2658
Sök

Förslag / Hjälp med billjud första bygge.

3 187 Inlägg
3 maj 2012
#81
Keepitcoming skrev:
älskar dig för att du svarar o hjälper, jag kan brygga ett steg på en bas? har 3 steg, så drar jag ur allt ur ett steg borde det funka fint? smile

du kan koppla i 2 eller 8 ohm, är ditt/dina steg stabila i 2 ohm bryggat?


3 187 Inlägg
3 maj 2012
#82
TT-Avant skrev:
vw_nicko skrev:
gör inte samma FAIL som ja o köpa basar sen steg xD börja med hur mycke ström tänker du ha?
tumregel 1batteri på 1000rms
dvs ska du ha 2000rms=2batterier
kolla upp hur möe ström du tänker ha sen steg till strömmen sen basar till steget wink ta de i den ordningen smile

PS kolla PM wink

Som jag skrev i en annan tråd, kan inte göra en sådan jämförelse igentligen. Om man har två steg, båda på 1000w rms, men ena steget är A/B steg avsäkrat 140A, det andra steget är klass D avsäkrat 100A, vilket steg drar då mest ström vid 1000w rms uteffekt?

Antal watt bör inte spela någon roll när det gäller batterier, utan mer antal Amper det är, samt vad för batteri man har. Det är tex skillnad på Optima och rusta batterier, även om rusta batteri har fler Ah en optima (endast exempel nu)

fortfarande en bra riktlinje som har hjälp fler än det slagit ihjäl.


6 851 Inlägg
3 maj 2012
#83
big-jepp skrev:
TT-Avant skrev:
vw_nicko skrev:
gör inte samma FAIL som ja o köpa basar sen steg xD börja med hur mycke ström tänker du ha?
tumregel 1batteri på 1000rms
dvs ska du ha 2000rms=2batterier
kolla upp hur möe ström du tänker ha sen steg till strömmen sen basar till steget wink ta de i den ordningen smile

PS kolla PM wink

Som jag skrev i en annan tråd, kan inte göra en sådan jämförelse igentligen. Om man har två steg, båda på 1000w rms, men ena steget är A/B steg avsäkrat 140A, det andra steget är klass D avsäkrat 100A, vilket steg drar då mest ström vid 1000w rms uteffekt?

Antal watt bör inte spela någon roll när det gäller batterier, utan mer antal Amper det är, samt vad för batteri man har. Det är tex skillnad på Optima och rusta batterier, även om rusta batteri har fler Ah en optima (endast exempel nu)

fortfarande en bra riktlinje som har hjälp fler än det slagit ihjäl.

Helt onödig riktlinje igentligen. Ska man enbart köra dB drag så ok. Ungefär som man förr rek. konding, men idag skratta folk åt det, typ. Men vid dB drag så kanske den är bra..vid normalt användande, totalt onödigt.

Ps. Ställer ofta till mer problem hos folk en vad det gör nytta.
Senast redigerat av TT-Avant (3 maj 2012)


3 187 Inlägg
3 maj 2012
#84
TT-Avant skrev:
big-jepp skrev:
TT-Avant skrev:

Som jag skrev i en annan tråd, kan inte göra en sådan jämförelse igentligen. Om man har två steg, båda på 1000w rms, men ena steget är A/B steg avsäkrat 140A, det andra steget är klass D avsäkrat 100A, vilket steg drar då mest ström vid 1000w rms uteffekt?

Antal watt bör inte spela någon roll när det gäller batterier, utan mer antal Amper det är, samt vad för batteri man har. Det är tex skillnad på Optima och rusta batterier, även om rusta batteri har fler Ah en optima (endast exempel nu)

fortfarande en bra riktlinje som har hjälp fler än det slagit ihjäl.

Helt onödig riktlinje igentligen. Ska man enbart köra dB drag så ok. Ungefär som man förr rek. konding, men idag skratta folk åt det, typ. Men vid dB drag så kanske den är bra..vid normalt användande, totalt onödigt.

Ps. Ställer ofta till mer problem hos folk en vad det gör nytta.

helt onödig enligt dig, men inte enligt andra kanske?


3 466 Inlägg
3 maj 2012
#85
TT-Avant skrev:
big-jepp skrev:
TT-Avant skrev:

Som jag skrev i en annan tråd, kan inte göra en sådan jämförelse igentligen. Om man har två steg, båda på 1000w rms, men ena steget är A/B steg avsäkrat 140A, det andra steget är klass D avsäkrat 100A, vilket steg drar då mest ström vid 1000w rms uteffekt?

