Munkis skrev:
Rquired skrev:
Det orimliga med dessa modeller från Volvo är inte förbrukningen i sig, den har dom flesta råd med även idag med ett literpris på 15kr och på den tiden 2/7/900 var nya var bensinen mycket billigare.
Det orimliga med äldre Volvo är att man utan problem kan hitta bilmodeller som är minst lika driftsäkra, har samma reservdelspriser och tillgång men enormt mycket bättre chassi och komfort. Dessa väger ofta 200-300kg mer och kan i vissa fall ha en sexa eller åtta under huven och dubbelt så mycket effekt, utan att dricka mer per mil än vad en Volvo gör.
Folk är olika men jag hade aldrig tvekat över att välja bort Volvo mot alternativen, bland annat för att den är duktigt klen i förhållande till en relativt hög förbrukning.
Rquired, as i expected
Satt bara och väntade på att du skulle komma in i tråden och förespråka nån gammal E34
Det är jättebra bilar, både fina att titta på och sköna att köra, Går relativt billigt för sin motorstorlek o.s.v inga tvivel , men du har inte en aning om vad du pratar om här uppenbarligen.
Du kan inte på fullaste allvar säga att bmw:s 80-tals 6:or och 8:or går billigare än en samtida fräsch B230. Kan ta ett exempel av många: Jag och kompisen var ute och lekte lite en vinter, Jag i en 740 GL och han i en Bmw 525 E34. Hans bil drog över 2 liter milen den kvällen medans min drog precis över litern.
Så fort man gasar lite med dom så skenar soppa förbrukningen i höjden i och med att dom är tvärdöda på låga varv så måste man ge gärnet för att det ska hända något vilket slukar soppa. (740 är tvärdöda oavsett varvtal så där behövs inge tokgas
)
Fisåker man så kan man får ner förbrukningen på E34 men det är väl rätt ointressant då det fungerar på B230 med.
Du vet vart du har mig i alla fall!
Du är däremot lite snett på det hela, alternativt om du bara råkat skriva fel? För det är motorerna från början av 90-talet och framåt som jag har nämnt, M5x och M6x. Äldre 6cyl. M20 och M30 (80-tal) kan kanske inte påstås vara törstiga i förhållande till ålder och effekt, men några snålvargar är dem inte.
Jag håller dock fast vid det jag skrev, och känner mig rätt övertygad också för den delen. Som jag nämnt testades dessa bilar noga som nya med resultatet att BMW gick något snålare och jag har inte stött på något som säger emot det resultatet än.
Att du och en bekant var ute och lekte med 15-20år gamla bilar som under sin livstid kan ha varit med om vad som helst, hade du i min position blivit övertygad av ett sådant argument? Oavsett så även om en 525i vore något törstigare än en 740GL känns inte det så farligt, skall man matcha Volvon rent prestandamässigt finns alltid 518i och den dricker minst en mer troligt två deciliter mindre per mil än 525i/740GL.
Men för att återknyta till Volvo, så oavsett vilken BMW eller Mercedes (och även till viss del Audi och SAAB, men dem har jag inte så mycket erfarenhet av) man jämför med inom rimliga gränser så är den klassiska gamla Volvon antingen markant törstigare eller rejält mycket klenare. Nej hyllningskören för denna vagn får någon annan än jag stå för, jag kan sträcka mig till att det är en bra och pålitlig bil åtminstone!