2525
Sök

"Polisproblem", hjälp !

Ödesutmanare
389 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
Tjenare!

Nu låter väl rubriken lite allvarliga än vad det är, haha!
Men för att fatta mig kort så såhär är läget;

Jag ställde på min bil i tisdags förra veckan, körde med min bil på fredagen, och då stoppar Mr.blå mig..
De säger att jag INTE får köra bilen för att skatten inte är betald...
Jag nekar detta och säger att när man ställer på så får man ca 20 dagar på sig att betala skatten.
De kunde de såklart inte se i sina system, men de trodde på mig men rapporterade det hela ändå och skrev
att jag nekade till brott. De skulle läggas ner OM de var som jag sa..
Skulle få hem papper o samtal o blablabla..

Jag åkte hem, kollade på pappret jag har hemma, där står de klart och tydligt att "är skatten inte betald den 21 februari så får bilen inte brukas." Så jag hade rätt!

Nu till problemet, jag är provanställd på ett kärnkraftverk, där är det hårda med polisregister, prickar osvosv.
Ser INTE bra ut att jag blivit rapporterad, de såg de på jobbet DIREKT.. Jag har förklarat för jobbet men ja, de vill att de ska läggas ner... Kan man åka in och visa sitt bevis o få detta elände att läggas ner FORTARE?
Jag menar - jag har ju rätt och har beviset här hemma..

Någon kunnigt som kan? smile

Nu blev de kanske inte så kortfattat ändå, haha menmen!

Tacksam för hjälp!

MVH
Widing

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!

4 767 Inlägg
8 februari 2012
Ring polisen och prata med dem?

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Ödesutmanare
389 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
Erick skrev:
Ring polisen och prata med dem?

Jo, problemet är öppettiderna och min skiftgång..
Jag är vaken på nätterna o sover på dagarna.. Börjar nästa förmiddagspass på Tisdag...
Men får väl försöka pallra mig upp o ringa o sen somna om, haha..

Ville bara se om något hade ett svar snabbt nu smile

Eftersom du inte är dömd till något brott (du nekade och du har ju inte fått dom i domstol) så tycker jag att det är konstigt att ditt jobb vet om det yikes
Okej om Polisen meddelar arbetsgivaren om man figurerar i en bedrägeri-, misshandel- eller stöld-utredning, eller någon i den klassen, men bara för detta milda trafikbrott :S

Hur som helst så är det åklagaren som kommer lägga ner fallet (eller ta det i rätten) och hela åklagar myndigheten ligger lite efter i sitt arbete kan man säga, så kommer troligtvis ta lite tid

Personligen tycker jag inte du ska oroa dig för jobbet, du är inte dömd för något smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Ödesutmanare
389 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
RightFront skrev:
Eftersom du inte är dömd till något brott (du nekade och du har ju inte fått dom i domstol) så tycker jag att det är konstigt att ditt jobb vet om det yikes
Okej om Polisen meddelar arbetsgivaren om man figurerar i en bedrägeri-, misshandel- eller stöld-utredning, eller någon i den klassen, men bara för detta milda trafikbrott :S

Hur som helst så är det åklagaren som kommer lägga ner fallet (eller ta det i rätten) och hela åklagar myndigheten ligger lite efter i sitt arbete kan man säga, så kommer troligtvis ta lite tid

Personligen tycker jag inte du ska oroa dig för jobbet, du är inte dömd för något smile

Jadu, inte en aning om hur de fick veta det... De frågade mig två dagar efter på jobbet vad som hade hänt.. :S
Jo, de är ju sant som du säger, kanske inte ska oroa mig smile
Lite för nojig att bli arbetslös kanske, aldrig varit de o vill gärna inte prova på hur de är, haha smile

7 Inlägg
10 februari 2012
Du ska inte drabbas då polisen i detta fall uppenbart haft fel. Sedan ska du som sagt inte oroa dig för jobbet, du måste i så fall dömas och utan att kunna ngt om det så ska det troligtvis till ngt betydligt värre för att jobbet skulle vara i fara. Kör hårt. smile

326 Inlägg
11 februari 2012
Det verkar som att många av poliserna ute på vägarna inte har hört talas om skattekrediten man automatiskt får vid påställning av fordon. Det hjälper inte att man berättar för dom heller. Inkompetenta nollor, många av dom.
Senast redigerat av Peter_5565 (11 februari 2012)

Ödesutmanare
389 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
911twinturbo skrev:
Du ska inte drabbas då polisen i detta fall uppenbart haft fel. Sedan ska du som sagt inte oroa dig för jobbet, du måste i så fall dömas och utan att kunna ngt om det så ska det troligtvis till ngt betydligt värre för att jobbet skulle vara i fara. Kör hårt. smile

Mycket sant som du säger, jag träffade på samma polis (nyköping är litet, haha!) igår efter krogen, och frågade honom, han är förövrigt den trevligaste polis jag träffat på, men ah, han sa att någon måste sett mig blivit stoppad och så har jobbet fått reda på det via den vägen, för en rapportering ska de inte se, sen kommer det där läggas ner så ja, de var ju en lättnad! smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
11 februari 2012
dom får inte ens reda på det om du döms

inte en chans att ett trafikbrott påverkar ens i den branchen

så oroa dig inte det minsta
penningbrott är inget dom ska eller får bry sig om
och dessutom ser dom bara brotten du är dömda för
när du skickade in pappret som du begärde ut från polisen för att få anställningen

polisen får inte skicka ut information till utomstånde

Kör fort så hinner inget hända...

