3577
Sök

Volvo 740 Gl - 88 får gnistor men startar ej?

27 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
Hej!
En dag när jag kom ut efter att ha varit 18 minus en natt så startar jag bilen,och den går som en motorbåt,bara står och hackar och hoppar. Går ut och skrapar rutorna och då bara dog han,och så startar han inte mer (?).
Vi trodde då att det kunde ha vart bensinen(som vanligt när jag har problem med bilar har min far alltid rätten att tro att jag kört soppatorrt haha) men vi fyllde på, men inget hände, bytte även batteri men inget hände.
Så nu har vi då bytt tändmodulen,varvgivarn och även bränslerelät. Vi får gnistor, och vi kör med startspray men vi hör hur han puffar och vill gå igång, men det händer ju absolut ingenting.. Vi kan stå där och mala och gasa och spraya, men mer händer det inte mer än att vi hör hur han vill komma...

Någon som haft samma problem? eller förslag på vad det kan vara för krångel?

Köpte mig en vinterbil äntligen, men inte f*n får jag någon användning för han wink

27 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
Kan det vara så att tändspolen är bränd?

460 Inlägg
8 februari 2012
Ladyjo skrev:
Hej!
En dag när jag kom ut efter att ha varit 18 minus en natt så startar jag bilen,och den går som en motorbåt,bara står och hackar och hoppar. Går ut och skrapar rutorna och då bara dog han,och så startar han inte mer (?).
Vi trodde då att det kunde ha vart bensinen(som vanligt när jag har problem med bilar har min far alltid rätten att tro att jag kört soppatorrt haha) men vi fyllde på, men inget hände, bytte även batteri men inget hände.
Så nu har vi då bytt tändmodulen,varvgivarn och även bränslerelät. Vi får gnistor, och vi kör med startspray men vi hör hur han puffar och vill gå igång, men det händer ju absolut ingenting.. Vi kan stå där och mala och gasa och spraya, men mer händer det inte mer än att vi hör hur han vill komma...

Någon som haft samma problem? eller förslag på vad det kan vara för krångel?

Köpte mig en vinterbil äntligen, men inte f*n får jag någon användning för han wink

kollat i fördelarlockat om det är torrt och fint där? hör du om bränslepumpen under förardörren låter? smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

27 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
Hej!
Ja det är rent och fint där och pumpen går igång som den ska hmm
Dock tror vi nu att det kanske är så att tändspolen är bränd, men jag har ingen aning.
Jag har tappat allt det där som ligger inne i "motorutrymmet" smile för kunde jag mer haha..

192 Inlägg
8 februari 2012
går den inte äns på startgas så måste det vara nåt med tändningen att göra. eller så är topplocks packningen trasig. men prova att byta tändspolen först smile

27 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
Var ute nu igen och den fan gick igång,men dog lika fort? haha seriöst jag är helt mållös.
Spökbil om något(?)

Ja jag har en liten mellanhandel som åker och köper en tändspole imorgon,så ska jag testa och byta den..
Men om det inte går så har jag ingen aning?

27 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
Det kan inte vara tändspolen som det är fel på .
Var ute precis och han startade o höll sig igång i över 1 minut, dock hackade han sen dog han igen..
Kan det vara så att mina tändstift är slut? fuktiga? eller något?

177 Inlägg
9 februari 2012
Tändstiften kan ha sotat igen, bara lossa och dra av med stålborste hänga tillbaka och provstarta.

27 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
Får göra det imorgon, lite svårt nu när bilen står på en snöig parkering och kallt som fasiken smile
Hade jag haft ett värmegarage så hade de vart mycket lättare..
Byter ändå stiften imorgon oavsett om det är något på dom eller ej, säkraste sidan är alltid bäst wink

192 Inlägg
9 februari 2012
Ladyjo skrev:
Får göra det imorgon, lite svårt nu när bilen står på en snöig parkering och kallt som fasiken smile
Hade jag haft ett värmegarage så hade de vart mycket lättare..
Byter ändå stiften imorgon oavsett om det är något på dom eller ej, säkraste sidan är alltid bäst wink

bra tänkte där. likabra att byta så vet man att dom är nya. när du ändå byter så passa på och kolla vilka färger tändstiften har. tex om dom är svarta eller vita eller ljusbruna, brukar tala om hur bra motor förbränner.

27 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
Dom var riktigt brända och luktade satan, så nu går bilen igen.
Tackar för alla tips och ni har verkligen vart trevliga!

Men på premiär åket till macken för att fylla på luft, så stod farbror blå där wink
"Körkort? Blås? jätte fint.. Och så kör vi lite blinkers och så då? jaha där var det vitt istället för gult, vems är bilen? jaha men då skriver jag bara en rapport så kan du slänga lappen när du bytt det".. TACKAR FARBROR BLÅ, ni var trevliga emot mig wink

Så nu är jag en lycklig gasglad tjej igen:D

Sök