3694
Sök

Seriös privat firma/mekaniker?

3 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Jag skulle behöva lite råd angående min Volvo 740. Alltid önskat att jag kunnat mecka själv men inte blivit så när andra intressen kommit emellan. Därför tog jag bilen till en privat person som skrev i annonsen att han har verkstad hemma och säljer diverse volvo delar. Det jag behövde ha lagat var främre styrleder.
Han påstår att jag inte hade något rattlås och därför skulle det vara svårt att byta främre styrlederna. Har det verkligen med saken att göra? Hur stor är möjligheten att jag själv dragit sönder rattlåset när ja haft bilen i några månader för när ja fick den fungerade det.
Vad jag finner konstigt är att ratten också inte var riktigt rak när jag fick tillbaka den och styrningen gick oerhört mycket lättare nu än innan. Beror de på att styrlederna byttes?
Jag får en känsla av att han beklagade sig om rattlåset för han inte riktigt fick till det med att snurra tillbaka med rätt antal varv.

//Cicci

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
2 februari 2012
Har du bytt en styrled så måste du göra en hjulinställning sedan, att hålla på och räkna varv det är inget man ska göra. Om du dragit sönder rastlåset då är du stark och har gjort de avsiktligt, det är svårt att åstadkomma annars big_smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

3 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Jag är verkligen inte stark big_smile Förstår bara inte hur de har gått till och om de va han som gjorde det så verkar han ju inte särskilt duktig så att lämna bilen dit igen är nog ingen bra ide hmm

2 182 Inlägg
2 februari 2012
Gör en hjullinställnig, som Niklasw skrev så blir det aldrig bra av att räkna varv.
Han vill nog ha ett fungerande rattlås för att låsa ratten rakt wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

3 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Ja vet att jag hade ett fungerande rattlås för de störde mig som fan när ja skulle starta bilen. Frågan är ju bara hur de gick sönder? Hade dock inbrott i bilen men de tog bara batteriet och de verkade som de inte va inne i bilen så får inte ihop det hmm Aja bara att göra hjulinställning då.

6 642 Inlägg
3 februari 2012
Om du har halvslita däck behövs ingen hjulinställning än. Är möjligt att byta styrled om man får den i "exakt" samma läge och ratten fortfarande står rakt.

De/Dem

2 182 Inlägg
3 februari 2012
Malheus skrev:
Om du har halvslita däck behövs ingen hjulinställning än. Är möjligt att byta styrled om man får den i "exakt" samma läge och ratten fortfarande står rakt.

Man ska alltid göra hjulinställning efter byte av styrled, punkt slut.

Även om ratten står rakt så kan hjulinställningen va fel å då slits däcken onormalt. Ingen ide att snåla på såna saker.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

6 642 Inlägg
3 februari 2012
Niklas1987 skrev:
Malheus skrev:

Även om ratten står rakt så kan hjulinställningen va fel å då slits däcken onormalt. Ingen ide att snåla på såna saker.

Gammal bil, ingen ide att lägga ut allt för mycket pengar..är däcken redan halvdana "gör det inget"

Framvagnen kan ändå stå fel utan att det sliter

De/Dem

2 182 Inlägg
3 februari 2012
Malheus skrev:
Niklas1987 skrev:
Malheus skrev:

Gammal bil, ingen ide att lägga ut allt för mycket pengar..är däcken redan halvdana "gör det inget"

Framvagnen kan ändå stå fel utan att det sliter

Rätt inställning kan spara på bränsle å däck+ att bilen kan bli trevligare å köra.

Å så jävla mycket kostar det inte att göra en hjulinställning.

-Johnny Bravo

1 938 Inlägg
3 mars 2012
300 kr tar dom här för inställning fram, så några större pengar är det inte tal om.

Sök