Ödesutmanare
389 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
Growe skrev:

när du skickade in pappret som du begärde ut från polisen för att få anställningen

Så du menar, om jag misshandlar någon, åker dit för misshandel och får tex dagsböter eller 30 timmars samhällstjäst så får jag behålla mitt jobb - för jag skulle ju inte säga de till jobbet själv att de hänt och om polisen inte får skicka ut?

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
12 februari 2012
Widing_ skrev:
Growe skrev:

Så du menar, om jag misshandlar någon, åker dit för misshandel och får tex dagsböter eller 30 timmars samhällstjäst så får jag behålla mitt jobb - för jag skulle ju inte säga de till jobbet själv att de hänt och om polisen inte får skicka ut?

nej det är en annan sak
eller om dom får reda på det så är det så klart troligen kört

men jag kan tänka mig att ni får skicka in detta varje år

det är skillnad på en misshandel där du döms till dagsböter eller samhällstjänst då det är likställt med fängelse straff

och skiljer ganska grovt mot ett lindrigt trafik brott
som kallas penningböter ett fastställt bötesbelopp gällande tex körning utan bälte fortkörning cykla mot rött
tex
detta står med i brottsregistret men ska inte spela någon roll vid anställningen någonstans 

nu vet jag att detta är säkerhets klassat och då är det möjligt att säpo har en avdelning som ständigt kör mot databaserna för att försöka hitta något misstänkt i registrena men dom bryr sig inte om en skitsak som att köra med en avställd bil

och eftersom du har stallt på bilen i rätt tid (dom kollar även tidpunkten)
så kommer det försvinna direkt i alla papper endå

Kör fort så hinner inget hända...

420 Inlägg
14 februari 2012
Peter_5565 skrev:
Det verkar som att många av poliserna ute på vägarna inte har hört talas om skattekrediten man automatiskt får vid påställning av fordon. Det hjälper inte att man berättar för dom heller. Inkompetenta nollor, många av dom.

Ja, herregud! Hata polisen, acab osv...

Muttley
14 februari 2012
Growe skrev:

Va? Fattar inte hur du menar.

Polisen får skicka ut dömda brott till utomstående. Speciellt företag som kollar din brottsbakgrund.
Du kan gå in på vilket tingshus du vill och plocka fram alla brott du vill kolla upp.

1 319 Inlägg
15 februari 2012
tkd_rille skrev:
Growe skrev:

Polisen får skicka ut dömda brott till utomstående. Speciellt företag som kollar din brottsbakgrund.
Du kan gå in på vilket tingshus du vill och plocka fram alla brott du vill kolla upp.

Nej polisen får inte skicka ut sånt till höger och vänster. Om du behöver göra en begäran ur belastningsregistret får du själv göra det och sen lämna brevet du får hem till din arbetsgivare. Däremot är alla domar från tingsrätten osv offentliga handlingar. Så har du Namn/mål nr eller personnummer osv kan du ta reda på ett specifikt brott.

''Fullmakt gäller inte
Du kan inte begära utdrag på en annan person än dig själv.''

http://polisen.se/sv/Service/Registerutdrag/

Ta redo på information innan ni skriver sånt ni inte har en aning om. roll

Finner det förövrigt VÄLDIGT märkligt att ditt jobb skulle få reda PÅ det direkt. Känns som att det är något som inte stämmer i din berättelse. neutral Kanske finns något avtal mellan ditt företag och polisen. Det gäller trots allt en samhällsviktig funktion och kärnkraftverk har jag hört har galna krav, vilket inte är så konstigt iof. Men det luktar ändå konstigt om din berättelse..
Senast redigerat av sleepyoh (15 februari 2012)

_----------'

Ödesutmanare
389 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
sleepyoh skrev:
tkd_rille skrev:
Growe skrev:

Nej polisen får inte skicka ut sånt till höger och vänster. Om du behöver göra en begäran ur belastningsregistret får du själv göra det och sen lämna brevet du får hem till din arbetsgivare. Däremot är alla domar från tingsrätten osv offentliga handlingar. Så har du Namn/mål nr eller personnummer osv kan du ta reda på ett specifikt brott.

''Fullmakt gäller inte

Finner det förövrigt VÄLDIGT märkligt att ditt jobb skulle få reda PÅ det direkt. Känns som att det är något som inte stämmer i din berättelse. neutral Kanske finns något avtal mellan ditt företag och polisen. Det gäller trots allt en samhällsviktig funktion och kärnkraftverk har jag hört har galna krav, vilket inte är så konstigt iof. Men det luktar ändå konstigt om din berättelse..

