4373
Sök

generatorn laddar inte. hjälp tack

3 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
hoj, har en volvo 740 som itne laddar, försökte byta instrumentpanel på den, men det gick inte så bra, efter det att jag försökte byta de så laddadet generatorn inte längre, så jag trodde att det var generatorn som va cp paj så köpte en ny. men det hjälpte ikke, så hörde mej för och han sa att jag skulle tästa med att dra en kabel från generatorn in i bilen men en av o på knapp o sen till + polern på bateriet men, och det funkade typ en vecka och nu är det samma fel den laddar inte
Senast redigerat av mitts-1992 (2 februari 2012)

3 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
okej okej duger de tror du tongue

21 761 Inlägg
2 februari 2012
Man ska inte koppla direkt till batteriplus när man gör en sån där sak, man ska ett visst motstånd mellan generator och batteriplus. I detta fall lämpligast en liten 12 V lampa, runt 2 W funkar bra. Det man gör med denna koppling är att man ersätter laddningslampans funktion, huduvfelet är alltså att laddningslaampan i instrumenthuset inte fungerar som den ska.

Jag vet inte vad som har hänt, men kanske risken finns att någonting inuti generatorn har gått sönder av att det inte var något motstånd mellan generator-batteriplus. En gissning bara, andra får nog ge mer råd. smile

3 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
okej  tack, har kollat att den laddar med multimeter o den laddar när man varvar men inte mycket. Bara lite mera än va bateriet är

21 761 Inlägg
3 februari 2012
Kolla om du har eller får tag på en 2 W lampa, sätt den sedan synligt strax innan där kabeln från generatorn sitter på brytaren. Då ser du om det blir en sluten krets ner till generatorns D+ eftersom lampan ska tändas när du slår på tändningen i läge 2. smile

Fungerar inte det så får du först kolla att det verkligen kommer batterispänning på andra sidan brytaren, dvs den som är ansluten till batteriet. Är det batterispänning där så borde felet ligga vid generatorn, under förutsättning att kabeln du har dragit från generatorn är hel och sitter fast som den ska.

Sök