Antal watt bör inte spela någon roll när det gäller batterier, utan mer antal Amper det är, samt vad för batteri man har. Det är tex skillnad på Optima och rusta batterier, även om rusta batteri har fler Ah en optima (endast exempel nu)

fortfarande en bra riktlinje som har hjälp fler än det slagit ihjäl.

Helt onödig riktlinje igentligen. Ska man enbart köra dB drag så ok. Ungefär som man förr rek. konding, men idag skratta folk åt det, typ. Men vid dB drag så kanske den är bra..vid normalt användande, totalt onödigt.

Ps. Ställer ofta till mer problem hos folk en vad det gör nytta.

För att?

Jag tycker det är en bra tumregel framför allt om man ska ha det till normalt användande...

Sen får man ju ha lite sunt förnuft, dyrare steg är ren galenskap att koppla på billiga batterier imo...

Man bör ju dock alltid köra AGM till bilstereo då vanliga batterier inte brukar trivas med den hårda belastningen det innebär..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

6 851 Inlägg
3 maj 2012
#86
1. Folk kan inte koppla, blanda batterier hej vilt, just för att de sett att man ska ha extra batteri.

2. Folk har ingen koll på hur stor generator dem har och kör då med allt för stora batterier, vilket medför att de åker runt med massa halvfulla batterier. Sedan undra dem varför det inte funkar bra, trotts extra batteri.

3. Folk använder "fel" kablar till batteriet bak. Samt ofta fel avsäkrat m.m

Detta är sånt som jag ser ganska ofta i jobbet. Alltså folk gör fel och krångla till saker, helt i onödan. Endel av varför man ska hallå sig till ett batteri, ett bra batteri såklart.


1 071 Inlägg
3 maj 2012
#87
TT-Avant skrev:
1. Folk kan inte koppla, blanda batterier hej vilt, just för att de sett att man ska ha extra batteri.

2. Folk har ingen koll på hur stor generator dem har och kör då med allt för stora batterier, vilket medför att de åker runt med massa halvfulla batterier. Sedan undra dem varför det inte funkar bra, trotts extra batteri.

3. Folk använder "fel" kablar till batteriet bak. Samt ofta fel avsäkrat m.m

Detta är sånt som jag ser ganska ofta i jobbet. Alltså folk gör fel och krångla till saker, helt i onödan. Endel av varför man ska hallå sig till ett batteri, ett bra batteri såklart.

1. Har kopplat plus till plus och minus till minus och det fungerar, och kör med 4st nsb 170 och the big tre med dubbla 70mm² undra varför det är fel:|

2. Har en 100a generator och laddar ctek emellan åt så har alltid stadig volt

3. Har 95mm² mellan generator och batteri bank bak och mellan batterier 70mm²

Varför dra Alla över samma kant?

Onödigt inlägg^^

60 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
#88
Ja 2 ohm bryggat borde väl inte vara något problem, ärligt talat har jag ingen aning! smile Men äre inte bättre o dra en fettare kabel från generatorn till batteriet än att byta batteri? ;o kollade en film om det, verkade väldigt rimligt dock bytte dom bateri dära.. men generatorn kan väl ofta prestera mer än vad den normalt sätt gör? dock med dom små orginal kabblarna så tar det ju stopp vid x ladd.... inte sant?
Byter man då kabbel så höjs ju laddningen av batteriet..? smile

3 187 Inlägg
4 maj 2012
#89
Keepitcoming skrev:
Ja 2 ohm bryggat borde väl inte vara något problem, ärligt talat har jag ingen aning! smile Men äre inte bättre o dra en fettare kabel från generatorn till batteriet än att byta batteri? ;o kollade en film om det, verkade väldigt rimligt dock bytte dom bateri dära.. men generatorn kan väl ofta prestera mer än vad den normalt sätt gör? dock med dom små orginal kabblarna så tar det ju stopp vid x ladd.... inte sant?
Byter man då kabbel så höjs ju laddningen av batteriet..? smile

blir ingen större skillnad, är den lätt att byta så byt den annars skippa det.

sen är jag tveksam till att något av dina steg är stabila i 2 ohm bryggat.
Senast redigerat av big-jepp (4 maj 2012)


3 187 Inlägg
4 maj 2012
#90
TT-Avant skrev:
1. Folk kan inte koppla, blanda batterier hej vilt, just för att de sett att man ska ha extra batteri.

2. Folk har ingen koll på hur stor generator dem har och kör då med allt för stora batterier, vilket medför att de åker runt med massa halvfulla batterier. Sedan undra dem varför det inte funkar bra, trotts extra batteri.

3. Folk använder "fel" kablar till batteriet bak. Samt ofta fel avsäkrat m.m

Detta är sånt som jag ser ganska ofta i jobbet. Alltså folk gör fel och krångla till saker, helt i onödan. Endel av varför man ska hallå sig till ett batteri, ett bra batteri såklart.

förstår inte riktigt vad detta har med "tumregeln" att göra?
nu förklarar du andra grejer..


