3532
Sök

Varför drar volvo så mycket bensin?

Sothora <3
1 201 Inlägg
9 februari 2012
#121
He e de ja säger... 8/10 ljuger om sin förbrukning för dom har så jävla svårt o svälja sin stolthet.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 februari 2012
#122
vad en bil kan dra och vad den vanligtvis dra är 2 skilda saker .
hade en volvo 244 förgasare som jag lätt kunde få ner till 0,74 om jag tänkte efter hur jag körde .
men vanligtvis drog den runt 0,8-0,9

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Random Hero
4 047 Inlägg
9 februari 2012
#123
RD_87 skrev:
Navkapsel skrev:
Opelmadness skrev:

Men ja...  roll Jämför med samma årsmodeller istället, skapligt mycket mer rättvist.
t.ex 1988.

Jo, det har du rätt i.

Letade just runt efter förbrukningen på -89 i Omega i en instruktionsbok jag hade i hyllan, står ingenting. Men jag minns den bilen som snål.

Hade en -88 omega som ja körde från skövde-malmö-skövde på en fulltank, ca 85-90 mil med fulllastad bil o låg i 110 i stortsett hela vägen smile

Dog food lid. Backwards

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
9 februari 2012
#124
jag hade en omega 93 kombi med 2,0 16v... kommer ihåg den som ganska snål faktiskt. Den drog mindre än både golf 2 1,8 90hk och bmw 318 med m10 maskinen... så tvivlar starkt på att en 740 är snålare

btw , har en bmw 525 tds hemma snittet på den under ca 10 000 mil är 0,95 enligt färddatorn bilen är en 98a har jag för mig
Senast redigerat av CHEEVA (9 februari 2012)


9 117 Inlägg
9 februari 2012
#125
Haft en 240 GL med B20A och en 740 GL med B230A, å det gick fasen aldrig att få dom till att gå under litern.


Smack that ass!!
2 953 Inlägg
9 februari 2012
#126
Jadu min 242a med med b21a och m45 snittar väll lite som den vill dragit 1.5liter milen lugn körning  å lika mkt vid lek.. men som minnst ören väll drygt 1.1 1,2 långkörning när jag hämtade den

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 februari 2012
#127
xorox_88 skrev:
Jadu min 242a med med b21a och m45 snittar väll lite som den vill dragit 1.5liter milen lugn körning  å lika mkt vid lek.. men som minnst ören väll drygt 1.1 1,2 långkörning när jag hämtade den

skriv ärligt när du bytte tändstift,tändkablar,rotor,fördelarlock?


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 februari 2012
#128
Xuri skrev:
xorox_88 skrev:
Jadu min 242a med med b21a och m45 snittar väll lite som den vill dragit 1.5liter milen lugn körning  å lika mkt vid lek.. men som minnst ören väll drygt 1.1 1,2 långkörning när jag hämtade den

skriv ärligt när du bytte tändstift,tändkablar,rotor,fördelarlock?

Min likadana drog 0,95 om man varvade vettigt, hade den att pendla E-tuna - Västerås med en halv vinter.
Om man bara höll sig under 90km/h så gick det fint. Det var en fin tantkörd bil med 16k på mätaren.
Samma vinter hade jag en sopslut likadan förutom att den hade m46, den gick att få ner under 0,9 om man fegkörde som fan.
Men som någon sa tidigare i tråden, en jävla skillnad på vad en bil KAN dra och vad den vanligtvis drar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
9 februari 2012
#129
Xuri skrev:
xorox_88 skrev:
Jadu min 242a med med b21a och m45 snittar väll lite som den vill dragit 1.5liter milen lugn körning  å lika mkt vid lek.. men som minnst ören väll drygt 1.1 1,2 långkörning när jag hämtade den

skriv ärligt när du bytte tändstift,tändkablar,rotor,fördelarlock?

har aldrig gjort det, haft bilen i drygt 4 månader bara

RD_87: ja min ska vara gubbkörd osv drygt 2 eller 3 privata ägare på den å den slog över på 18k i början på veckan
Senast redigerat av xorox_88 (9 februari 2012)

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

4 637 Inlägg
10 februari 2012
#130
Xuri skrev:
xorox_88 skrev:
Jadu min 242a med med b21a och m45 snittar väll lite som den vill dragit 1.5liter milen lugn körning  å lika mkt vid lek.. men som minnst ören väll drygt 1.1 1,2 långkörning när jag hämtade den

skriv ärligt när du bytte tändstift,tändkablar,rotor,fördelarlock?

