2746
Sök

Volvo 850 t5/turbo trycker ur sig olja i vevhusventilation

4 586 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-6125ba865ac90a4bf2c45683654dc3bb.jpg

Hur yttrar sig felet ?
svar: Får när jag laddar på rejält (1.1-1.2bar) mycket olja i luftröret som går ner till turbon. har även mycket olja i den öppna dumpen. Bilen går ryckigt när den är kall.

Oljan kommer ifrån slangen som går upp mot luftröret

Åtgärder som gjorts:
*Motorn spolad på firma med en så kallad engineflush
*Vevhusventilation rengjord ända ner till tråget och allt bytt där
*Nyrenoverad turbo
*kontrollerad oljenivå (normal nivå)

Bilen ryker ej blått/svart eller vit vid gaspådrag. Rycker ej heller ur oljestickan

Vad ska jag göra för åtgärder härnäst ?

Komprov är ej taget ska göras inom kort.
Senast redigerat av jocke_gronberg (4 februari 2012)


8 253 Inlägg
4 februari 2012
#2
Gör ren intercooler och tryckrör invändigt.


4 586 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
Gör ren intercooler och tryckrör invändigt.

Hjälper det även mitt problem med olja i insugningsrör på turbon. Vid montering av nyrenoverade turbon så var det inte olja alls i röret. Men kan väl plocka ner och spola rent.

Vad tror du om komp prov ifall jag får ner det i tråget ?


8 253 Inlägg
5 februari 2012
#4
jocke_gronberg skrev:
Hjälper det även mitt problem med olja i insugningsrör på turbon. Vid montering av nyrenoverade turbon så var det inte olja alls i röret. Men kan väl plocka ner och spola rent.

Olja blir det alltid i det där röret. Det kommer man inte undan. Primärt "hjälper" rengöringen för det som kommer ur dumpen även om det alltid kommer komma ut lite olja där även efter rengöring.

jocke_gronberg skrev:
Vad tror du om komp prov ifall jag får ner det i tråget ?

Har den gått långt så läker det säkerlign igenom. Ett kompressionsprov kan ge en fingervisning om hur illa det är, vill man veta mer exakt får man börja fundera på ett leak down-test. Men har motorn gått säg 25000 eller mer så kan man utgå ifrån att det blåser en del förbi kolvringarna.


4 586 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
jocke_gronberg skrev:
Hjälper det även mitt problem med olja i insugningsrör på turbon. Vid montering av nyrenoverade turbon så var det inte olja alls i röret. Men kan väl plocka ner och spola rent.

Olja blir det alltid i det där röret. Det kommer man inte undan. Primärt "hjälper" rengöringen för det som kommer ur dumpen även om det alltid kommer komma ut lite olja där även efter rengöring.

jocke_gronberg skrev:
Vad tror du om komp prov ifall jag får ner det i tråget ?

Har den gått långt så läker det säkerlign igenom. Ett kompressionsprov kan ge en fingervisning om hur illa det är, vill man veta mer exakt får man börja fundera på ett leak down-test. Men har motorn gått säg 25000 eller mer så kan man utgå ifrån att det blåser en del förbi kolvringarna.

Den har snart gått 24.000 mil. Har säkert varit trimmad dom senaste 5000-6000 tusen milen.
Senast redigerat av jocke_gronberg (5 februari 2012)


8 Inlägg
5 februari 2012
#6
Hej. Hade samma fel på skogsmaskinen jag kör och då var det kolvringarna som var dåliga dom hade tappa hård hetten så kompressionen smet förbi och tryckte ut oljan   dom byttes i måndags och nu går den som en funkar den mycket bra!

4 586 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#7
Skulle kompet vara dålig i bilen då är den billig. sad


8 253 Inlägg
5 februari 2012
#8
jocke_gronberg skrev:
Den har snart gått 24.000 mil.

