råkade även skära bort lite däck då det tog i lite i skärmkanten men det fixade vi med en gummihammare
Tog en bild på Miss Bubblebutt, ganska fin röv om man får säga det själv...saknas dock något och paket till det kommer på måndag!
Till er som använder samma vals: Jag var hur nära som helst på att dra fram vinkelkapen och mig svetsen för att kapa i skiten och modifiera för att den skall kunna göra arbetet rätt på en låg bil då denna sannerligen är gjord för normalhöga bilar. Det som behöver göras är att halsen där själva rullen och dess stång sitter i måste kapas ner minst 5cm, ett nytt hål måste borras och en mutter måste även den svetsas så man kan låsa själva halsen till valsen då kan man klara sig bra. Alternativ köpa en annan som gör sken bättre utan någon vidare modifikation
Det var allt för denna gång och jag hoppas ni gillade det
Ser sjukligt bra ut! Läste igenom hela tråden och jag tror att Insprutet som sitter på Volvo b230k är av samma typ som ni har! Så kallat mo-tronic! ^^ Ni eftersökte det tidigare i tråden så ah kastar in det nu bättre sent än aldrig
Ser sjukligt bra ut! Läste igenom hela tråden och jag tror att Insprutet som sitter på Volvo b230k är av samma typ som ni har! Så kallat mo-tronic! ^^ Ni eftersökte det tidigare i tråden så ah kastar in det nu bättre sent än aldrig
lite likt är det men tror inte det passar. Rp motorn har en mono jet förgasare tror jag den heter