Kan lika gärna bero på förgasare och liknande som någon gång kan behöva en översyn.
Har som sagt kört 244 81 B21A 4vxl (1981) under flera år (snart 7 000 mil med den i min ägo) tror jag och de siffrorna stämmer inte in på mig. bilen har rullat 27 000 mil. tycker soppan räcker förvånansvärt länge.
Senast redigerat av Navkapsel (10 februari 2012)

187 Inlägg
10 februari 2012
#131
min gamla v70-00 2,4 140 hk drog 0,85 blandad körning enligt datorn å minn bmw 518-95 e34 dra mellan 0,75 0,78 räknar ut genom tripmätaren vid varje tankning blandad körning å man åken minst lika skönt i den gamla bmwn som v70in så för min del bli de den gamla bmwn alla dar i veckan

det är inte farten som dödar det är de plötsliga stoppet

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
10 februari 2012
#132
beror mest på hur tung höger fot man har

min 740 16v ligger omkring litern (0,8-1,2) och den har just passerat 45,ooo mil big_smile

men i överlag så har alla volvo 240/740 ja haft legat på litern blandad körning (ej turbo)


320 Inlägg
10 februari 2012
#133
Min bmw 328 når 45 mil på 65 liter. då kör jag inte längre än en mil åt gången.

Tvivlar på att min B230E kommer dra mer å den kostar en fjärdedel att äga.
Har redan kört 18 mil i den och bara drage 17 liter, blandad körning, ofta kall motor.

Bmw Ownz

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
10 februari 2012
#134
Frrla skrev:
Min bmw 328 når 45 mil på 65 liter. då kör jag inte längre än en mil åt gången.

Tvivlar på att min B230E kommer dra mer å den kostar en fjärdedel att äga.
Har redan kört 18 mil i den och bara drage 17 liter, blandad körning, ofta kall motor.

jag tror att folk gärna vill tro att en volvo är jääääätteee törstig
men i själva verket är den ganska medel i förbrukningen trotts allt

och framför allt håller dom förbrukningen i samma nivå under en längre tid
eftersom motorn är så enkelt uppbyggd och inte direkt mycket att fundera över

alla som klarar att skruva loss en bult klarar av att byta det mesta på en volvo

Kör fort så hinner inget hända...

Avstängd
98 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
#135
Growe skrev:
Frrla skrev:
Min bmw 328 når 45 mil på 65 liter. då kör jag inte längre än en mil åt gången.

Tvivlar på att min B230E kommer dra mer å den kostar en fjärdedel att äga.
Har redan kört 18 mil i den och bara drage 17 liter, blandad körning, ofta kall motor.

jag tror att folk gärna vill tro att en volvo är jääääätteee törstig
men i själva verket är den ganska medel i förbrukningen trotts allt

och framför allt håller dom förbrukningen i samma nivå under en längre tid
eftersom motorn är så enkelt uppbyggd och inte direkt mycket att fundera över

alla som klarar att skruva loss en bult klarar av att byta det mesta på en volvo

Kan du förklara varför det är lättare att skruva på en Volvo jämfört med andra bilar?

Kan du göra några jämförelser så att någon som inte kan mycket alls om bilar förstår?

Jag vet hur en motor fungerar, men har aldrig skruvat på en bil.

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
10 februari 2012
#136
rekord61 skrev:
min gamla v70-00 2,4 140 hk drog 0,85 blandad körning enligt datorn å minn bmw 518-95 e34 dra mellan 0,75 0,78 räknar ut genom tripmätaren vid varje tankning blandad körning å man åken minst lika skönt i den gamla bmwn som v70in så för min del bli de den gamla bmwn alla dar i veckan

dom nyare volvosarna har för smala ryggstöd för att man ska åka bra enligt mig

jag åker bättre i min 740 från 91 än i en v70n

nu fuskar jag iof eftersom mina stolar kommer från en 98:ans 940turbo  smile

sitter riktigt gudomligt i dom

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
10 februari 2012
#137
Vagafraga skrev:
Growe skrev:
Frrla skrev:
Min bmw 328 når 45 mil på 65 liter. då kör jag inte längre än en mil åt gången.

Tvivlar på att min B230E kommer dra mer å den kostar en fjärdedel att äga.
Har redan kört 18 mil i den och bara drage 17 liter, blandad körning, ofta kall motor.

jag tror att folk gärna vill tro att en volvo är jääääätteee törstig
men i själva verket är den ganska medel i förbrukningen trotts allt

och framför allt håller dom förbrukningen i samma nivå under en längre tid
eftersom motorn är så enkelt uppbyggd och inte direkt mycket att fundera över

alla som klarar att skruva loss en bult klarar av att byta det mesta på en volvo

Kan du förklara varför det är lättare att skruva på en Volvo jämfört med andra bilar?

Kan du göra några jämförelser så att någon som inte kan mycket alls om bilar förstår?

