2639
Sök

Förslag / Hjälp med billjud första bygge.

60 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Tjena grebbz, har precis köpt mig en bil, ford mondeo 2.0i rs 16 ventilare! Inte världens fettaste motor och ljudet har jag inte ens vågat lyssna på!!!

So here goes; som sagt inte fettaste motorn därför får vi kompensera med ljud!

1. Måste skaffe en huvudenhet, radio eller stero kalla de vad ni vill.

2. Har ett par blaupunkt högtalare 6 st 2 små 2 mellan 2 stora, dessa mått sägs för jag vet inte exakt vilka mått men får jag gissa blir det väl typ (( 4"      6"    7,5-8,5"   ))

Dessa högtalare har några år på nacken, 4 år kanske... Dock ej använda provspelade i en låda jag byggde och gav ett bra ljud tyckte jag och då satt dom som sagt inte i en bil.

Frågan är nu vad man ska köpa till detta, har även 3x slutsteg, CRUNCH, HIFONICS och något annat förvånansvärt fräck budget grej!

Med tanke på att jag har slutsteg till bilen behöver jag då köpa en bra radio? har hittat en radio för 370kr med usb och aux ingång, säkerligen inte den bästa, men usb / aux e precis det jag vill ha.

Frågan är nu vilken pris klass ska man lägga sig på? Hade ändå kunnat tänka mig o ge 1,000kr + för en radio men är det verkligen nödvändigt?

Och vad skiljer radio från radio? hade varit skönt att få det förklarat!
För en radio för 3,000 måste ju vara bättre än en radio för 300
men om båda har precis det man behöver? T.ex usb / aux

Har kollat runt väldigt mycket på forumet angående detta och i senaste tråden vart det en grabb som undrade var man köpte bil stereos, var ju lite roligt folk hade rätt härliga reaktioner dära, haha^^

Jag är verkligen en nybörjare jag kan lite grann men detta hade kanske kunnat bli en nytig tråd för andra som liksom mig jagar efter första grejor till bilen!

Tips på Huvudenheter / Lådor / Högtalare e varmt välkommna samt länkar och förklaringar!

//mvh
Senast redigerat av Keepitcoming (31 januari 2012)

376 Inlägg
31 januari 2012
Ja du, var ska man börja?
Man kan säga så här, man får vad man betalar för.

Jag tycker att du tänker helt fel.
I stället för att köra en "radio"(HU) för 375kr, 3 st skräpslutsteg och 6 st högtalare av okänd modell, så köp en bra "radio" för 1500-2000kr(typ Kenwood), och sen ett vettigt framsystem för ungefär lika mycket. Sen kan du ju bygga ut det så småningom med slutsteg och bas, när du får råd.

Det blir mycket bättre ljud med enkla kvalitetsgrejer, än en massa billigt skräp!

Det är iaf vad jag tycker..
Lycka till.

251 Inlägg
31 januari 2012
Simon76 skrev:
Ja du, var ska man börja?
Man kan säga så här, man får vad man betalar för.

Jag tycker att du tänker helt fel.
I stället för att köra en "radio"(HU) för 375kr, 3 st skräpslutsteg och 6 st högtalare av okänd modell, så köp en bra "radio" för 1500-2000kr(typ Kenwood), och sen ett vettigt framsystem för ungefär lika mycket. Sen kan du ju bygga ut det så småningom med slutsteg och bas, när du får råd.

Det blir mycket bättre ljud med enkla kvalitetsgrejer, än en massa billigt skräp!

Det är iaf vad jag tycker..
Lycka till.

Tycker du kan hålla tyst!! lollol
Crunch räknar jag inte till billigt skräp... Och ABSOLUT inte Hifonics! De gör SKITBRA steg!!

Blaupunkt gör inte heller skräp!! Inte det bästa grejjerna men defenitivt inte skräp!!

Doch håller jag med om din åsikt anhående HU! Bättre satsa på en fin HU för ca 1500:-!!

/TiGgR.

376 Inlägg
31 januari 2012
Oj då.. Ömma tår?

251 Inlägg
31 januari 2012
Simon76 skrev:
Oj då.. Ömma tår?

Absolut inte men när man kallar Blaupunkt, Crunch och HIFONICS för en massa billigt skräp så anser jag att man inte är kunnig inom bilstereo och borde hålla tyst!! cool

/TiGgR.

3 187 Inlägg
31 januari 2012
TiGgR skrev:
Simon76 skrev:
Oj då.. Ömma tår?

