2637
Sök

Förslag / Hjälp med billjud första bygge.

60 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Satt faktiskt och funderade på det, hade blivit fan så mycket billigare! ska driva 2 slutsteg som det ser ut för tillfället, jag har 3 st så 2,500 watt går dom väl på allt som allt..

Äre någon som har bra högtalar förslag :]? Bas högtalare....

3 466 Inlägg
24 april 2012
Keepitcoming skrev:
Satt faktiskt och funderade på det, hade blivit fan så mycket billigare! ska driva 2 slutsteg som det ser ut för tillfället, jag har 3 st så 2,500 watt går dom väl på allt som allt..

Äre någon som har bra högtalar förslag :]? Bas högtalare....

Vad ska du driva med, vilken storlek kan du tänka dej, vilken typ av musik lyssnar du på och framförallt hur mycke ska du lägga?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

954 Inlägg
24 april 2012
ja med hans info kan ja ge förslag mellan jula (tanlon) till 8 st kicker solo x 18" wink

Team dBakuten
3 453 Inlägg
25 april 2012
Äh köp en DD Z18 så är du värst på hela gården.. eller något åt det hållet.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

954 Inlägg
25 april 2012
kör som berntsson 2 ddz18"

Tokken skrev:

Team dBakuten
3 453 Inlägg
25 april 2012
vw_nicko skrev:
kör som berntsson 2 ddz18"

Tokken skrev:

Ja och det spelar ju högt.. entonigt visserligen men ändå. tongue

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

60 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Är helt ny inom billjud så... Vad menar du med vad driver du med, el försörjning till systemet lr med vilka förstärkare? :p

och när du säger vilken storlek, antar jag att du menar " på högtalarna, Ja du gärna så stort som möjligt men min ekonomi håller inte mkt längre än 12" ;p

Det jag lyssnar på, Techno, dubstep, hip pop.. etc

http://www.blekingebilradio.se/product. … -info-tabs

http://www.autohifi.se/?category_id=251 … X2-1280-D4

Stegen jag har,

Hifonics zeus steg (zx6000) 2x300 watt TROR JAG kan vara mer, säkert inte mindre.. Blir väl o driva fram systemet på det.

crunch steg blackmaxx 600-800 watt

Sen har jag ett steg som jag inte vet överhuvud taget vad det är för märke o watt osv, men 500 watt säger vi att vi klämmer ur det om det nu skulle va så..
Senast redigerat av Keepitcoming (25 april 2012)

Team dBakuten
3 453 Inlägg
26 april 2012
4 sidor med dösnack.. Borde kunna kommit till skott vid det här laget va?

BUDGET? 499:- för en bas? SPARA pengar och återkom.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

60 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
m 4 sidor med massa skit för folk inte läser vad som sägs sedan, det första jag gjorde var angående en radio.

Som hela skiten ser ut så, har jag 3 steg en bra huvudenhet och högtalare, det jag måste handla är kablar och en bas och bygga en låda.

60 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
Dags och bygga låda nu behöver bara ett par högtalare,

Bra tryck till bra pris tkr jag.

http://www.autohifi.se/?category_id=251 … _id=AW1251

Samma här.

http://www.autohifi.se/?category_id=250 … X2-1080-D4

Dock är hollywood 10" och audiobahn 12" så..

KOM GÄRNA MED BRA FÖRSLAG :]]

///mvh

1 400 Inlägg
28 april 2012

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

27 Inlägg
28 april 2012
Varför skulle det spela bättre än basen för 500? Den var ju nedsatt från ca1500

1 400 Inlägg
29 april 2012
Primary skrev:
Varför skulle det spela bättre än basen för 500? Den var ju nedsatt från ca1500

För att 1500:- är ett överpris. Varför tror du att dom har sänkt priset tongue

Och sen så kan du kolla dom olika parametrarna på basarna yikes

Jag kan köpa ett gäng med mutant basar och skriva ett ord pris på 50.000:- blir dom bra då ?

Skämt o sido. Re basarna spelar bra till musik och är ganska tåliga för misshandel=perfekt nybörjar bas
Hertz basen är en av de mest prisvärda på marknaden i dag. Bra tryck och spelar riktigt bra till musik.
Senast redigerat av micke7406 (29 april 2012)

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

60 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
Måste bara fråga, undrar över detta, kollade på linkarna jag fick åvan...