Ungefär som min hade gjort innan jag rev den. Min hade gått kanske 500 mil mer än din,. Och då var det bara några hundradelars marginal på att det gick att "bara" borra upp till största normala överdimension: 81,4mm. Och ett sånt slitage vid såna miltal är inte ovanligt. Så vill du ha en tät bottendel så är det läge att fundera på borrning och nya kolvar.


4 586 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#9
Marlboroman skrev:
jocke_gronberg skrev:
Den har snart gått 24.000 mil.

Ungefär som min hade gjort innan jag rev den. Min hade gått kanske 500 mil mer än din,. Och då var det bara några hundradelars marginal på att det gick att "bara" borra upp till största normala överdimension: 81,4mm. Och ett sånt slitage vid såna miltal är inte ovanligt. Så vill du ha en tät bottendel så är det läge att fundera på borrning och nya kolvar.

Låter ju mindre kul. Men ska ta och kolla upp hur illa det är. Återkommer då


8 Inlägg
5 februari 2012
#10
Eller prova men nya kolv ringar det bytte vi och felet var borta smile

4 586 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#11
akerlunds skrev:
Eller prova men nya kolv ringar det bytte vi och felet var borta smile

Att bara byta ringar känns som för mycket jobb ifall det inte blir bra.


8 Inlägg
5 februari 2012
#12
är 90% säker på att det kommer bli det. är inte så mycket jobb som man tror

8 253 Inlägg
5 februari 2012
#13
akerlunds skrev:
är 90% säker på att det kommer bli det. är inte så mycket jobb som man tror

Problemet är att det inte kommer hjälpa ett dugg. Det är inte ringarna som är problemet utan det är att cylinderväggarna är så slitna att ringarna inte ens har en teoretisk chans att kunna täta som det är tänkt. Så att sätta i nya ringar blir mycket jobb noch pengar för absolut ingenting.


4 586 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#14
akerlunds: Det är nästan alltid tvärs om. Det är mer jobb än man tror.

Marlboroman: Håller med dig fullständigt

Tog och lyfte på oljelocket idag med tanke att det skulle vara så högt tryck att det skulle vara synligt där. Fick inte en oljedroppe på mig och ej högt tryck.

Ifall jag nu skulle ha låg komp skulle inte jag behöva fylla på olja då? Har kört 100 mil utan att en enda droppe gått åt.
Senast redigerat av jocke_gronberg (5 februari 2012)


8 Inlägg
5 februari 2012
#15
man ser inte det på det sättet. skogs maskinen drog heller inte olja tryckte runt den i vev-hus ventilationen
Jag hoppas du får ordning på den!

4 586 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#16
Kontrollerade den nyrenoverade turbon idag som gått 20 mil på 0.8 bar

Mitt gamla 18T agg fick ny lagerdel ifrån känd firma. Tror min gamla lagerdel är i bättre skick än denna

Turbon glappar mycket mer än den jag böt ut sad

Lagerdelen är köpt på turbomeck så får se ifall han kan göra en bra Deal

Kan detta även göra att jag får olja i lyftröret till turbon ?
Senast redigerat av jocke_gronberg (5 februari 2012)


8 Inlägg
5 februari 2012
#17
Ja det kan ju var de me! när jag köper turbo delar blir det alltid från www.gikturbo.se
jag tycker dom är bäst!

12 Inlägg
6 februari 2012
#18
Hur glappar turbon?
När du får upp turbotrycket läcker det nog förbi kolvringarna och då får du ett högre vevhustryck.
//Martin


4 586 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#19
ogga41 skrev:
Hur glappar turbon?
När du får upp turbotrycket läcker det nog förbi kolvringarna och då får du ett högre vevhustryck.
//Martin

Kände bara att den var glapp. Ska göra kompprov idag får se vad resultatet säger.

Bilen går enligt mig för bra för att ha dålig komp. Men gör inget att testa
Senast redigerat av jocke_gronberg (7 februari 2012)


A.Sörman
1 299 Inlägg
7 februari 2012
#20
Har nog aldrig varit med om att det inte står olja i insugningsröret på dom här bilarna.Men jag kanske bara har skruvar i dom slitna smile



Sök