3630
Sök

DLS UR5I låter kasst, vad mer kan jag göra??

Tvättar med diesel
146 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Hej, har ett DLS UR5i kitsystem i min passat kombi -99.
Drivs av ett MAC Audio fearless two steg med 2.5mm o 0,75mm högtalarkablar.
Nästan 4m2 stp silver i dörrarna och högtalarna monterade i bafflar av 12mm konstruktionsplyfa, skruvade limmade och tätade.
Huvudenheten är en Pioneer DEHp6600r.
har kollat fasning på midbasarna x antal gånger men ljudet är fortfarande HELT kasst,
Inget djup eller liv alls i basen, diskanten är för vass och övertydlig och mellanregistret är tunt och detaljlöst.
Vad kan tänkas vara fel, jag kan inte komma på något mer att göra för att få ordning på ljudet?
Någon som har några erfarenheter av högtalarna/ steget?

Tack på förhand/ Christian.

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
31 januari 2012
Vad har du för inställning på delningsfiltret?

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

448 Inlägg
31 januari 2012
du har inte högpassfilter på , på steget ?

Xzit

Tvättar med diesel
146 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Mr_M_ skrev:
Vad har du för inställning på delningsfiltret?

Finns inga direkta "Inställningar", kan endast justera level i tre steg på diskanten och den har jag på "low".
Det inbyggda filtret i huvudenheten för lågnivån har jag provat högpassen på 0/50/80/125hz
och blir så klart bara sämre ju högre jag går.
på Steget har jag provat justera BassEQ på 45hz och låter "bäst" på fullt.

Tvättar med diesel
146 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
XzitXR3I skrev:

Jo det stämmer, den står på ca 30-35hz.

3 187 Inlägg
31 januari 2012
ChristianG skrev:
XzitXR3I skrev:

du delar alltså på steget samt även med filter?

21 761 Inlägg
31 januari 2012
En del högtalare kan låta direkt illa när de är helt nya och oinspelade, om dessa högtalare är helt nya så bör de nog spelas i tex 20-30 timmar innan man kan göra en bedömning. smile

Tvättar med diesel
146 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
big-jepp skrev:
ChristianG skrev:
XzitXR3I skrev:

du delar alltså på steget samt även med filter?

Ja, men delningen på steget använder jag endast  som "sub-sonic" filter för att det inte ska slå igenom.
Blir ej bättre om jag stänger av det.

Tvättar med diesel
146 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
En del högtalare kan låta direkt illa när de är helt nya och oinspelade, om dessa högtalare är helt nya så bör de nog spelas i tex 20-30 timmar innan man kan göra en bedömning. smile

Har haft samma framsystem i tre år i tre olika bilar..

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 februari 2012
ChristianG skrev:
Drönirettab skrev:

Du säger att du har kollat fasen......

Antar att du menar rent elektriskt hur du har kopplat in kablarna.

Testa ändå att koppla omantingen diskanterna eller middarna då den akustiska fasen kan vara fel, mkt beroende på placeringarna i bilen.

Sedan funderar jag på hurpass öppet det är bakom högtalarna. Är det inte fritt nog så "kvävs" högtalarna....
Senast redigerat av Lonefox (1 februari 2012)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Tvättar med diesel
146 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
Lonefox skrev:
ChristianG skrev:
Drönirettab skrev:

Du säger att du har kollat fasen......

Antar att du menar rent elektriskt hur du har kopplat in kablarna.

Testa ändå att koppla omantingen diskanterna eller middarna då den akustiska fasen kan vara fel, mkt beroende på placeringarna i bilen.

Sedan funderar jag på hurpass öppet det är bakom högtalarna. Är det inte fritt nog så "kvävs" högtalarna....

Middarna har jag provat att fasvända, dock ej diskanterna.
Det är helt fritt bakom missarna.

Tvättar med diesel
146 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Har du fasvänt endast den ena av middarna?
Har du kollat fasningen ända från steget till middarna och inte endast från middar till filter eller från filter till steg?
Enklast att kolla fasningen mellan vänster och höger är att vrida balansen på stereon, spelar det bättre med endast en sida så är det nåt galet.

Ja jag har provat fasvända en sida i taget, Jag gjorde det då mellan steg och filter. Jag har även fasvänt middarna efter filtrena men det var innan jag dämpade dörrarna, märkte inte av någon förbättring då.
Märker inga skillnad mellan hö o vä när jag justerar balansen.