Jag vet hur en motor fungerar, men har aldrig skruvat på en bil.

iof svårt att förklara men allt är så enkelt uppbyggt som det bara går att göra det

tex ser man tändstiften tydligt istället för att man ska behöva leta efter dom i 2timmar (om man är kunnig)

inget är inbakat bakom en massa grejer allt är lätt att komma åt eller så lätt som det bara kan bli

inga special verktyg krävs heller

man bytte med lätthet kamrem ute på parkeringen med en hylsnyckel sats

nu är mitt huvud sönderskruvat så jag har lite svårt att göra mig förstådd i text då allt är självklart för mig
då jag ser allt framför mig bara jag tänker på det

en senare 940 är den mest lätt skruvade bilen jag skruvat med
även det mest avancerade är lätt i mina ögon

som en sak  som elsystemet på alla 940 från 96-98 alla kontaker är färgmärkta eller passar bara på ett ställe
en blind kan helt enkelt sätta ihop elsystemet utan att ens veta vad det är för något

om man sätter kamremen fel händer det endå inget bara sätta den rätt och starta bilen

allt ser och är väldigt logiskt men så började jag meka volvo när jag var 16 och mekade min första 940 när jag var 17-18bast och då hade tillverkades dom fortfarande nya
så jag kanske inte är rätt person att fråga smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 160 Inlägg
10 februari 2012
#138
855 93a 0.8 l/mil  i 90km med farthållare
frugans 740 1.1  l/mil

128 Inlägg
10 februari 2012
#139
Growe skrev:
Frrla skrev:
Min bmw 328 når 45 mil på 65 liter. då kör jag inte längre än en mil åt gången.

Tvivlar på att min B230E kommer dra mer å den kostar en fjärdedel att äga.
Har redan kört 18 mil i den och bara drage 17 liter, blandad körning, ofta kall motor.

jag tror att folk gärna vill tro att en volvo är jääääätteee törstig
men i själva verket är den ganska medel i förbrukningen trotts allt

och framför allt håller dom förbrukningen i samma nivå under en längre tid
eftersom motorn är så enkelt uppbyggd och inte direkt mycket att fundera över

alla som klarar att skruva loss en bult klarar av att byta det mesta på en volvo

håller med dig om att folk vill tro volvo är en jätte törstig bil men det är inte obefogat då dom körde med gammalt system till -87
och då deras nya elektiniska insprutningsystem har problem med luftmassemätare och lambdasond är de inte konstigt att större differanser förekommer

nackdelen med att skruva i en volvo är ju att dom använder så satans dålig kvalite på deras bultar
Senast redigerat av Jacke90 (10 februari 2012)


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
10 februari 2012
#140
Jacke90 skrev:
Growe skrev:
Frrla skrev:
Min bmw 328 når 45 mil på 65 liter. då kör jag inte längre än en mil åt gången.

Tvivlar på att min B230E kommer dra mer å den kostar en fjärdedel att äga.
Har redan kört 18 mil i den och bara drage 17 liter, blandad körning, ofta kall motor.

jag tror att folk gärna vill tro att en volvo är jääääätteee törstig
men i själva verket är den ganska medel i förbrukningen trotts allt

och framför allt håller dom förbrukningen i samma nivå under en längre tid
eftersom motorn är så enkelt uppbyggd och inte direkt mycket att fundera över

alla som klarar att skruva loss en bult klarar av att byta det mesta på en volvo

håller med dig om att folk vill tro volvo är en jätte törstig bil men det är inte obefogat då dom körde med gammalt system till -87
och då deras nya elektiniska insprutningsystem har problem med luftmassemätare och lambdasond är de inte konstigt att större differanser förekommer

nackdelen med att skruva i en volvo är ju att dom använder så satans dålig kvalite på deras bultar

min erfarenhet är att det är mer fel på dom som skruvar än bultarna

det är få ställen jag dragit av bultar när jag mekat

någon enstaka grenrörsbult har jag dragit av
en bult gick av till ett momentstag på min 745:a
sen har jag dragit av en bult till en bromsköld på min 245:a

grenrörsbultarna går av på alla bilar är min erfarenhet
att jag drog av bulten till bromskölden/hjulagret var att jag segade

lär man sig dra ur bultar rätt går dom sällan av även om dom är riktigt dåliga smile
man ska aldrig sega loss en bult ta spärrskaftet och ta i med ett knyck och bultar går sällan av

så min erfarenhet är att bultar sällan går av oavsätt om dom sitter på en volvo eller något annat
men det är på senare år man lärt sig hur man ska dra ur bultar på rätt sätt
och sen vet jag många som har problem att dra åt bultar folk drar på tok förhårt

Kör fort så hinner inget hända...


Sök