Absolut inte men när man kallar Blaupunkt, Crunch och HIFONICS för en massa billigt skräp så anser jag att man inte är kunnig inom bilstereo och borde hålla tyst!! cool

/TiGgR.

hur kan du veta detta utan att veta vilka grejer han har? jag ser inga modell beteckningar till stegen eller högtalarna?
ser du det så dela gärna med dig av dom roll

376 Inlägg
31 januari 2012
He he.
Visst, Hifonics kanske är någorlunda ok..
Men Crunch och Blaupunkt är väl inte det bästa precis.
Sen vet vi ju inte vilka modeller TS har i sin ägo heller.

Men du verkar ju vara expert, så då får man kanske se dig på någon SM-tävling i sommar?

251 Inlägg
31 januari 2012
big-jepp skrev:
TiGgR skrev:
Simon76 skrev:
Oj då.. Ömma tår?

/TiGgR.

hur kan du veta detta utan att veta vilka grejer han har? jag ser inga modell beteckningar till stegen eller högtalarna?

Så bara för att jag inte ser modellbeteckningar så kan jag inte få påstå att det inte är skit??

Men man får säga att det är skit när man inte ser modellbeteckningen?? Jävla dagisforum detta!!

Läs igen vad jag skrev!! Jag har aldrig påstått att det är bra grejjer, bara att det inte är skräp som
Simon76 påstår!! Och om man så snabbt påstår att det är skräp så anser JAG att man inte ska yttra sig över huvud taget!!

Cruch, Blaupunkt och Hifonics är kända märken och de gör bra grejjer så innan man vet modellbeteckningarna så kan man inte klassa det som skräp som Simon76 så fint gör i sitt första inlägg!!

Killen har ju tydligen en väldigt begränsad budget så en bra HU först sen kan han fundera på nya högtalare!!
Nya steg tror jag inte han kommer att behöva!!

/TiGgR.

376 Inlägg
31 januari 2012
Jag var kanske lite hård i min bedömning.
Det jag menade var att han skulle börja med en bra HU och framsystem.
Och senare fundera på bas och steg.
Det är möjligt att något av stegen han redan har duger bra!
Men du behöver inte låta så aggressiv för det, eller?
Senast redigerat av Simon76 (31 januari 2012)

3 187 Inlägg
31 januari 2012
TiGgR skrev:
big-jepp skrev:
TiGgR skrev:

/TiGgR.

Så bara för att jag inte ser modellbeteckningar så kan jag inte få påstå att det inte är skit??

Men man får säga att det är skit när man inte ser modellbeteckningen?? Jävla dagisforum detta!!

Läs igen vad jag skrev!! Jag har aldrig påstått att det är bra grejjer, bara att det inte är skräp som
Simon76 påstår!! Och om man så snabbt påstår att det är skräp så anser JAG att man inte ska yttra sig över huvud taget!!

Cruch, Blaupunkt och Hifonics är kända märken och de gör bra grejjer så innan man vet modellbeteckningarna så kan man inte klassa det som skräp som Simon76 så fint gör i sitt första inlägg!!

Killen har ju tydligen en väldigt begränsad budget så en bra HU först sen kan han fundera på nya högtalare!!

/TiGgR.

vart i min text hittar du att jag håller med simon? kunde lika gärna ha citerat honom, då jag inte tycker man ska yttra sig innan man vet vad det är för grejer man pratar om..

till ts, upp med lite modell beteckningar på grejerna så vi vet vad det är du har.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
31 januari 2012
TiGgR skrev:
big-jepp skrev:
TiGgR skrev:

/TiGgR.

DAGENS hifonics skulle jag inte ens kasta efter folk.. Riktigt kass kvalitet.

Håller med dig.. är det GAMLA hifonicsgrejer kan det vara good shit!

Som jag sa tidigare är DAGENS hifonics ren dynga med olika mått mätt. Dom är inte ens en skugga av sitt forna själv.

Crunch blaupunkt och hifonics.. Finns en anledning att man inte hör så mycket om dom längre.

/TiGgR.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

251 Inlägg
31 januari 2012
Visst Tokken men varför dömma han grejjer så snabbt?? Med hans budget på 600;- på HU så antar jag att det är äldre grejjer han har liggandes!! Och det duger säkert utmärkt att börja med!!

Förstår inte att ni kan kritisera mig när jag reagerar på att någon klassar hans saker som skitgrejjer när det kanske är så att de duger helt utmärkt till honom! Sen skrev jag åxa att nästa steg förmodligen blir att byta högtalare!!

