big-jepp skrev:
Keepitcoming skrev:
Ja 2 ohm bryggat borde väl inte vara något problem, ärligt talat har jag ingen aning!
Men äre inte bättre o dra en fettare kabel från generatorn till batteriet än att byta batteri? ;o kollade en film om det, verkade väldigt rimligt dock bytte dom bateri dära.. men generatorn kan väl ofta prestera mer än vad den normalt sätt gör? dock med dom små orginal kabblarna så tar det ju stopp vid x ladd.... inte sant?
Byter man då kabbel så höjs ju laddningen av batteriet..?
blir ingen större skillnad, är den lätt att byta så byt den annars skippa det.
sen är jag tveksam till att något av dina steg är stabila i 2 ohm bryggat.
Nja, kabeln mellan generator och batteri är i klenaste laget för att hålla nere tillverkningskostnader.
Den klarar av strömmen som generatorn levererar ja, men då ska man även tänka på att bilen orginal oftast inte använder generatorns fulla kapacitet. När man då belastar orginalkabeln fullt så kommer den inre resistansen öka pga att där blir värmeutveckling i kabeln. Resistansen ökar alltså ju högre temperatur kabeln har. Att den sedan sitter monterat i motorrummet gör ju inte saken bättre.
När resistansen ökar i kabeln så kommer spänningen sjunka och därmed laddströmen. Bilens orginalbatteri används dock bara som start-källa och när bilen är igång hämtar den mer eller mindre all ström direkt från generatorn, då räcker det med att mer eller mindre underhållsladda orginalbatteriet och spänningen behöver inte vara mycke mer än 13,5-13,8V.
När man sedan kopplar på ett slutsteg kommer man dra mer än vad generatorn klarar ge och då hämtar man ström från batteriet. Detta gör att man både vill ha så hög laddspänning och laddström som möjligt, dels för att minska belastningen på batteriet och dels för att hålla spänningen uppe så man kan hämta mer ström från generatorn.
"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"