Vagafraga skrev:
Growe skrev:
Frrla skrev:
Min bmw 328 når 45 mil på 65 liter. då kör jag inte längre än en mil åt gången.
Tvivlar på att min B230E kommer dra mer å den kostar en fjärdedel att äga.
Har redan kört 18 mil i den och bara drage 17 liter, blandad körning, ofta kall motor.
jag tror att folk gärna vill tro att en volvo är jääääätteee törstig
men i själva verket är den ganska medel i förbrukningen trotts allt
och framför allt håller dom förbrukningen i samma nivå under en längre tid
eftersom motorn är så enkelt uppbyggd och inte direkt mycket att fundera över
alla som klarar att skruva loss en bult klarar av att byta det mesta på en volvo
Kan du förklara varför det är lättare att skruva på en Volvo jämfört med andra bilar?
Kan du göra några jämförelser så att någon som inte kan mycket alls om bilar förstår?
Jag vet hur en motor fungerar, men har aldrig skruvat på en bil.
iof svårt att förklara men allt är så enkelt uppbyggt som det bara går att göra det
tex ser man tändstiften tydligt istället för att man ska behöva leta efter dom i 2timmar (om man är kunnig)
inget är inbakat bakom en massa grejer allt är lätt att komma åt eller så lätt som det bara kan bli
inga special verktyg krävs heller
man bytte med lätthet kamrem ute på parkeringen med en hylsnyckel sats
nu är mitt huvud sönderskruvat så jag har lite svårt att göra mig förstådd i text då allt är självklart för mig
då jag ser allt framför mig bara jag tänker på det
en senare 940 är den mest lätt skruvade bilen jag skruvat med
även det mest avancerade är lätt i mina ögon
som en sak som elsystemet på alla 940 från 96-98 alla kontaker är färgmärkta eller passar bara på ett ställe
en blind kan helt enkelt sätta ihop elsystemet utan att ens veta vad det är för något
om man sätter kamremen fel händer det endå inget bara sätta den rätt och starta bilen
allt ser och är väldigt logiskt men så började jag meka volvo när jag var 16 och mekade min första 940 när jag var 17-18bast och då hade tillverkades dom fortfarande nya
så jag kanske inte är rätt person att fråga