Tänk på att det här kanske är hans kliv in i bilstereoträsket!! Varför skrämma bort honom innan han ens börjat??

Att folk inte läser vad jag skriver!! tongue
Ber om ursäkt om jag verkar aggresiv för det är jag verkligen inte!!

Mvh TiGgR.

60 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Tjena grabbar, tack för alla svar!

Konstigt att ni inte sätt märkena, kanske skulle gjort det mer specifikt men det är lite äldre grejer asså, 4 år bak i tiden kan vi nog lätt gå.

Som sagt, 1 hifonics och 1 crunch slut steg, det 3:dje vet jag inte det är faktiskt bra asså har lyssnat på det med en magnat bas, som sagt är jag ny och har antagligen inte en aning om hur 'bra ljud' ska låta tongue

Men lite som tiger säger att detta blir mitt steg in i billjuds världen och jag har inte mkt pengar för tillfället, söker jobb osv så hade tänkt använda mig av det jag har just därför!

Ska hitta lite länkar, har tyvär ingen aning om vad det är för något för crunch och hifonicsen ser typ alltid lika dana ut asså CRUNCH för sig och HIFONICS för sig, sen att det e olika många kanaler watt osv e en annan sak men dom ser som sagt lika dana ut, tror Crunchen ligger på 600 watt +-

http://www.extremeaudio.de/gb/verst-228 … i750.html#

DETTA ÄR CRUNCHEN!! Dock är den svart i verkligheten! Så ser denna ut men tror som sagt bara där e en dryga 600 watt +- som sagt.

Haha jarrå, när man sitter o kollar på hifonicsen känner man ju igen lite, det är en HIfonics Zeus som jag har,

Har kommer hifnoicsen!!!
http://www.sonicelectronix.com/item_365 … X6000.html

Här kommer en 6x9"
http://www.google.se/imgres?q=blaupunkt … ,r:11,s:28

Sjukt länk haha! men ungefär så ser den ut!

http://www.google.se/imgres?q=blaupunkt … ,r:5,s:206

så ser dem små ut, hittar inget på mellan högtalarna, dom ser lika dana ut som dom stora bara att dom e mindre, kommer inte på vad den roliga saken som sitter i mitten på högtalaren heter! men iaf där e diskant osv osv i den så vitt jag vet!!!

Mvh//

3 187 Inlägg
31 januari 2012
alltså jävligt svårt att ge bra svar när man inte vet vad det är för grejer du har. men den "runda" ringen i mitten på högtalaren är en diskant = det är en koaxial högtalare.

byt ut dom högtalarna du kan i bilen sen montera steg på dom.
dom 2 stegen du länkade är 2 kanals steg så vill du endast ha ett steg i bilen så kör det på framsystemet.

sen som sagt satsa på en bra stereo för runt 1000-2000 så blir det nog bra smile

60 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Schyst mannen, men hörru i diskanten såm sitter där 2 mindre högtalare är båda diskanter eller? Asså högtalarna e helt ok, kollade nyss din bil och den e tung ju haha, jag har liksom precis köpt en första bil mer eller mindre hade en bil som farshan fixade innan men den blev stulen så, denna bilen har jag fått pröjsa själv! och inget jobb hlr så! men blaupunkt är väl fan dugligt så vitt jag vet? yikes

Satt faktiskt och kollade på lite hyggliga kenwood innan dock förstår jag inte vad som skiljer sig watt mässigt skiljer det ju väldigt lite säg att en bilig får du ur typ 4x40 en lite dyrare 4x60  men som sagt ingen aning!
Lite jobbigt situation för sakerna ligger i farshans garage så får be han kolla mer precist vad det är för pryllar!

men lite tryck ska det säkert kunna bli av hoppas jag, har en hemmabygt baslåda med, halvdan fick en högtalare? 12-15" vet inte riktigt inget bra iaf magneten på basen e lika stor som på dom vanliga högtalarna, haha! men LITE dunk ändå.

Nu när vi ändå snackar om basar, äre värt o köpa en bas lr ska man bygga en sj? är snickare asså så det ska nog inte vara någon konst att dra ihop en liten trä låda frågan är då bara hur osv? men hittade lite ritningar osv på det igår.
Hittade tomma hus för rätt dyra pengar en 10" bas  hus för typ 700-1300 kr det e bara 4 trä skivor som e päls klädd, ingen dämp matta lr ngt och du kan köpa en komplett låda för nästan samma pris.

Så ja då e ju frågan Vaddddd göra smile

Du hade gärna fått länka en hyglig radio om du har lust till det förresten !