Då får du tycka det luktar hur konstigt som helst, jag vet hur de låg till sen om någon annan tror annat, får den gärna göra det..
Och de som du tycker är konstigt var inte så konstigt.

Jag bor i en liten stad, nyköping... Jag blev stoppad bredvid en storväg här i "stan", en kollega såg mig, och ja and thats how it going.

Och ja, kärnkraftverket har sjuka regler...
Blåskontroller var o varannandag, lyktstolpar med kameror i överallt, Securitas jobbar dygnet runt året runt, vi måste gå igenom en typ av "tull" in o hem, o blablablablablabla

1 319 Inlägg
15 februari 2012
Widing_ skrev:
sleepyoh skrev:
tkd_rille skrev:

''Fullmakt gäller inte

Då får du tycka det luktar hur konstigt som helst, jag vet hur de låg till sen om någon annan tror annat, får den gärna göra det..
Och de som du tycker är konstigt var inte så konstigt.

Jag bor i en liten stad, nyköping... Jag blev stoppad bredvid en storväg här i "stan", en kollega såg mig, och ja and thats how it going.

Och ja, kärnkraftverket har sjuka regler...
Blåskontroller var o varannandag, lyktstolpar med kameror i överallt, Securitas jobbar dygnet runt året runt, vi måste gå igenom en typ av "tull" in o hem, o blablablablablabla

Då tror jag att jag har missförstått dig lite. När du skrev *Jobbet fick reda på det direkt* så antog jag att du menade att någon polis/myndighet kontaktat ditt företag och berättat för dom vad som hänt. Om nu du bor i en liten stad och en kollega såg dig förändras ju allt. Varför sa du inte bara att det var en rutinkontroll till ditt företag? Din kollega kan ju knappast ha vetat varför du blev stoppad. Hur som helst så har du ju ändå ditt på det torra så att säga. Det löser sig.

Till mitt försvar och allas försvar så var *jobbet fick reda på det direkt* ganska konstigt formulerat. Tror att många fler än mig har missförstått att det var din KOLLEGA som sett dig. Det förändrar allt.
Senast redigerat av sleepyoh (15 februari 2012)

_----------'

Ödesutmanare
389 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
Ja, men jag hade ju inte en aning om hur jobbat hade fått reda på de..
Jag fick veta här om dagen att kollegan såg mig.

Jag jobbar skift, och vi är 5 s.k "skiftlag" så han som såg mig, träffar jag inte, han har sina lediga dagar när jag går på osvosv.
Och när jobbet fråga mig vad som hade hänt, sa de aldrig hur de fick veta de, tills vi satt i fikarummet här om dagen.

Ja, jag ligger på de torra, har pappret här och allt sådant, sen sa cheferna att fortkörning o sådana saker får man inte kicken för, så de är lugnt smile

1 319 Inlägg
15 februari 2012
Widing_ skrev:
Ja, men jag hade ju inte en aning om hur jobbat hade fått reda på de..
Jag fick veta här om dagen att kollegan såg mig.

Jag jobbar skift, och vi är 5 s.k "skiftlag" så han som såg mig, träffar jag inte, han har sina lediga dagar när jag går på osvosv.
Och när jobbet fråga mig vad som hade hänt, sa de aldrig hur de fick veta de, tills vi satt i fikarummet här om dagen.

Ja, jag ligger på de torra, har pappret här och allt sådant, sen sa cheferna att fortkörning o sådana saker får man inte kicken för, så de är lugnt smile

Ah det förklarar det hela, då är vi på samma nivå! Skönt iaf att alla pusselbitar fallit på plats och att det verkar lösa sig bra! smile

_----------'

Tråden är ju löst, men många säger att polis inte får lämna ut utdrag ur belastningsregistret, det är fel

Har du godkänt att arbetsgivaren får göra en belastningskontroll och att du sedan blir dömd för något under arbetstiden, så kommer arbetsgivaren uppdateras (Detta gäller när man godkänt en kontroll, inte när man traskat in med ett oöppnat brev innehållande ett utdrag du själv har begärt)

Inom mitt jobb i Försvarsmakten fungerar det så, har haft en kollega som blivit avskedad då han under arbetstiden blev dömd för bedrägeri (finns rötägg överallt) Inget han erkände, utan arbetsgivaren fick ett brev med hans nya utdrag ur belastningsregistret
Och har TS så hög säkerhet på kärnkraftverket så använder dem nog sig av samma princip (inte för att TS är dömd för något)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Muttley
15 februari 2012
Jag misstog mig helt. Jag menade såklart dömda brott. Inte under utredningen.

Söker man jobb som tex väktare så står de alltid oftast i beskrivningen att DEM kollar ditt belastninsregister både som brottsling och från konofogden.

Sök