3 466 Inlägg
4 maj 2012
#91
TT-Avant skrev:
1. Folk kan inte koppla, blanda batterier hej vilt, just för att de sett att man ska ha extra batteri.

2. Folk har ingen koll på hur stor generator dem har och kör då med allt för stora batterier, vilket medför att de åker runt med massa halvfulla batterier. Sedan undra dem varför det inte funkar bra, trotts extra batteri.

3. Folk använder "fel" kablar till batteriet bak. Samt ofta fel avsäkrat m.m

Detta är sånt som jag ser ganska ofta i jobbet. Alltså folk gör fel och krångla till saker, helt i onödan. Endel av varför man ska hallå sig till ett batteri, ett bra batteri såklart.

Har sett en hel del som har blandat basar och kopplat rent åt helvete på steg mm, då ska man alltså avråda folk från att hålla på med billjud?

Nej, ska man göra något som man inte vet hur de ska göras eller vad man bör tänka på så får man själv ansvara för att ta reda på detta, annars riskerar man ju att drabbas av problemen de innebär att ha gjort fel. Detta gäller allt i livet. Det är inte svårare än att googla eller fråga..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
4 maj 2012
#92
big-jepp skrev:
Keepitcoming skrev:
Ja 2 ohm bryggat borde väl inte vara något problem, ärligt talat har jag ingen aning! smile Men äre inte bättre o dra en fettare kabel från generatorn till batteriet än att byta batteri? ;o kollade en film om det, verkade väldigt rimligt dock bytte dom bateri dära.. men generatorn kan väl ofta prestera mer än vad den normalt sätt gör? dock med dom små orginal kabblarna så tar det ju stopp vid x ladd.... inte sant?
Byter man då kabbel så höjs ju laddningen av batteriet..? smile

blir ingen större skillnad, är den lätt att byta så byt den annars skippa det.

sen är jag tveksam till att något av dina steg är stabila i 2 ohm bryggat.

Nja, kabeln mellan generator och batteri är i klenaste laget för att hålla nere tillverkningskostnader.
Den klarar av strömmen som generatorn levererar ja, men då ska man även tänka på att bilen orginal oftast inte använder generatorns fulla kapacitet. När man då belastar orginalkabeln fullt så kommer den inre resistansen öka pga att där blir värmeutveckling i kabeln. Resistansen ökar alltså ju högre temperatur kabeln har. Att den sedan sitter monterat i motorrummet gör ju inte saken bättre.

När resistansen ökar i kabeln så kommer spänningen sjunka och därmed laddströmen. Bilens orginalbatteri används dock bara som start-källa och när bilen är igång hämtar den mer eller mindre all ström direkt från generatorn, då räcker det med att mer eller mindre underhållsladda orginalbatteriet och spänningen behöver inte vara mycke mer än 13,5-13,8V.

När man sedan kopplar på ett slutsteg kommer man dra mer än vad generatorn klarar ge och då hämtar man ström från batteriet. Detta gör att man både vill ha så hög laddspänning och laddström som möjligt, dels för att minska belastningen på batteriet och dels för att hålla spänningen uppe så man kan hämta mer ström från generatorn.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 187 Inlägg
4 maj 2012
#93
M_icke_ skrev:
big-jepp skrev:
Keepitcoming skrev:
Ja 2 ohm bryggat borde väl inte vara något problem, ärligt talat har jag ingen aning! smile Men äre inte bättre o dra en fettare kabel från generatorn till batteriet än att byta batteri? ;o kollade en film om det, verkade väldigt rimligt dock bytte dom bateri dära.. men generatorn kan väl ofta prestera mer än vad den normalt sätt gör? dock med dom små orginal kabblarna så tar det ju stopp vid x ladd.... inte sant?
Byter man då kabbel så höjs ju laddningen av batteriet..? smile

blir ingen större skillnad, är den lätt att byta så byt den annars skippa det.

sen är jag tveksam till att något av dina steg är stabila i 2 ohm bryggat.

Nja, kabeln mellan generator och batteri är i klenaste laget för att hålla nere tillverkningskostnader.
Den klarar av strömmen som generatorn levererar ja, men då ska man även tänka på att bilen orginal oftast inte använder generatorns fulla kapacitet. När man då belastar orginalkabeln fullt så kommer den inre resistansen öka pga att där blir värmeutveckling i kabeln. Resistansen ökar alltså ju högre temperatur kabeln har. Att den sedan sitter monterat i motorrummet gör ju inte saken bättre.

