2745
Sök

Vad betyder det när en bil knackar?

42 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
Igår när jag var ute och körde bil (tuktade) så började den knacka och lukta bränt. Vad är det som luktar bränt och varifrån kommer knack-ljudet?

264 Inlägg
7 februari 2012
Försök att lokalisera knack-ljudet på ett ungefär? om det kommer ifrån motorn, knackar det extra mycket vid ett särskilt varvtal eller med/utan belastning på motorn? smile

Avstängd
98 Inlägg
7 februari 2012
sv3nss0n skrev:
Försök att lokalisera knack-ljudet på ett ungefär? om det kommer ifrån motorn, knackar det extra mycket vid ett särskilt varvtal eller med/utan belastning på motorn? smile

Knackade när motorn låg på tomgång, har dock slutat nu.

Avstängd
98 Inlägg
7 februari 2012
Bullet--- skrev:
Kall olja kombinerat med lågt oljetryck kanske?

Den började knacka ett tag efter att jag hade tuktat den. I början knackade den inte.

Avstängd
98 Inlägg
7 februari 2012
Bullet--- skrev:
Vagafraga skrev:
Bullet--- skrev:

Den började knacka ett tag efter att jag hade tuktat den. I början knackade den inte.

okej, som sagt, det gäller att lokalisera varifrån det knackar, går att köra skruvmejsel-tricket eller köpa ett stetoskop.
Annars kan det ju vara vev/ramlager som gett upp.

Hur fungerar skruvmejsel-tricket?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
7 februari 2012
Vagafraga skrev:
Bullet--- skrev:

Nu kanske jag är dum men vad betyder "tuktat" en bil/motor?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Avstängd
98 Inlägg
7 februari 2012
Vettemannen skrev:
Vagafraga skrev:
Bullet--- skrev:

/Benny

Sladdat, varvat ganska mycket.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
7 februari 2012
Vagafraga skrev:
Vettemannen skrev:
Vagafraga skrev:

/Benny

Sladdat, varvat ganska mycket.

okay!!

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

carzy
461 Inlägg
7 februari 2012
Så blev min e36a efter mycket sladdande , speciellt åt samma håll ,tex mkt rondell.
Vet inte varför men antar att oljan "slungades" åt ett håll o inte redigt orkade runt lika mkt , gick över om man lät bilen stå lite :x

knackar din hela tiden nu när den stått också?

Team BSG

Avstängd
98 Inlägg
7 februari 2012
Mobeerg skrev:
Så blev min e36a efter mycket sladdande , speciellt åt samma håll ,tex mkt rondell.
Vet inte varför men antar att oljan "slungades" åt ett håll o inte redigt orkade runt lika mkt , gick över om man lät bilen stå lite :x

knackar din hela tiden nu när den stått också?

nnope

carzy
461 Inlägg
8 februari 2012
Okej,inte någon oljeexpert men en annan teori kan ju vara att oljan blev så varm när du tuktade motorn att den blev tunnare och inte smörjde lika bra, vilket gjorde att de kanske blev lite ventilslammer eller liknande.
Vad är det för bil?

Team BSG

Sök