3556
Sök

"Fel i motorelektroniken", volvo 850 t5 -94

Fartdåre
217 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
#1
Hej

Idag när jag var på väg hem från stan tändes en lampa som indikerar "Fel i motorelektroniken". Gick inte få någon tid på service för att köra diagnostik för de hade många sjuka. Hur allvarligt kan det här vara? Något jag kan prova göra? Bilen är en 850 t5 -94.

Fråga 2. Ska slänga på ett 3 tums system som jag kan få billigt, men det är utan katalysator. Betyder det att jag inte kommer gå igenom besiktningen?

Tacksam för alla svar

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser

Evolution
1 627 Inlägg
6 september 2006
#2
utan kat kommer du inte genom besiktningen

Fäll ner pungen och landa

Fartdåre
217 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
#3
Okej illa, får väll köpa en kat. senare då, konstigt att det i huvudtaget säljs kompletta 3" utan kat.

Ingen som vet nått mer om varningslampan?

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
6 september 2006
#4
Tror du ska kunna läsa dina felkoder själv! Kolla länken för mer info: http://forum.svenska85x70klubben.se/viewtopic.php?t=607

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
6 september 2006
#5
Jag tycker du borde kolla upp elektroniken så fort som möjligt... Har du kollat på fler verkstäder? Behöver ju inte vara just volvo eller en annan specifierad bilverkstad som kollar på de... Drog en elcheck på min calibra hos en elektriker... Bara åka o fråga om dom har grejer till o göra en sådan check... Du bör inte åka för länge med den lampan lysande... Är de ett större fel så kan de slå ut mer elkomponenter i motorn...

/// SyyHn

Fartdåre
217 Inlägg
7 september 2006
Trådstartare
#6
Tack för svaren. Hade en bekant över som hjälpte mig att läsa av koderna och vi fick lite att gå på. Enda problemet är när vi ska nollställa koderna, står så här i länken (nedan), men det vill inte fungera, när vi håller in i ca 5 sekunder och sedan släpper slocknar bara dioden och börjar aldrig blinka, gjort flera försök

"När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift och stäng av och sätt på tändningen.
Tryck ner testknappen i ca 5 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5 sek.
Lysdioden slocknar då.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen. "

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser

37 Inlägg
7 september 2006
#7
Du kanske behöver åtgärda eventuella fel innan du kan rensa felkoderna.

Fartdåre
217 Inlägg
7 september 2006
Trådstartare
#8
Jo sant, konstiga är att den gav flera felkoder på saker som vi kollat och de är helt okej. Sammanlagt 7-8 felkoder, tex. "4-1-4 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan blockerad" Känns som det hakat upp sig eller vad man ska säga

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser

37 Inlägg
7 september 2006
#9
Såg att du skrev att för radering så skulle kabeln sitta i valt uttag, men när jag tittar i autodata så står det att det ska sitta i uttag 2 vid radering, men resten av processen ser ut att gå till likadant.
Vet inte om det kan hjälpa.
Och föressten felkod 414 är turbotrycksreglering, läcka eller så.

Lycka Till smile
Senast redigerat av mikro (7 september 2006)

Fartdåre
217 Inlägg
7 september 2006
Trådstartare
#10
Okej smile

När vi kom på knepet så var det inga problem att nollställa alla koder, startade motorn. Stängde av och kollade alla igen, inga felkoder alls. Sätter mig i igen och startar motorn, då börjar ABS lampan lysa, jag blir tokig hmm

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser


Sök