Tvättar med diesel
146 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Nu har jag även limmat Förstärkningsplåten/ krock balken mot ytterplåten utan framgång.
Man hör en klar förbättring av ljud trycket när man justerar balansen mot baksystemet,
Original högtalare i odämpade dörrar drivet av huvudenheten..

21 761 Inlägg
2 februari 2012
Blir det alltså fortfarande dåligt ljud om du enbart spelar med framsystemet, dvs fadar bort baksystemet helt?

För att försöka få rätsida på problemet så bör du endast låta framsystemet spela och sedan göra eventuella justeringar, en i taget (tex fasvända ena diskanten eller så). Om du har både framsystem och baksystem igång samtidigt så blir det många saker som kan inverka på varandra, väldigt knepigt att hitta felet då. smile
Senast redigerat av Drönirettab (2 februari 2012)

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
2 februari 2012
något lär blivit knas

har du testat att spela elementen var för sig alltså mellan höger och vänster sida

eftersom du inte skriver om du kör utan orginal delningsfilter så kan man jhu förutsätta att dom sitter där

har helt oanvända delningsfilter liggandes till mitt up5i kitt som du kan få testa om det blir någon skillnad

bara kasta iväg ett pm isånt fall bor på västra delarna i örebro

saker och ting kan jhu faktist paja
borde inte låta illa om inte ett element blivit skadat eller liknande

Kör fort så hinner inget hända...

Tvättar med diesel
146 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Blir det alltså fortfarande dåligt ljud om du enbart spelar med framsystemet, dvs fadar bort baksystemet helt?

För att försöka få rätsida på problemet så bör du endast låta framsystemet spela och sedan göra eventuella justeringar, en i taget (tex fasvända ena diskanten eller så). Om du har både framsystem och baksystem igång samtidigt så blir det många saker som kan inverka på varandra, väldigt knepigt att hitta felet då. smile

Ja framsystemet låtter lika illa utan baslåda och baksystem.
Jag ska prova fasvända diskanterna så snart jag får tid. Middarna har jag provat att fasvända utan baksystem eller baslåda inblandat.

6 851 Inlägg
2 februari 2012
Kan oxå vara så att du har fel fas mellan bak fram eller fram/bak och baslåda. Finns en massa olika faser som du måste ha rätt för att det ska låta bra. Gör om gör rätt, koppla ur ALLT och koppla om, då ser du till att till 110% lägga alla i samma fas, alltså svart på svart och rött på rött på ALLA högtalare. Efter detta kan du börja med att leta dej fram om det fortfarande låter dåligt.

PS: Du bör stänga av alla extra saker som EQ, tidskomp m.m när du letar fel oxå.
Senast redigerat av TT-Avant (2 februari 2012)

Tvättar med diesel
146 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Growe skrev:
något lär blivit knas

har du testat att spela elementen var för sig alltså mellan höger och vänster sida

eftersom du inte skriver om du kör utan orginal delningsfilter så kan man jhu förutsätta att dom sitter där

har helt oanvända delningsfilter liggandes till mitt up5i kitt som du kan få testa om det blir någon skillnad

bara kasta iväg ett pm isånt fall bor på västra delarna i örebro

saker och ting kan jhu faktist paja
borde inte låta illa om inte ett element blivit skadat eller liknande

Har ej hört något missljud ifrån något element och har aldrig medvetet utsatt dom för disortion eller liknande.
får jag ingen rätsida på det så hör jag av mig, vore ju kanon att kunna prova andra filter i så fall!

Tvättar med diesel
146 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Kan oxå vara så att du har fel fas mellan bak fram eller fram/bak och baslåda. Finns en massa olika faser som du måste ha rätt för att det ska låta bra. Gör om gör rätt, koppla ur ALLT och koppla om, då ser du till att till 110% lägga alla i samma fas, alltså svart på svart och rött på rött på ALLA högtalare. Efter detta kan du börja med att leta dej fram om det fortfarande låter dåligt.

när jag kollade fasen på middarna fram första gången så vände jag den ena och märkte en klar förbättring, dock blev jag endå inte nöjd.
Basen kan jag fasvända igenom huvudenheten, den är givetvis ställd som det låter bäst. Vänder jag fasen på baslådan tappar den allt djup och tryck.
Men som du säger blir jag kanske så illa tvungen att riva ner allt och kolla.

Tvättar med diesel
146 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
bör kanske tilllägga att enda gången jag får hyffsad ljudkvallité är när jag lyssnar på radio. Cd spelare=sämre, Aux= kass.

Sök