3683
Sök

Besiktning. Turbokonventering, hur man går till väga

124 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder.

Hur gör man om man har turbokonverterat och ska besikta, vad ska man ta bort och hur blir det med mappen?
Kan man fortfarande besikta med en annan mapp för turbo?
Ska man ha en original mapp?
Vilka delar ska man ta bort?


84 Inlägg
29 januari 2012
#2
Du kan köra med samma mapp om du klarar avgasvärdena..ta bort turbon sätt på originalgrenrör, IC kan vara kvar om den inte är inkopplad tror jag, är inte olagligt o bulta på en kylare som inte används va ? wink


One Man Clan
4 287 Inlägg
29 januari 2012
#3
vilken typ av moped är de du har satt turbo på?

är de 40mm förgasare eller 50mm ?

har du shimsat in kuggflankspelet på kedjan?


124 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#4
antesacc skrev:
Du kan köra med samma mapp om du klarar avgasvärdena..ta bort turbon sätt på originalgrenrör, IC kan vara kvar om den inte är inkopplad tror jag, är inte olagligt o bulta på en kylare som inte används va ? wink

Haha nä precis wink

Men spridarna? Man kan inte ha en frisk motor om du får mer bränsle och mindre luft? Måste vara en perfekt blandning för motor ska gå rent?
Dvs dålig tomgång?

Kolvarna och stakarna då? Inget problem där?


84 Inlägg
29 januari 2012
#5
Taweri skrev:
antesacc skrev:
Du kan köra med samma mapp om du klarar avgasvärdena..ta bort turbon sätt på originalgrenrör, IC kan vara kvar om den inte är inkopplad tror jag, är inte olagligt o bulta på en kylare som inte används va ? wink

Haha nä precis wink

Men spridarna? Man kan inte ha en frisk motor om du får mer bränsle och mindre luft? Måste vara en perfekt blandning för motor ska gå rent?
Dvs dålig tomgång?

Kolvarna och stakarna då? Inget problem där?

Vet ej när din turbo börjar ladda men motorn får mer soppa när turbon börjar trycka in mer luft i cylindrarna så den borde gå rent på de låga varven.. Kolvar o stakar behöver du inte byta... Du behöver bara ta bort det som syns i motorutrymmet som inte är original...


124 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#6
Tackar för svaren!!
Har inte ännu turbokonverterat, sparar pengar just nu så jag kan importera hem en b16a motor från USA eller Japan, finns inga fräscha i Sverige... Dem flesta är sönder körda, 15*** uppåt..

Kollat lite på ebay på sådana turbokits, något som håller? Dock är de inget märke..
Kina skit eller?


One Man Clan
4 287 Inlägg
29 januari 2012
#7
du verkade inte förstå min peak...

förklara vad de är för bil, motor, styrsystem så blir de säker lättare för andra å svara...


124 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#8
Detta är ett projekt som samlas pengar till för köpa allt på samma gång.

Honda civic, b16a2,


One Man Clan
4 287 Inlägg
29 januari 2012
#9
styrsystem ? köra orginal insprut elle köpa nått eftermarknad, du kan nog utveckla..


124 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#10
Eftermarknad, alla delar kommer troligen vara eftermarknadsdaler, kolvar, stakar, insug, ventiler, spridare, ventilfjädrar, vev, kam, bensinpump.


One Man Clan
4 287 Inlägg
29 januari 2012
#11
då beror de helt å hållet på vad du väljer för sprut å vem som mappar de åt dig om du bara kan slänga på orginal grejer igen å besikta med bra avgasvärden.


124 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#12
Om jag skulle ha en för original och en för trim, hur skulle de se ut då?


One Man Clan
4 287 Inlägg
29 januari 2012
#13
de är de saken handlar om...

man får vad man pejjar för, ett dålig sprut men bra mappare ger fina avgasvärden... men ett dyrt sprut å kass mappare kan ändå ge dåliga avgasvärden.

Med rätt sprut å mappare så justerar sig sprutet själv å man kan slänga bort turbon å köra med bra avgasvärden.

alternativ byter man sprut vid besiktninge...

detta är bara grovt höftat nu men du fick kanske lite info..


124 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#14
Låter logiskt!!

Men hur blir det om jag monterar in en annan motor?
Tex vid olycka, måste jag registrera om bilen med den motor jag ska ha i?

Är besiktningsmannen så petig att kolla upp motors specs för fastställa att de inte är en annan motor?


One Man Clan
4 287 Inlägg
29 januari 2012
#15
Inga försäkringar gäller om du kör med turbo eller fel motor.
Du  kan inte besikta din bil med turbo heller.

å ska du registreginsbesikta med turbo så är de ombyggt fordon du får regga till, då måste du fixa ny hjulupphängning, växelåda,bromsar OSV..

ska du regbesikta bilen med nya motor i så vill dom gärna ha kvitto på vart du köpt motorn å vad de är för sort osv, sen kommer dom om nr på motorn stämmer.


124 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#16
När du säger ny hjulupphängning osv, menar du splitter nya eller bättre?


One Man Clan
4 287 Inlägg
29 januari 2012
#17
OMbyggt.

ska du få igenom din bil med turbo genom svensk bilprovning måste du regga som ombyggt fordon. då måste du ha byggt om hjulupphängningen, bytt växelåda, bromsar osv. Å då menar jag inte nya orginal grejer utan från tex annan bilmodell.  sen måste de lämnas bromspapper på motorn å de får inte gå över en viss effekt osv osv...

bättre å köpa en turbo bil från början


1 498 Inlägg
30 januari 2012
#18
Taweri skrev:
Tackar för svaren!!
Har inte ännu turbokonverterat, sparar pengar just nu så jag kan importera hem en b16a motor från USA eller Japan, finns inga fräscha i Sverige... Dem flesta är sönder körda, 15*** uppåt..

Kollat lite på ebay på sådana turbokits, något som håller? Dock är de inget märke..
Kina skit eller?

Verkar vara dumt att dra hem en motor från andra sidan klotet som du endå ska byta alla delar i.


124 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#19
Xuri skrev:
OMbyggt.

ska du få igenom din bil med turbo genom svensk bilprovning måste du regga som ombyggt fordon. då måste du ha byggt om hjulupphängningen, bytt växelåda, bromsar osv. Å då menar jag inte nya orginal grejer utan från tex annan bilmodell.  sen måste de lämnas bromspapper på motorn å de får inte gå över en viss effekt osv osv...

bättre å köpa en turbo bil från början

- Vad är den maximala effekten för att gå igenom?
Hade ändå tänkt byta ut hjulupphängningen och växelllådan samt bromsar till bättre..

Bulet--

Ett problem, då måste jag hitta en honda med b16a eller B18,
dem växer inte på träd precis här i Sverige wink


Verkar vara dumt att dra hem en motor från andra sidan klotet som du endå ska byta alla delar i.

Denna motor jag ska ta hem finns massvis med trimdelar till, isåfall måste jag hitta en i Sverige vilket inte är så enkelt, plus att dem flesta är redan använda som pendlarbil...
Så varför inte dra hem en motor för ca 15 tusen kronor, 5000 mil och alla motordelar fås med.



Sök