/mvh

3 187 Inlägg
31 januari 2012
Keepitcoming skrev:
Schyst mannen, men hörru i diskanten såm sitter där 2 mindre högtalare är båda diskanter eller? Asså högtalarna e helt ok, kollade nyss din bil och den e tung ju haha, jag har liksom precis köpt en första bil mer eller mindre hade en bil som farshan fixade innan men den blev stulen så, denna bilen har jag fått pröjsa själv! och inget jobb hlr så! men blaupunkt är väl fan dugligt så vitt jag vet? yikes

Satt faktiskt och kollade på lite hyggliga kenwood innan dock förstår jag inte vad som skiljer sig watt mässigt skiljer det ju väldigt lite säg att en bilig får du ur typ 4x40 en lite dyrare 4x60  men som sagt ingen aning!
Lite jobbigt situation för sakerna ligger i farshans garage så får be han kolla mer precist vad det är för pryllar!

men lite tryck ska det säkert kunna bli av hoppas jag, har en hemmabygt baslåda med, halvdan fick en högtalare? 12-15" vet inte riktigt inget bra iaf magneten på basen e lika stor som på dom vanliga högtalarna, haha! men LITE dunk ändå.

Nu när vi ändå snackar om basar, äre värt o köpa en bas lr ska man bygga en sj? är snickare asså så det ska nog inte vara någon konst att dra ihop en liten trä låda frågan är då bara hur osv? men hittade lite ritningar osv på det igår.
Hittade tomma hus för rätt dyra pengar en 10" bas  hus för typ 700-1300 kr det e bara 4 trä skivor som e päls klädd, ingen dämp matta lr ngt och du kan köpa en komplett låda för nästan samma pris.

Så ja då e ju frågan Vaddddd göra smile

Du hade gärna fått länka en hyglig radio om du har lust till det förresten !

/mvh

http://www.fyndborsen.se/bil-navigation … deh-7300bt
där är en stereo som är helt okej. låter bra, lätta menyer och har rätt många inställningsmöjligheter.

sen angående att bygga en "bas" så är det rätt svårt, att bygga lådan till basen är dock enklare wink

ska du köra med bas i bagaget så måste du även ha steg till den, så ett steg till framsystemet och ett till basen.

60 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Haha ja att bygga en bas högtalare e overkill, helt klart. Skrev väl för snabbt brukar skita sig då! men det jag menade var att bygga lådan själv och köpa ett bas element till den! Har ju som sagt 3 steg så det ska väl gå att lösa!!! big_smileD

men det här med högtalarna sitter där verkligen 2 diskanter i den? :o för det e liksom själva högtalaren sen 'tornet' med 2 mindre högtalare i? yikesO

3 187 Inlägg
31 januari 2012
Keepitcoming skrev:
Haha ja att bygga en bas högtalare e overkill, helt klart. Skrev väl för snabbt brukar skita sig då! men det jag menade var att bygga lådan själv och köpa ett bas element till den! Har ju som sagt 3 steg så det ska väl gå att lösa!!! big_smileD

men det här med högtalarna sitter där verkligen 2 diskanter i den? :o för det e liksom själva högtalaren sen 'tornet' med 2 mindre högtalare i? yikesO

är la en 3 vägs då antar jag, är det 6x9orna (dom som är ovala) du menar?

60 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
jaje men! a 3 vägs lär det ju vara nu när du säger det kommer det tillbaks, vad det menas med, ikke en aning men men! radion vart ju rätt fräsch kollade precis på den men hittade en liknande för 600kr skilnaden var bara att den ena inte hade en usb antagligen levererar den inte lika mkt heller.

Iallfall så var det bra pris på den! kollade pricerunner och dom billigaste i samma model låg nära 1,300 där kosta den 1,100.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 februari 2012
Till att börja med, uteffekten från en huvudenhet är rätt så ointressant. Oavsett om det står 4*40W eller 4*60W så är det inget mot ett steg som levererar samma effekt, uteffekten från huvudenheten är nämligen max medans den från ett slutsteg är den kontinuerliga (rms) effekten som är mycket mer intressant.

Sen ang. huvudenheter, uteffekten är som sagt ointressant, det som är desto mer intressant är innehållet och hur dom är byggda. En enhet för 600kr håller varken samma ljud eller byggkvalité som en enhet för 1600kr eller 2600kr. Rent generellt kan man säga att ju dyrare desto bättre, om man inte jämför en billig enkel Pioneer/Kenwood med nån Kinaenhet med DVD och skärm...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök