Jag håller inte med om din uppställning riktigt, dels saknar jag två av de största fördelarna för 540i E39: Markant högre upplevd kvalité jämfört med Volvo S60 och sedan en komfort och en stabilitet som en liten mellanklassbil inte kan matcha.
Sedan har du visserligen skrivit "Vridmoment", men på fel bil tycker jag. En 540i är snorstark i alla lägen och om vi tar två manuella bilar som exempel kan du i princip alltid ligga på högsta växeln med en BMW V8 även i 20-30km/h till skillnad från Volvo där turbon behöver vakna för att få effekt. Det är något som helt klart märks även med automatlåda, men det är enklare att nämna ett exempel med manuell låda.
En tredje ren spontan fördel för BMW är automatlådan, Volvo´s låda växlar inte i närheten av lika diskret och omärkligt som BMW´s lådor gör och dom är inte heller "med på noterna" på samma vis.
Reservdelar och service är inte heller nämnvärt dyrare till BMW, visst den har en V8 men å andra sidan är S60 FWD, trång under huven och har fler delar (B.la turbo) som kan krångla. Tror det går jämt ut i längden.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.