Phoenix Gold R1.12 är en 12 tums bashögtalare. Basen har en enkel 4 ohms talspole (1 x 4 ohm). Phoenix Gold R1.12 tål hela 400 Watt Peak. Vill du att Phoenix Gold R1.12 ska spela tight, och ganska snygg bas så är vårt tips att bygga en sluten låda till basen. Men är du en person som bara vill ha mycket bas och med ännu mer djup så är vårt tips en portad låda till basen. Men tänk på att basen tål mindre stryk i en portad låda än i en sluten. En sluten låda är lite mer "förlåtande" på hur man behandlar basen.

Phoenix Gold R1.12 ljudkaraktär är bra, tight, djup och korrekt bas. Är du ute efter en bas som spelar snyggt och hyffsat högt och som tål "lagom" med effekt så kan detta verkligen vara en bas för dig. Men gillar du att vrida upp volymen utan att behöva ägna varje sekund att oroa dig över att basen ska spelas sönder (portad låda), då tror vi att du ska titta på en lite dyrare bas som gör att du kan känna dig "lugnare" när du vrider upp volymen.

Asså ärligt talat? basen är väl fan byggd för att hålla, 400 watt peak 90 db..    Så länge inte watt lr db överskrider    högtalarens tålighet borde den ju hålla utan något vidare?... >.<
Senast redigerat av Keepitcoming (29 april 2012)

60 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
Okej har hittat en maffig bas, den ser bra ut och den ger bra ljud, dock är det en 10" jag hade ställt in mig på 12" men gör det verkligen så mkt skillnad?

http://www.mds.se/sv/product/43/MDS-Fanatic-FR10W

Där är högtalaren, titta jätte gärna på den och skriv vad ni tycker! tänkte att jag köper 2 sådana och bygger en låda! mvh!!

3 187 Inlägg
2 maj 2012
Keepitcoming skrev:
Okej har hittat en maffig bas, den ser bra ut och den ger bra ljud, dock är det en 10" jag hade ställt in mig på 12" men gör det verkligen så mkt skillnad?

http://www.mds.se/sv/product/43/MDS-Fanatic-FR10W

Där är högtalaren, titta jätte gärna på den och skriv vad ni tycker! tänkte att jag köper 2 sådana och bygger en låda! mvh!!

du har inte steg som orkar driva ut dom basarna..
annars bra "spela högt" basar.

60 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
älskar dig för att du svarar o hjälper, jag kan brygga ett steg på en bas? har 3 steg, så drar jag ur allt ur ett steg borde det funka fint? smile

954 Inlägg
2 maj 2012
gör inte samma FAIL som ja o köpa basar sen steg xD börja med hur mycke ström tänker du ha?
tumregel 1batteri på 1000rms
dvs ska du ha 2000rms=2batterier
kolla upp hur möe ström du tänker ha sen steg till strömmen sen basar till steget wink ta de i den ordningen smile

PS kolla PM wink

60 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
a 1000 rms blir ju basarna sen kmr ju högtalarna suga lite... så det blir väl 1200 rms om jag nu köper 2 av dom basarna annars blir det -500 rms smile

6 851 Inlägg
3 maj 2012
vw_nicko skrev:
gör inte samma FAIL som ja o köpa basar sen steg xD börja med hur mycke ström tänker du ha?
tumregel 1batteri på 1000rms
dvs ska du ha 2000rms=2batterier
kolla upp hur möe ström du tänker ha sen steg till strömmen sen basar till steget wink ta de i den ordningen smile

PS kolla PM wink

Som jag skrev i en annan tråd, kan inte göra en sådan jämförelse igentligen. Om man har två steg, båda på 1000w rms, men ena steget är A/B steg avsäkrat 140A, det andra steget är klass D avsäkrat 100A, vilket steg drar då mest ström vid 1000w rms uteffekt?

Antal watt bör inte spela någon roll när det gäller batterier, utan mer antal Amper det är, samt vad för batteri man har. Det är tex skillnad på Optima och rusta batterier, även om rusta batteri har fler Ah en optima (endast exempel nu)

Sök