När resistansen ökar i kabeln så kommer spänningen sjunka och därmed laddströmen. Bilens orginalbatteri används dock bara som start-källa och när bilen är igång hämtar den mer eller mindre all ström direkt från generatorn, då räcker det med att mer eller mindre underhållsladda orginalbatteriet och spänningen behöver inte vara mycke mer än 13,5-13,8V.

När man sedan kopplar på ett slutsteg kommer man dra mer än vad generatorn klarar ge och då hämtar man ström från batteriet. Detta gör att man både vill ha så hög laddspänning och laddström som möjligt, dels för att minska belastningen på batteriet och dels för att hålla spänningen uppe så man kan hämta mer ström från generatorn.

ligger du på 13,5-13,8 så är troligtvis kabeln skadad eller har dålig kontakt. då ska den självklart bytas. men har den bra kontakt och laddspänningen ligger på 142,-14,5 så tycker jag att han inte behöver byta den (killen har inga värstinggrejer) och på vissa bilar sitter den väldigt svåråtkomlig.

det jag ville ha sagt var att laddspänningen inte ökar från t.ex. 14V med original kabel och sedan till 16V med en ny grövre kabel. (läser man hur trådkaparen skriver så får man uppfattningen av att han verkar tro något sådant)


60 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
#94
http://www.sonicelectronix.com/pictures … ture_id=-1

300 watt i 2 ohm...... Kolla gärna steget o se vad det går för..

hittar ingen bra info om blackmaxx steget men 500x2 2 ohm... men jag behöver väl ändå inte maxa ut alla watt till högtalarna det behöver man bara göra om man ska spela sinnes högt? jag vill liksom spela HÖGT men inte spela mig döv.. dom högtalarna jag tänkt köpa lirar 92 db+ ...

tänkte köpa 2 sånna sen lirar jag på så gott det går asså vi får se vad som händer smile blir första bygge så får försöka göra det så bra som möjligt, vad bör jag täta lådan med och var kan man handla högtalar 'päls' lr matta, dock finns det ju många högtalar mattor men den man har utvändigt.. ser ju bättre ut än att bara ha en trä skiva i bagaget^^
Senast redigerat av Keepitcoming (4 maj 2012)

60 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#95
då var det dags för tusen frågor igen! big_smile

om jag har ett slutsteg på 2x 500 watt, kan jag då brygga det till 1x 1000 watt?

Rms som jag har förståt det är när du delar upp stegets watt antal på flera olika högtalare? ibland blir rms:en på högtalarna 1/2 -1/3 varför är det så och hur fungerar det? någon som har lust och förklara detta? smile hade kommit till nytta, för jag tänkte att om jag har 2x 500w rms basar borde 1000watt vara nog lr? då äre ju pice of cake att få nog med watt att driva basarna! Sitter över köp knappen på dessa basarna dom e grymmmmmma :]] vill lätt ha dom. Men vet inte om det är pasande att köpa dom!

Så vara snälla att svara så fort som möjligt

//mvh ;pp
Senast redigerat av Keepitcoming (7 maj 2012)

21 761 Inlägg
7 maj 2012
#96
Vilka basar tänker du köpa?

Har man ett slutsteg som ger ut 2x500 W vid tex 2 Ohm, då brukar det kunna ge ut omkring 1x1000 W vid 4 Ohm. RMS har inte att göra med att dela upp steges watt till flera högtalare, RMS är ett slags effektmedelvärde med låg distorsion. Man brukar tolka det som en kontinuerlig effekt, men så är det egentligen inte vad jag vet.

Att effekten ibland delas upp i 1/2-1/3 till varje högtalare beror på att högtalarna "samsas" om effekten, den fördelas jämnt mellan dem. Detta förutsätter att alla högtalarna har samma impedans, annars får vissa högtalare mer effekt än de andra och det är inte bra ifall de ska spela samma frekvensområde.

Om slutsteget ger ut 1000 WRMS vid samma impedans som basarna har, då fungerar det bra att basarna tål 500 WRMS vardera. Det gör inget om steget kan ge ut lite mer effekt heller, huvudsaken är att alla inställningar på steget ställs in korrekt. smile

60 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#97
dessa basarna har jag kollat på!

http://www.mds.se/sv/product/43/MDS-Fanatic-FR10W

60 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
#98
tyst här blev ;]

Team dBakuten
3 453 Inlägg
10 maj 2012
#99
Keepitcoming skrev:
tyst här blev ;]

Tro fan det.. dags att sluta snacka en massa och tillbringa mer tid i garaget.

Inte bara jag som anar ugglor i mossen.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

3 187 Inlägg
10 maj 2012
#100
Keepitcoming skrev:
tyst här blev ;]

visa resultat, händer för lite för att vi vill hjälpa..



Sök